2012-04-11, 20:37
Medlem
Stickmiezters avatar
Hej!

Bilen i fråga är en Volvo 740 GL -91. Motorn är av typ b230F med Regina insprutning.

Problemet är att bilen inte startar, den tänder inte alls och detta uppstod helt plötsligt.

Bränslepumpen i tanken fungerar korrekt och bensinen forsar fram till fördelningsröret . Men tändstiften är helt torra efter att jag har försökt att starta motorn, det verkar lite underligt ?

Det för tankarna till att insprutningen inte fungerar korrekt, men eftersom bilen inte hostar det minsta verkar det som att inget av inspruten fungerar. Då är det ett centralt fel ?

Dock är det inga säkringar eller dylikt som är dåliga eller trasiga, eftersom det är samma krets som tändningen, en 25A, och den är hel. Felet verkar finnas i insprutarna, men vad kan felet vara?

mycket tacksam för svar, blir just nu skjutsad till buss eller dylikt av min far, så jag är i nuläget tillbaka på dagis stadiet.

mvh StickMiezter.
Citera
2012-04-11, 20:50
Medlem
spridarrelät går sönder ibland på gammla volvo och då öppnar ej någon spridare vid startförsök.kostar ca 400kr på volvo eller nästan gratis på en skrot.. relät sitter vid expansionskärlet..
Citera
2012-04-11, 21:25
Medlem
Bestebrors avatar
Kolla felkoder om du inte gjort det, riktigt simpelt sitter bakom fjäderbenet som sticker upp på högersida.

Gjorde själv det på min 740 och kom fram till att Lmm var trasig.
Citera
2012-04-13, 12:57
Medlem
Stickmiezters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av harman1
spridarrelät går sönder ibland på gammla volvo och då öppnar ej någon spridare vid startförsök.kostar ca 400kr på volvo eller nästan gratis på en skrot.. relät sitter vid expansionskärlet..

det låter som att detta kan vara felet. ja köper en och tästar, tack för svar :-)
Citera
2012-04-13, 13:01
Medlem
Stickmiezters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bestebror
Kolla felkoder om du inte gjort det, riktigt simpelt sitter bakom fjäderbenet som sticker upp på högersida.

Gjorde själv det på min 740 och kom fram till att Lmm var trasig.

jag har inte gjort det än! använde den dock när de va fel på luftmassemätaren. dock ska jag tästa med att byta spridarrelä först! tack föt svar!
Citera
2012-04-16, 14:56
Medlem
Stickmiezters avatar
Edit:

spridarrelät var sönder, jag köpte ett på skroten och bilen startar finfint.

Tack för hjälpen!
Citera
2012-05-04, 14:47
Medlem
Stickmiezters avatar
Nu har jag nästa problem med den gamla skrothögen!!

När jag svänger vänster så dör motorn, Den får helt enkelt ingen bensin. MEN det är ung 30´liter kvar i tanken, problemet uppstår alltså vid halvtank.

Det är precis som om när bensinen förflyttas till den högra sidan så får inte pumpen i tanken tag på något, trots att det är så mycket kvar.

Vad kan detta bero på?

Vi har precis varit kollat upp att pumpen sitter som den ska och den pekar RAKT NED i tanken, går inte att sätta den på något annat sätt alls.

Vet någon vad detta konstiga problem kan vara ?

mycket tacksam för svar

mvh Stickmiezter.
Citera
2012-05-04, 17:25
Medlem
P55s avatar
Jag skrattar lite när jag läser din fråga. Inte åt dig men jag hade samma problem för många år sen med min 240 GLE. Man fick svänga försiktigt så gick det bra.
Minns dock inte nu vad felet var, men säkert finns det andra som haft samma problem.
Har du friskt bränslefilter?
Citera
2012-05-04, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stickmiezter
Nu har jag nästa problem med den gamla skrothögen!!

När jag svänger vänster så dör motorn, Den får helt enkelt ingen bensin. MEN det är ung 30´liter kvar i tanken, problemet uppstår alltså vid halvtank.

Det är precis som om när bensinen förflyttas till den högra sidan så får inte pumpen i tanken tag på något, trots att det är så mycket kvar.

Vad kan detta bero på?

Vi har precis varit kollat upp att pumpen sitter som den ska och den pekar RAKT NED i tanken, går inte att sätta den på något annat sätt alls.

Vet någon vad detta konstiga problem kan vara ?

mycket tacksam för svar

mvh Stickmiezter.

Det är ganska vanligt att tanken drar ihop sig och bognar uppåt precis under pumpen, i värsta fall om luftningen är helt kaputt så skaver kardanden emot tanken då den trycks ut på sidorna.
Citera
2012-05-05, 05:29
Medlem
Greve-Von-Boegroefs avatar
Vanligt att förpumpen lägger av på Volvo 740. i 9 fall av 10 beror detta på att genomföringen i armaturen ärjat sönder kablarna och ingen ström når pumpen. Pumpen är alltså inte sönder, bara strömlös.

För en del resulterar detta i att bilen går piss, bilen går inte alls, bilen går inte när man svänger etc eller som för mig huvudpumpen morrar då den får kämpa extra hårt, faktiskt när man har halv tank och mindre än så.

Och dessutom, ofta så slutar även tankmätaren fungera då ärjningen i armaturens genomföring även tar med sig denna sladd.

1 fall av hundra så har jordpunkten till förpumpen var rostig och varit det som var felet.

Så, nu har du lite att göra.
Citera
2012-05-05, 09:51
Medlem
Poyrojts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greve-Von-Boegroef
Vanligt att förpumpen lägger av på Volvo 740. i 9 fall av 10 beror detta på att genomföringen i armaturen ärjat sönder kablarna och ingen ström når pumpen. Pumpen är alltså inte sönder, bara strömlös.

För en del resulterar detta i att bilen går piss, bilen går inte alls, bilen går inte när man svänger etc eller som för mig huvudpumpen morrar då den får kämpa extra hårt, faktiskt när man har halv tank och mindre än så.

Och dessutom, ofta så slutar även tankmätaren fungera då ärjningen i armaturens genomföring även tar med sig denna sladd.

1 fall av hundra så har jordpunkten till förpumpen var rostig och varit det som var felet.

Så, nu har du lite att göra.
Det är ju riktigt att TS symptom hade stämt bra på tidigare 740 med för och huvudpump, men hans -91:a har Reginasystem med bara en pump som är monterad i rak tankarmatur.
Glapp i pump och/eller dess anslutningar är nog orsaken.
Citera
2012-05-05, 19:46
Medlem
Greve-Von-Boegroefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poyrojt
Det är ju riktigt att TS symptom hade stämt bra på tidigare 740 med för och huvudpump, men hans -91:a har Reginasystem med bara en pump som är monterad i rak tankarmatur.
Glapp i pump och/eller dess anslutningar är nog orsaken.

Ähum, missade Regina...
Senast redigerad av Greve-Von-Boegroef 2012-05-05 kl. 19:49.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in