2012-04-13, 18:34
Medlem
Tips kan vara att byta ut nät-agget. Hade liknande problem för några år sen där en dammrensning inte hjälpte. Tror någon kondensator i nät-agget hade sett sina glansdagar.

Just a tip.
Citera
2012-04-13, 20:52
Medlem
En fråga med följdfråga: Blev temp på processorn över 90c-100c ?

Om svar är nej så följdfrågan: Kör du dual channel på DDR ram? För vissa moderkort har fuckad bios som stänger ner så fort man kör mer än 50% arbetsbelastning som dual channel ram vilket hände mig en gång som jag löste med att disable dual channel. Dock det hände mig ca 7år sedan.
Citera
2012-04-14, 04:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Keyz
Tack för tipset. Vad är en rimlig temperatur för cpu och grafikkort? Vid vilken temperatur stänger normalt en dator av sig?
Idle 30-40 grader med luftkylning, grafikkort 50-85 (högsta temp. baserat på gammal dator med Dual-Core 3400+, 2GB RAM, klockad GeForce 8800GTS, över medel settings i Crysis)

Datorn i mitt inlägg stängdes av när CPU nådde 95 grader.
Citera
2012-04-14, 05:21
Medlem
hockexxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cpt.Douchebag
Idle 30-40 grader med luftkylning, grafikkort 50-85 (högsta temp. baserat på gammal dator med Dual-Core 3400+, 2GB RAM, klockad GeForce 8800GTS, över medel settings i Crysis)

Datorn i mitt inlägg stängdes av när CPU nådde 95 grader.

AMD k8 slår av vid 65-71 grader. http://support.amd.com/us/Processor_TechDocs/30430.pdf

Intels processorer har Tjunction på runt 100 grader dock. Men dom klarar högre temperatur samt går i regel varmare.
Citera
2012-04-14, 05:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hockexx
AMD k8 slår av vid 65-71 grader. http://support.amd.com/us/Processor_TechDocs/30430.pdf

Intels processorer har Tjunction på runt 100 grader dock. Men dom klarar högre temperatur samt går i regel varmare.
Inte för att vara dryg eller nåt, men under en period när jag hade problem med gammdatorn, så slocknade den alltid vid exakt 95 grader. Vilket spel jag än startade så kom CPU upp i 95 grader innan datorn stängdes av. Den idlade i 75. 1 vecka senare blev den helt normal igen, typ 50 (längesen, kommer inte ihåg exakt idlevärde), men den var över 71 på idle i alla fall, under den konstiga perioden. CPU var alltid på 100% när jag startade ett spel.(med 100% menar jag att CPU var i 100% usage) Dock om jag startade WoW (Wrath of the Lich King) så kraschade den efter 1-2 minuter, när den blev 95 grader. Kommer ihåg det för rebootarna uppkom helt plötsligt, därför jag skaffade Core Temp
Rörigt och motsägande, men är smått onykter så orkar inte ändra. Kontentan är iaf att min 3400+ under en kort period idlade 75, stängdes av när den nådde 95 (vilket den gjorde när jag startade ett spel), sen helt plötsligt blev den normal igen, men normal temp och inga problem att spela.
Senast redigerad av Cpt.Douchebag 2012-04-14 kl. 05:37.
Citera
2012-04-14, 05:45
Medlem
hockexxs avatar
Jag säger inte att siffrorna du sett är fel. Men något som är säkert är att dom slår av vid 65-71 grader. Sensorerna som avläser temp kan ge fel siffror även i bios och ännu troligare om du avläser det med mjukvara så som Speedfan eller liknande.

Det är inte allt för sällan man ser folk posta processortemperaturer lägre än omgivningstempen vilket är helt omöjligt med luftkylning.
Citera
2012-04-14, 06:10
Medlem
Citat:
Jag säger inte att siffrorna du sett är fel. Men något som är säkert är att dom slår av vid 65-71 grader. Sensorerna som avläser temp kan ge fel siffror även i bios och ännu troligare om du avläser det med mjukvara så som Speedfan eller liknande.

Det är inte allt för sällan man ser folk posta processortemperaturer lägre än omgivningstempen vilket är helt omöjligt med luftkylning.
Du kan så klart ha rätt, körde (och kör) med Core Temp, men jag kan garantera att det är siffrorna som visades i Core Temp. Hur som helst var det sjukt irriterande att idla i "75" och gå upp i "95" efter 1-2 minuter "spelande" (loading screen till wow) -.- Det konstiga är dock att problemet försvann efter en dryg vecka utan åtgärd (om man inte räknas den automatiska shutdown som åtgärd)

Edit: Typo.
Citera
2012-04-14, 13:31
Medlem
Bonnatorps avatar
Definitivt problem med processoröverhettning.
Hade samma problem för nåt år sedan då processorfläktens strömuttag på moderkortet hade pajat, så då fick jag helt enkelt byta plats på det (vilket jag inte tänkte på förrns efter en månad eller två).
Kollat om processorfläkten snurrar ö.h.t eller om det är sanslöst mycket damm där?
Citera
2012-04-15, 23:17
Medlem
Keyzs avatar
Citat:
En AMD bör klippa vid 65-70~ grader, högre än så skall dom absolut inte köras. Det låter ju som ett solklart fall av temperaturproblem. Vad TS kan gör är att plocka bort fläkten ovanpå kylaren till processorn och ta bort allt damm som packats där. Det gör enorm skillnad om du haft datorn gående i 1-3 år utan att göra rent om det är stockkylare vi pratar om.

Givetvis kan du ju kolla i HWmonitor först, men det är nog ganska glasklart att det är tempen som spökar.
Att börja gegga med kylpasta är sällan nödvändigt då pastorna som följer med inte riktigt är en färskvara utan dom fungerar fint ett bra tag sålänge man inte är där och pillar. Det finns kylpastor som är lite av en färskvara men dom som är "stock" är inte det vad jag vet.

Han skriver ju att datorn är gammal, det vill säga att den högst troligen fungerade klockrent i stockutförande. Finns ingen anledning att slänga pengar i sjön när han egentligen bara behöver ta bort damkakorna i kylflänsen.

Tack för dammrensar-tipset, men jag har redan rengjort den grundligt
Skall se om jag kan få tag på ett nätaggregat att låna, någon senare tipsare nämde det.
Citera
2012-04-15, 23:48
Medlem
Keyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crillecrille
Det där är ju knappast det första man försöker i det här läget..

1. Ladda ner HWMonitor.
2. Kolla temperaturen på processor och grafikkort både i idle(ingen belastning) och under spelande.
3. Ta screenshot på hwmonitor och ladda upp så vi kan se hur det ser ut.

Sen får vi se vad som behöver åtgärdas.

Tjena!

Så här ser vilotemperaturen ut:
http://www.ladda-upp.com/bilder-a/vilotemp-873.JPG

Någon minut innan datorn slocknade när jag spelade css såg det ut såhär:
http://www.ladda-upp.com/bilder-a/csstemp-244.JPG

Vad kan vi dra för slutsatser av det här? Kanske kylpastan har förångats vid det här laget?
Citera
2012-04-16, 00:09
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Keyz
Tjena!

Så här ser vilotemperaturen ut:
http://www.ladda-upp.com/bilder-a/vilotemp-873.JPG

Någon minut innan datorn slocknade när jag spelade css såg det ut såhär:
http://www.ladda-upp.com/bilder-a/csstemp-244.JPG

Vad kan vi dra för slutsatser av det här? Kanske kylpastan har förångats vid det här laget?
Spela inte mer, så mycket kan man säga Kylaren måste ha lossnat från processorn, det där är extrema temperaturer. Du måste helt enkelt öppna datorn och kontrollera att den ens sitter fast.
Citera
2012-04-16, 01:18
Medlem
hockexxs avatar
Extremt, extrema temperaturer må jag säga. Dom skall inte gå att nå med din processor. Det går i och för sig att slå av funktionen som gör att processorn klipper vid 65-71 grader då det skall vara dom förinställda värdena enligt PDF filen jag länkade. Mitt moderkort hade shutdown temp på 65 grader i default läge. Men då har jag inte en K8 men värdena bör vara lik.

Hur som så kanske det är dags att montera om kylaren och applicera ny kylpasta på samma gång. Möjligen kolla hur pass bra cpu-fläkten snurrar. Det är solklart att det är processortempen nu i alla fall.
Senast redigerad av hockexx 2012-04-16 kl. 01:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in