Flashback bygger pepparkakshus!
2012-04-11, 12:59
Medlem
Hej!

Nu är det dags igen att deklarera, i vanliga fall brukar jag inte titta speciellt länge på deklarationen än beloppet jag ska få tillbaka. Men jag tänkte att det kanske finns nåt extra att få tillbaka eller nåt jag ska akta mig för?
Det är så att i slutet på 2010 sålde jag och sambon våran bostadsrätt och i deklarationen 2011 betalde vi in vinstskatten minus avdrag för kvitton vi hade. Vi trodde att vi skulle spara ett par år och sedan köpa en villa, men det dröjde knappt ett år så hade vi köpt ett hus och nu har vi flyttat in. Är det nåt vi ska tänka på i årets deklaration, nåt avdrag vi kan göra? Det nya huset vi köpte är dyrare än vår förra bostadsrätt om det ska vara till nån hjälp.
Jag jobbar som hantverkare och har service bil där företaget står för allt, jag får rikskuponger även.
Tjejen jobbar som personlig ass. och åker kommunalt tur och retur, vissa dagar tar det 1,5timme för henne att ta sig till jobbet.
Thats it, inte för att det kanske skulle ge nåt men man vet aldrig ni har säkert betydligt mera kolla än vad jag har och det skulle vara kul och få lite tips!

Tack
Citera
2012-04-11, 13:10
Medlem
KallePaHedens avatar
Du tänker på om man skulle kunna investera vinsten/pengarna från försäljningen av er lägenhet i husköpet och slippa vinstskatten?

Tyvärr så funkar det inte så längre. Moderaterna ändrade på det när de kom in i riksdagen. Förr hade man tre år på sig att investera i nytt boende och därmed komma undan eventuell vinstskatt.

Sen kan ni ju såklart göra avdrag för din sambos resande till jobbet m.m. men det antar jag att ni har koll på?
Citera
2012-04-11, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KallePaHeden
Du tänker på om man skulle kunna investera vinsten/pengarna från försäljningen av er lägenhet i husköpet och slippa vinstskatten?

Tyvärr så funkar det inte så längre. Moderaterna ändrade på det när de kom in i riksdagen. Förr hade man tre år på sig att investera i nytt boende och därmed komma undan eventuell vinstskatt.

Sen kan ni ju såklart göra avdrag för din sambos resande till jobbet m.m. men det antar jag att ni har koll på?

Kunde man ge sig fan på!

Nä, ang. avdrag för tjejens resande så har jag ingen aning om det. Allt jag hört är att det måste överstiga ett visst belopp om året för att det ska räknas, äre inte så?
SL kortet kostar 890kr / mån och miniräknaren säger att det blir 10680kr / år
Citera
2012-04-11, 13:20
Medlem
KallePaHedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhR34k
Kunde man ge sig fan på!

Nä, ang. avdrag för tjejens resande så har jag ingen aning om det. Allt jag hört är att det måste överstiga ett visst belopp om året för att det ska räknas, äre inte så?
SL kortet kostar 890kr / mån och miniräknaren säger att det blir 10680kr / år

Nu var det länge sen jag gjorde avdrag för resa till jobbet, men jag hamnade på lägre summor för mitt resande på den tiden än vad din sambo gör idag. Men det kan ju ha blivit nya regler sen dess... Slå skatteverket en pling eller kolla på skatteverket.se Finns nog info där om det!
Citera
2012-04-11, 13:22
Medlem
KallePaHedens avatar
Läs denna länk: http://www.skatteverket.se/privat/sv...e80001722.html

Ska överstiga 9000 kr inkomståret 2011 och 10000 kr inkomståret 2012. Och jobbet ska vara mer än 2 km från hemmet.
Citera
2012-04-11, 13:26
Medlem
Citat:
Läs denna länk: http://www.skatteverket.se/privat/sv...e80001722.html

Ska överstiga 9000 kr inkomståret 2011 och 10000 kr inkomståret 2012. Och jobbet ska vara mer än 2 km från hemmet.

Hah, klart som fan att den ska vara ungefär vad sl priserna ligger på :P Fula jävlar!

Tack för hjälpen!
Citera
2012-04-11, 15:59
Medlem
Citat:

Är du säker på det där?

Det som införts är ju en liten avgift på skatten man skjuter upp.

Det är fortfarande möjligt att begära uppskov på vinstskatten. Säljer man 2010 så ska man ha köpt en ny bostad senast 2011 (skrivit papper) och bosatt sig senast 31 maj 2012 tror jag.

Precis samma regler som innan 2008 fast nu är vinstskatten höjd till 22% från 20% och en avgift på 0.5% på uppskjuten skatt betalas årligen.

Så om TS sålde 2010 och skrev papper på huset 2011 och bosatt sig senast maj 2012 så kan man få skjuta upp skatten.

Nu är ju redan skatten betald och då vet jag inte hur det funkar. Antar att TS skulle begärt ett preliminärt uppskov vid deklarationen 2011. Är skatten inbetald är det nog kört.

Annars tjänar man på att skjuta upp skatten även med de där 0.5%.
Citera
2012-04-11, 16:59
Medlem
Codens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhR34k
Hah, klart som fan att den ska vara ungefär vad sl priserna ligger på :P Fula jävlar!

Tack för hjälpen!

Dom ökar alltid det beloppet så att det ligger precis över vad det kostar att köpa SL-kort i 12 månader det visste du väl?

Så fort SL höjer priset så höjer staten avdragsgränsen för det skulle bli alldeles för mycket pengar tillbaka för folk annars. Inte så mycket per person men totalt för alla som åker kommunalt i Stockholms län skulle det bli en schysst slant.
Citera
2012-04-11, 16:59
Medlem
KallePaHedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Är du säker på det där?

Det som införts är ju en liten avgift på skatten man skjuter upp.

Det är fortfarande möjligt att begära uppskov på vinstskatten. Säljer man 2010 så ska man ha köpt en ny bostad senast 2011 (skrivit papper) och bosatt sig senast 31 maj 2012 tror jag.

Precis samma regler som innan 2008 fast nu är vinstskatten höjd till 22% från 20% och en avgift på 0.5% på uppskjuten skatt betalas årligen.

Så om TS sålde 2010 och skrev papper på huset 2011 och bosatt sig senast maj 2012 så kan man få skjuta upp skatten.

Nu är ju redan skatten betald och då vet jag inte hur det funkar. Antar att TS skulle begärt ett preliminärt uppskov vid deklarationen 2011. Är skatten inbetald är det nog kört.

Annars tjänar man på att skjuta upp skatten även med de där 0.5%.

Det där med att skjuta upp skatten kan jag ingenting om... men förr kunde man ju slippa hela vinstskatten när man investerade i nytt boende inom 3 år från sin försäljning.
Citera
2012-04-11, 18:29
Medlem
Citat:
Det där med att skjuta upp skatten kan jag ingenting om... men förr kunde man ju slippa hela vinstskatten när man investerade i nytt boende inom 3 år från sin försäljning.

Men det var ju 1991 det försvann och då gällde det bara bostadsrätter man bott i längre än 5 år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in