2012-04-12, 13:14
Medlem
Jag undrar om det är möjligt att skicka ett sms så det ser ut att komma ifrån ett annat nummer än ens eget, och hur detta går till? Finns det tex någon sida på nätet där man kan skicka sms och ange valfritt telefonnummer som avsändare? Jag undrar även om det är möjligt att "hacka" en mobiltelefon och skicka sms ifrån en annans mobilnummer? Och även själv kunna läsa sms som är skickade till annans mobiltelefon? Jag ställer frågan i ren nyfikenhet och detta är inget jag planerar att själv göra.
Citera
2012-04-12, 13:18
Bannlyst
Jo, det planerar du. Den här siten kanske?

http://www.send-sms-now.com/
Citera
2012-04-12, 13:28
Medlem
cammos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cuughar
Jag undrar om det är möjligt att skicka ett sms så det ser ut att komma ifrån ett annat nummer än ens eget, och hur detta går till? Finns det tex någon sida på nätet där man kan skicka sms och ange valfritt telefonnummer som avsändare? Jag undrar även om det är möjligt att "hacka" en mobiltelefon och skicka sms ifrån en annans mobilnummer? Och även själv kunna läsa sms som är skickade till annans mobiltelefon? Jag ställer frågan i ren nyfikenhet och detta är inget jag planerar att själv göra.

Skicka anonymt går naturligtvis, problemet är ju att du även tagit emot och svarat på sms.

Så nej, du har inga bortförklaringar som hjälper dig. Polisen är inte idioter.

https://www.flashback.org/t1843494
Senast redigerad av cammo 2012-04-12 kl. 13:34.
Citera
2012-04-12, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cammo
Skicka anonymt går naturligtvis, problemet är ju att du även tagit emot och svarat på sms.

Så nej, du har inga bortförklaringar som hjälper dig. Polisen är inte idioter.

Men det är möjligt att skicka anonymt så det ser ut att komma från annans nummer? Kan man då även "lura" mobiloperatören eller kan de se om det är skickat från ett "äkta" nummer eller fejkat? Sparas alla sms som skickas hos mobiloperatören? Är det inte så att det är möjligt att sniffa mobiltrafik så att man kan läsa inkommande sms till annan mobiltelefon?
Citera
2012-04-13, 12:01
Medlem
Verkligen ingen som kan svara på detta? Borde jag prova i datasäkerhet forumet istället?
Citera
2012-04-13, 15:00
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Men det är möjligt att skicka anonymt så det ser ut att komma från annans nummer? Kan man då även "lura" mobiloperatören eller kan de se om det är skickat från ett "äkta" nummer eller fejkat? Sparas alla sms som skickas hos mobiloperatören? Är det inte så att det är möjligt att sniffa mobiltrafik så att man kan läsa inkommande sms till annan mobiltelefon?

De som skickar anonymt skickar ifrån en dator, via en sms-gatway. Altså ej med vanlig mobil.

Ska man skicka anonymt med vanlig telefon, så krävs det ett oregistrerat kontantkort. Tjänsterna "hemligt nummer" gäller endast för numret, så man kan be operatörerna säga namnen på de som har ringt ifrån hemligt nummer. (man får dock ej själva numret).

Det går att med rätt algoritm och utrystning avlyssna trafiken i GSM-nätet. Krypteringen knäcktes för några år sedan.

Troligtvist stå sparas inte sms och samtal om det inte pågår hemlig teleövervakning. Informationen om avsändare/mottagare. Sparas dock antagligen kanske länge, så att ingen bestrider fakturor.
Citera
2012-04-13, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miikos
De som skickar anonymt skickar ifrån en dator, via en sms-gatway. Altså ej med vanlig mobil.

Ska man skicka anonymt med vanlig telefon, så krävs det ett oregistrerat kontantkort. Tjänsterna "hemligt nummer" gäller endast för numret, så man kan be operatörerna säga namnen på de som har ringt ifrån hemligt nummer. (man får dock ej själva numret).

Det går att med rätt algoritm och utrystning avlyssna trafiken i GSM-nätet. Krypteringen knäcktes för några år sedan.

Troligtvist stå sparas inte sms och samtal om det inte pågår hemlig teleövervakning. Informationen om avsändare/mottagare. Sparas dock antagligen kanske länge, så att ingen bestrider fakturor.

Om sms inte sparas hos operatören så kan väl inte sms hålla som bevisning i en rättegång heller? Det är ju inga större problem att gå in och redigera ett mottaget sms i efterhand?
Citera
2012-04-13, 18:19
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Om sms inte sparas hos operatören så kan väl inte sms hålla som bevisning i en rättegång heller? Det är ju inga större problem att gå in och redigera ett mottaget sms i efterhand?

Sms som har hittats i telefoner har även innehållet andvänts. Bara för att något kan förfalskas betyder inte att det blir ogiltigt, utan domstolen bestämmer trovärdigheten av bevisningen. Har för mig att de använda sms i bevisningen mot Helge Foosmo.

Operatörerna bör nog ha sms sparade i någon vecka, så att meddelanderna kan komma fram, om försöken misslyckas. Men att spara massvis med sms frivilligt är nog inget de gör. Även om sms är små, så blir det mycket data att spara.
Citera
2012-04-14, 19:55
Medlem
UncaScroogies avatar
Citat:
Men det är möjligt att skicka anonymt så det ser ut att komma från annans nummer?
Kan man då även "lura" mobiloperatören eller kan de se om det är skickat från ett "äkta" nummer eller fejkat? Sparas alla sms som skickas hos mobiloperatören? Är det inte så att det är möjligt att sniffa mobiltrafik så att man kan läsa inkommande sms till annan mobiltelefon?

Svar på dina fyra frågor frågor

1. ja
2. nej/ja
3. nej
4. jo
Citera
2012-04-15, 18:50
Medlem
Så det är din mobil som blivit hackad? Det måste du ju säga till polisen när dom utreder stalkningen.

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in