2012-04-12, 13:15
Medlem
Jag har kollat runt en del och även frågat folk angående vad exakt som ska gälla när det kommer till kostavdrag på ett hotelljobb. Även i kollektivavtalet står det inte klart. Det jag försöker ta reda på är om arbetsgivaren har rätt att göra en kostavdrag på lönen om man inte äter. Jag jobbar natt och äter alltid innan jag kommer. Och det är väldigt sällan jag blir hungrig under natt timmarna så jag känner inte riktigt för att betala för kost. Några har sagt att man kan skriva det i timmrapporten men min underchef sa att det inte spelar roll. Kostavdrag ska alla betala säger hon.
Så jag har försökt kolla på andra detaljer vad gäller kollektivavttalet för att se om man kan komma runt kostavdraget på något sätt. Där står det att maten bör vara varm och varierat. Jag kan iof få tag på mat i köket men måste laga den själv. Spelar det någon roll i frågan? Sen står det också att man slipper kostavdraget om jag jobbar max 4 timmar i snitt. Det jag undrar här är hur de räknar? Snitt över alla dagar man arbetar eller över en heltidsarbetsschema?
Komm gärna med förslag tack.
Citera
2012-04-12, 13:47
Medlem
PaulPaljetts avatar
Nu är jag inte helt insatt, men jag har svårt att tänka mig att du kan komma undan avdraget om du inte tar emot erbjuden kost. Jämfört med exempelvis traktamenten vid tjänsteresor där frukost ingår kan du exempelvis inte få traktamente om du nu mot förmodan skulle hoppa över frukosten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in