2012-04-12, 11:14
Medlem
Hej det är så att för femton år sen skadade jag min rygg (diskbråck)

Första åren hade jag ganska ont men ändå helt ok funktion så jag kunde träna o jobba ändå.

Sen har jag haft några helt smärtfria år där jag kunnat jobba o träna utan bekymmer, men förra sommaren vart det mycket värre så fick vara sjukskriven hela augusti.

Började jobba igen o på nåt sätt komma igång med träningen så jag kunde hålla mig flytande med jobb o träning.

Men sen januari har det blivit värre igen, nu är det så pass att jag har inte jätte ont så länge jag tar det lugnt o gör min rehab, men minsta överansträngning sätter mig tillbaka flera steg så seriös styrketräning eller jobba är uteslutet just nu.

Jobbar inom bygg så det är rätt fysiskt de tjag gör och jag har vart hemma nu i över en månad sen förra jobbet tog slut.

Hade hoppats på att hinna rehabba mig under denna tid och det hade gått framåt men senaste veckan har det blivit sämre igen av okänd anledning, det räcker egentligen att jag lyfter min unge fel för att gå tillbaka flera veckor så är säkert nåt sånt.

problemet är att jag bara jobbat svart senaste 6månaderna, inte för jag vill utan för det är det som erbjudits.

Pratade med försäkringskassan igår o dom skulle skicka en blankett o ska till läkare nästa vecka för remiss till ortoped samt sjukskrivning.

nu undrar jag vad jag har rätt till då jag inte har någon inkomst detta år? Vill verkligen inte börja jobba då detta kan fucka min rygg ännu mer, är övertygad att jag kan bli helt bra men det kommer ta tid.

Ska även söka till nån utbildning nu i sommar så jag kan hålla mig borta från bygg men ändå ha en nån inkomst under tiden.

Dock börjar inte nästa komvux period förs i maj så jag har 2månader som jag behöver leva på nåt förrutom luft.

Min sambo jobbar så soc bidrag är inte en möjlighet, men vad kan jag vänta mig att få ut från f-kassan då jag inte jobbat vitt sen i höst?
Citera
2012-04-12, 12:24
Medlem
Nettan662s avatar
Har du inte haft någon inkomst på papper så har du ingen sjukpenning-grundande inkomst..
Om du däremot stämplat så har du kvar den.

Jag var arbetslös men tog av privata skäl ut 5 veckor utan ersättning vilket jag sa ifrån om på AF.
Hade ingen aning om att jag skulle bli nollad hos FK som jag sen bittert fick erfara...
Citera
2012-04-13, 09:15
Medlem
Men finns det inget minimum belopp man kan få ut om man är "handikappad" har ej stämplat då jag haft så dålig ekonomi senaste åren och inte haft ett fast jobb på 4år.

Alla jobb jag haft senaste åren har vart kortare projekt anställning och jag har jobbat svart en stor del av tiden.

Senaste anställningen jag hade var 3månader förra sommaren då jag vart sjukskriven sista månaden pga ryggen, efter det har det bara vart svartjobb som gäller-
Citera
2012-04-13, 09:20
Medlem
Nettan662s avatar
Tyvärr som jag sa så kunde dom inte hjälpa mig med någonting men det går ju
alltid att höra med dom. Lycka till.
Citera
2012-04-13, 11:59
Medlem
Hmm ok, men om en gammal arbetsgivare skulle anställa mig men jag efter första dagen känner att ryggen inte orkar?

Skulle det räcka då för att få en "inkomst baserad" ersättning eller måste jag ha jobbat en viss tid för detta ska gälla?
Citera
2012-04-13, 12:29
Medlem
miqqqas avatar
Försäkringskassans hemsida innehåller en hel del..

Allmän info om man är sjuk och arbetslös:
http://www.forsakringskassan.se/priv...IOUVGOTJHVTQx/

Sjukpenninggrundande inkomst:
http://www.forsakringskassan.se/priv...IOUVGOTJHUUcy/
Citera
2012-04-13, 15:39
Medlem
Nettan662s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heptan
Hmm ok, men om en gammal arbetsgivare skulle anställa mig men jag efter första dagen känner att ryggen inte orkar?

Skulle det räcka då för att få en "inkomst baserad" ersättning eller måste jag ha jobbat en viss tid för detta ska gälla?

Det tror jag nog skulle fungera men om det räcker med 1 dag vet jag inte.
Ring anonymt till FK och förklara läget, inte nu svartjobb men att du inte haft nån ersättning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in