2005-02-15, 23:56
Medlem
InkoPinkos avatar
Efter önskemål från Az startar jag den här tråden för att ge mina synpunkter på Ruger 10/22 DSP.

Idag hämtade jag ut min efterlängtade Ruger 10/22DSP:
Ruger 10/22DSP

Första intrycken är att det är ett väldigt litet och smidigt vapen! Trots det lilla formatet ger den ett förtroendegivande intryck, med fint kolvträ och rejäl, bred framstock.

Efter lite pappersexercis var det dags att åka ut till skjutbanan!
Jag har beställt ett Bushnell 3-9x32 med justerbar parallax som ska monteras på bössan så småningom, men idag fick jag nöja mig med de öppna riktmedeln.

Det bakre siktet är fällbart, så att man kan montera ett lågt kikarmontage. Ded följer f.ö. med en skena till vapnet (tyvärr ej weaverkompatibel utan för kilspår) som används för att montera fast kikarringarna, som tyvärr inte medföljde!

På skjutbanan (25m pistolbana inomhus) laddade jag ett magasin med Federals American Eagle-ammunition och körde igång!
Omladdningarna gick otroligt mjukt och smidigt, och siktet hoppade knappt någonting på tavlan p.g.a. rekyl eller omladdning. På 50 avlossade skott fick jag faktiskt ett eldavbrott, beroende på att en hylsa på något sätt studsade tillbaka in i lådan igen under omladdning. Det kan ha berott på att jag satt för nära båsväggen. Det gick. f.ö. att skjuta otroligt snabba serier på 5 skott med hyfsat bibehållen precision! Originalmagsinet är pluggat till just 5 skott, men här vill jag höja ett varningens finger!
Om man är lite oförsiktig under vapenvården är det tyvärr ganska lätt att råka bryta av den lilla plastpinne i magasinet som spärrar det för 5 skott. I originalutförande kan man ladda det med 10 skott.

Precisionen var helt ok för de förutsättningar som rådde, så jag ser med spänning fram emot lite riktiga precisionstester när jag får hem mitt kikarsikte!

Trycket tyckte jag också var ok, mycket bättre än jag hade väntat. Det var lite hårt (fast inte så det störde mycket), och helt utan släp.

En nackdel var att det var lite meckigt att haka upp slutstycket, tangenten som sköter detta var väldigt liten. Slutstycket hakas inte upp efter det sista skottet heller, den funktionen tycker jag hade varit bekväm.

Hittills har jag fått ett väldigt bra intryck av bössan, jag fyller på här sedan när jag gjort precisionstesterna!
Citera
2005-02-16, 00:11
Medlem
Det jag reagerade på när jag för första gången höll den i min barm, var attden var så liten. Jag är själv inte många fot över marken, men det här geväret kändes alldeles för litet. Men det här var grundversionen av rugern, kanske bättre med din.

Trycket var däremot ngt jag skulle ändra med en gång om jag köpte en själv (som jag planerar att göra, än finns det en plats kvar i skåpet )
Citera
2005-02-16, 00:17
Medlem
InkoPinkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anschutz
Det jag reagerade på när jag för första gången höll den i min barm, var attden var så liten. Jag är själv inte många fot över marken, men det här geväret kändes alldeles för litet. Men det här var grundversionen av rugern, kanske bättre med din.

Trycket var däremot ngt jag skulle ändra med en gång om jag köpte en själv (som jag planerar att göra, än finns det en plats kvar i skåpet )

Jo, jag går väl också lite i tankarna att beställa en ny hane. Det ska tydligen vara det billigaste sättet att fixa trycket. Så katastrofalt dåligt tyckte jag dock inte att det var på mitt. ex.

Något som däremot måste inhandlas snarast är lite mer och större magasin! 5 skott räcker inte långt...

Jag funderar att beställa magasin + hane från USA, den låga dollarkursen gör det löjligt billigt... ett originalmagasin kostar drygt 100:-
Citera
2005-02-16, 00:19
Medlem
Azraels avatar
Intressant!

Jag var faktiskt inne idag och kollade på ett gäng 10/22 och Mini-14.

Måste säga att jag blev chockad över hur tafflig passning det var på M-14. Rena Hobbexreplikan. Krävs många timmar med dremeln om man skall få finish på en sådan.

10/22 såg faktiskt betydligt bättre ut, iaf de i kolstål. Slutstyckena var polerade och det vara bara när man granskade insidan av lådan som man såg den typiska "gjuten-i-sanden-á-la-tredje-världen" finishen som Ruger gjort till sitt signum. Slutstycksgången var också silkeslen i jämförelse med M-14. Jag tror tyvärr att jag blir tvungen att köpa en 10/22. Väljer nog en standard eftersom jag ändå har för avsikt att customisera. McMillan "anschütz" kolv, Hart, Lilja eller Shilenpipa, Volquartsen trycke, Harris bipod och ett redigt bananmag från (anskrämliga) Ramline.

Om du får tillfälle; kolla om den laddar om med subsonic ammo. Tveksamt iofs men kan vara ett vettigt alternativ till ljuddämpare.
Citera
2005-02-16, 00:21
Medlem
Azraels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InkoPinko
Jo, jag går väl också lite i tankarna att beställa en ny hane. Det ska tydligen vara det billigaste sättet att fixa trycket. Så katastrofalt dåligt tyckte jag dock inte att det var på mitt. ex.

Något som däremot måste inhandlas snarast är lite mer och större magasin! 5 skott räcker inte långt...

Jag funderar att beställa magasin + hane från USA, den låga dollarkursen gör det löjligt billigt... ett originalmagasin kostar drygt 100:-

Såg en svensk firma som sålde Ramlines 20, 30 och 50-skotts magasin. Sök lite så hittar du dem säkert.
Citera
2005-02-16, 00:24
Medlem
InkoPinkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azrael
Intressant!

Jag var faktiskt inne idag och kollade på ett gäng 10/22 och Mini-14.

Måste säga att jag blev chockad över hur tafflig passning det var på M-14. Rena Hobbexreplikan. Krävs många timmar med dremeln om man skall få finish på en sådan.

10/22 såg faktiskt betydligt bättre ut, iaf de i kolstål. Slutstyckena var polerade och det vara bara när man granskade insidan av lådan som man såg den typiska "gjuten-i-sanden-á-la-tredje-världen" finishen som Ruger gjort till sitt signum. Slutstycksgången var också silkeslen i jämförelse med M-14. Jag tror tyvärr att jag blir tvungen att köpa en 10/22. Väljer nog en standard eftersom jag ändå har för avsikt att customisera. McMillan "anschütz" kolv, Hart, Lilja eller Shilenpipa, Volquartsen trycke, Harris bipod och ett redigt bananmag från (anskrämliga) Ramline.

Om du får tillfälle; kolla om den laddar om med subsonic ammo. Tveksamt iofs men kan vara ett vettigt alternativ till ljuddämpare.

Jag håller med om att finishen på Ruger Mini-14 är urusel! Jag hade förväntat mig lite mer militär robusthet på den, men mekanismen verkar otroligt smäckig! Jag har tyvärr inte skjutit med den, men någon superprecision ska dom tydligen inte heller ha.

Jag har några askar subsonicammo liggandes, men jag testade den aldrig idag. Den small inte särskilt högt med standardammo heller faktiskt. Jag ska prova skjuta lite subsonic nästa gång jag skjuter.
Citera
2005-02-16, 00:26
Medlem
InkoPinkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azrael
Såg en svensk firma som sålde Ramlines 20, 30 och 50-skotts magasin. Sök lite så hittar du dem säkert.

Jo, jag har också hittat ett par firmor, men dom är 3ggr så dyra jämfört med om man beställer från USA. Jag tänkte beställla en Voquartsen target hammer + en extended mag release + ett gäng originalmagasin.
Citera
2005-02-16, 01:06
Medlem
www.shootshop.nu har ju lite roliga tillbehör, men det känns väldigt dyrt jämfört med att beställa från staterna (trots tull och moms)
Citera
2005-02-16, 01:51
Medlem
Alladins avatar
Går faktiskt i samma tankar som Az här, att byta min gamla .22: a mot en Ruger... Enda jag är ute efter är iofs faktumet att den är halvauto. och kanske plocka på ett lite större mag. Använder .22:an mest till rekreationsskytte så...
Citera
2005-02-16, 09:08
Medlem
scoremaxs avatar
Glöm inte att om det är så att den har svårt att skjuta subsonic patroner, så brukar problemet lösa sig just genom att skruva på en dämpare ..eller köp den eminenta lapua scoremax som är subsonic, men med tyngre (48 grains)kula..
Citera
2005-02-16, 10:49
Bannlyst
Jag trodde Mini-14 skjöt .223???
Citera
2005-02-16, 13:25
Medlem
Ja det gör den, men varför drar du upp det här?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in