2012-04-11, 16:54
Medlem
För ganska exakt ett år sen bytte jag styrleder på Astran och mätte lite galet, så det blev en hjulinställning på en däckfirma. Kan säga att det var lite intressant att köra innan dess.
Fick en utskrift med värden hit och dit och av vad jag såg så låg allt inom gränsvärdena (som stod med på lappen).

Lade ganska kvickt på sommardäcken och körde dom till långt in i november då jag äntligen hittade nya vinterdäck som åkte på. Tyckte det kändes lite annorlunda i ratten, men länge sen jag haft riktiga dubbdäck med riktigt bra mönster, så jag tyckte att det kanske berodde på det.

Mina gamla däck var dock slut. Bak hade väl klarat sig, men fram var de snedslitna ordentligt på utsidan.

Nu fyndade jag nya alufälgar med tillhörande däck och skiftade till dom i helgen och nu jävlar känns det! De är bredare än de gamla (195 istället för 155, inget enormt, men ändå) och nu får jag sitta och parera hela tiden, hålla emot för att den drar åt ena hållet och efter en sväng med lite större rattutslag går det åt andra hållet. I låg fart far det iväg ordentligt om jag släpper ratten.

Ringde däckfirman och drog storyn - med de gamla smalare kändes det bra, med dubben sämre och med nya sommarsulor riktigt illa, samtidigt som de gamla slitits snett och nu är slut. De hävdade att jag kört på trottoarkanter och ner i potthål och att detta orsakat att inställningen gått åt fanders.

Nu kör jag inte riktigt så, potthål hatar jag och ser till att undvika medan trottoarkanterna kör jag i princip aldrig på. Visst kan man komma åt en kant ibland när man fickparkerar, men det är i extremlåg fart och knappast något som slår hjulet ur led typ.

Jag inbillar mig att det kändes bra med de gamla smalare däcken som för all del hade rätt kasst, men godkänt, mönsterdjup - men att det trots det drog snett. Med dubbdäcken och bättre grepp började det kännas i ratten och nu med nya däck känns det ordentligt. Det har alltså varit dåligt hela tiden, men först med bättre däck märker jag av det.

Eller är jag fel ute? Kan en hjulinställning "släppa" trots normal körning (inget budbilskörande direkt)? Varför har det då inte hänt på de fyra år jag kört bilen innan dess, utan först efter att de var där och skruvade?

Ska dumpa av bilen där i morron och ge dom en chans, det är trots allt däckbytartider och varenda däckfirma har fullt i veckor framöver, men jag har gärna lite argument till hands.
Citera
2012-04-11, 17:27
Medlem
club01s avatar
Nu är ju inte 195 någon speciellt bred profil men det är bra skillnad på 155 och 195 så spårkänsligheten blir enormt mycket större.
Själv bytte jag från 185 vinterdäck på min Fabia till 205 sommardäck och det är som natt och dag. Var enda liten skiftning i vägen eller lutning så följer bilen efter om jag inte håller i ratten.
Citera
2012-04-11, 17:38
Medlem
provocative77s avatar
Som Club01 säger så blir det spårkänsligare med bredare hjul.
Vad gäller hjulinställningen kan en liten trotoarkantspuff förstöra den om den tar rätt.
Dina gamla sommardäck satt på när de gjorde inställningen o tydligen räcker det med att de är lite snedslitna för att bilen ska äta däck även om en hjulinställning är gjord.
Om det stämmer kan jag inte sätta min lön på. Men det berättade killen som skulle fixa min hjulinställning en gång i tiden. Han ville ha gamla däck på så kunde jag byta efteråt.

Frågan är hur vinterdäcken ser ut. Med den här vintern borde de vara duktigt nötta på utsidan om hjulinställningen är fel. Är de jämnt slitna så råder jag dig att spara dina 800kr+ o ha lite koll på de däcken du just lagt på i stället.
Citera
2012-04-11, 18:11
Medlem
En annan fråga är om det är rätt fälgar till bilen, fel ET påverkar också spårkänsligheten.
Citera
2012-04-11, 19:12
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Har du haft 155or är knappast din bil konstruerad för 195or.
Som att sätta bilhjul på en cykel.
Citera
2012-04-11, 23:25
Medlem
Bilen är reggad för 175/70 R13 och med de nuvarande 195/55 R15 diffar det 3,5% i omkrets vilket är inom 5%-gränsen. De 155 som satt på var alltså ännu mindre än vad kärran är reggad för, kommer inte ihåg exakt dimension men även de inom gränsen. Kan sådana skillnader trigga kass väghållning?

Hade ett ärende på landsväg nu i kväll och var lite uppmärksam på hur styrningen uppförde sig. Efter en korsning fick jag hålla emot då den drog åt vänster rejält, när jag följde vägens böjar fick jag ta i för att följa åt höger. Helt plötsligt försvann motståndet i ratten för ett ögonblick och den började dra åt höger istället och jag fick hålla emot åt andra hållet.
Hela tiden likadant. Ibland gick den rakt, då fick jag ta i åt bägge håll så att säga.

ET borde sannerligen stämma, de sitter på en Astra fyrbult och kommer från en annan Astra fyrbult.
Citera
2012-04-12, 02:05
Medlem
Bbobis avatar
Har samma problem med min bil bmw e34.

Dessutom ett glapp i styrningen så hjulen hinner börja dra iväg innan man känner det i ratten och börjar kompensera. Otroligt att man inte ännu stoppats misstänkt för rattfylla .

Samma sak för mig. Satte på de bredare sommarhjulen och det blev plötsligt värre igen. Hjulinställningen har jag ordnat själv. Dock inte kontrollerat sen senast vilket var i höstas.

Däremot försvann aldrig problemet utan minskade bara.

Vad finns det mer för saker som gör att bilen "självstyr" eller vad man nu ska säga vid gupp osv?

Sitter oftast och kompenserar åt ena hållet och när man kör på ett gupp och bilen lättar lite går hjulen över åt det håll man kompenserar mot osv osv osv.

Vet inte om det är samma problem som TS men symptomen är liknande så slinker in här.
Citera
2012-04-12, 03:24
Medlem
Nemiuss avatar
Toe-inställningen påverkar stabiliteten i styrningen. Mera toe out ger en oroligare styrning. Normalt vill man ha en neutral till en aning toe-in inställning av framvagnen. Att däcken slitits på ytterkanten tyder dock på att för mycket toe-in kan vara problemet. Som sagt, hur ser vinterdäcken ut?
Även caster inställningen har en påverkan på stabiliteten men det är inte så vanligt att den går att justera på en vanlig personbil.
Fälgar med annat ET kan ge en ökad styrradie vilket gör styrningen mer instabil.
Även skick på gummibussningar samt övriga leder i framvagnen påverkar. De som gör hjulinställningen ska dock kontrollera detta och slå larm om det är för stora rörelser någonstans. Vinklarna går dessutom inte att ställa in med någon reda i det fallet.
Citera
2012-04-12, 08:08
Medlem
Lämnade in kärran nu på morronen så få se vad de säger. De kunde trots allt klämma in mig dagen efter jag ringde mitt i däckbytarsäsongen, så de ska få en ärlig chans iaf.

Men jag är lite nyfiken, hur går en inställning till egentligen? Trodde de tog av hjulen, satte på nån mätutrustning och körde så att säga därifrån, men läste nånstans igår att de gör det utan att ha av hjulen..?
Likaså, var justeras alla dessa vinklar? En hjulupphängning är ju inte så enormt invecklad och det enda stället med verklig justeringsmöjlighet jag på rak arm kommer på är styrleden som ju gängas på, resten är ju bussningar, kränghämmare och annat.
Eller är det en yrkeshemlighet?
Citera
2012-04-12, 09:11
Medlem
Om inte dina gamla däck var mycket snedslitna (det går jävligt fort med fel framhjulsinställning), är inställnigen med största sannolikhet ok. Man ställer bilen med framhjulen på ett par vridplattor och monterar mätutrustningen på hjulet, justeringen skall göras normalvikt på hjulen, är det fel justerar man på ett styrstag, som är låst med en mutter tills inställningen hamnar rätt. Det är inte så att du bara har åt helvete för högt/lågt lufttryck?
Citera
2012-04-12, 12:12
Medlem
Vinterdäcken vet jag ärligt talat inte, fick dom påkrängda och balanserade när jag köpte dom och tyckte inte de säckade eller var ovanligt hårda.
Sommardäcken var halvtomma när jag lade på dom, svängde förbi macken på vägen hem och skickade i 1,8 runt om till en början. Känns lite lågt iofs.
Citera
2012-04-12, 15:25
Medlem
Bbobis avatar
Nu är jag ingen expert men 1,8 låter lågt. Nu vet jag visserligen inte vad bilen väger heller.

Själv kör jag 2,5 runt om. Kan ju testa att öka. Mer tryck = mindre grepp. Så kanske inte blir lika känsligt då. Får tänka på att det även ger minskat grepp vid inbromsningar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in