Flashback bygger pepparkakshus!
2012-04-11, 13:30
Medlem
VikingaGermannens avatar
Jag betalar min hyra till hans konto varje månad, ibland betalar jag för två månader framåt och någon gång har jag gett honom kontanter. När jag sätter in pengar saknar hans räkningar ocr-nummer, så det handlar om en överföring liksom.

Nu kommer själva problemet.
Han ringde mig häromdan och säger att han "tror" att jag inte betalat för förra septembers hyra. Detta efter att han gått genom hyrorna och granskat allting. Problemet är att jag tror tvärtom, och det är svårbevisat för oss båda.
När jag ringer och berättar att något gått sönder tar det väldigt långt tid innan han kommer och fixar det. Han glömmer oftast bort felanmälan och man får påminna honom en och två gånger. Han är snäll men har alltid fullt upp.

Hur ska jag komma ihåg hur och när jag betalade hyran för september? Han borde kontaktat mig i september redan, och inte nu 7 månader senare!!
Citera
2012-04-11, 13:33
Medlem
Så du får inget kvitto på att hyran är betald när du betalar kontant?

Och överföringarna märker du inte med t.ex. "Hyra <månad>"?
Citera
2012-04-11, 13:35
Medlem
Garneringsmannens avatar
Det här ska du väl kunna se i historiken?
Citera
2012-04-11, 13:43
Medlem
cece123s avatar
Kolla på ditt kontoutdrag,det fungerar som ett kvitto

En bra lärdom efter detta kan ju vara att du skriver något i samband med
överföringen från din bank,typ sept hyra och att du noterar i en kalender edy
vid kontant betalning
Citera
2012-04-11, 14:34
Medlem
miqqqas avatar
Banköverföringar måste du kunna se i historiken i din internetbank. Detta är anledningen till varför du ALDRIG ska betala kontant utan att få kvitto (om du inte fått det). Du som hyresgäst måste kunna bevisa att du har betalt hyran. Hyresvärden har tre år på sig att kräva in hyresbetalningar.
Citera
2012-04-11, 23:22
Medlem
VikingaGermannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miqqqa
Banköverföringar måste du kunna se i historiken i din internetbank. Detta är anledningen till varför du ALDRIG ska betala kontant utan att få kvitto (om du inte fått det). Du som hyresgäst måste kunna bevisa att du har betalt hyran. Hyresvärden har tre år på sig att kräva in hyresbetalningar.

TRE ÅR?? Jeeeesus
Citera
2012-04-12, 04:23
Medlem
Bbobis avatar
Som sagt. Kolla historiken för överföringar.

Betalar du kontant låter du han skriva en lapp där han skriver:

"jag ------ har erhållit x kr av ---------- avsett för hyra --- månad för bostad -----

_______________<- Datum + underskrift"

Räcker med något så enkelt. Varje gång du ger kontanter skriver han ett litet kvitto.

Överstiger beloppet vad jag skulle kunna tåla att betala igen i en tvist ber jag alltid om kvitto.
Citera
2012-04-17, 00:53
Medlem
Du ska bevisa att du betalat så han kan ganska lätt visa att du ska betala.

- Betalade du via banken. Fixa kontoutdrag/kvitto på transaktionen.

- Betalade du kontant så bit i det sura äpplet och betala han igen om du inte lyckas få han på bättre humör.

Betala aldrig kontant utan kvitto i framtiden och byt hyresvärd när du kan. Ingen vill sitta med en oseriös värd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in