Citat:
Ursprungligen postat av KallePaHeden
Du tänker på om man skulle kunna investera vinsten/pengarna från försäljningen av er lägenhet i husköpet och slippa vinstskatten?
Tyvärr så funkar det inte så längre. Moderaterna ändrade på det när de kom in i riksdagen. Förr hade man tre år på sig att investera i nytt boende och därmed komma undan eventuell vinstskatt.
Sen kan ni ju såklart göra avdrag för din sambos resande till jobbet m.m. men det antar jag att ni har koll på?
Är du säker på det där?
Det som införts är ju en liten avgift på skatten man skjuter upp.
Det är fortfarande möjligt att begära uppskov på vinstskatten. Säljer man 2010 så ska man ha köpt en ny bostad senast 2011 (skrivit papper) och bosatt sig senast 31 maj 2012 tror jag.
Precis samma regler som innan 2008 fast nu är vinstskatten höjd till 22% från 20% och en avgift på 0.5% på uppskjuten skatt betalas årligen.
Så om TS sålde 2010 och skrev papper på huset 2011 och bosatt sig senast maj 2012 så kan man få skjuta upp skatten.
Nu är ju redan skatten betald och då vet jag inte hur det funkar. Antar att TS skulle begärt ett preliminärt uppskov vid deklarationen 2011. Är skatten inbetald är det nog kört.
Annars tjänar man på att skjuta upp skatten även med de där 0.5%.