Hej!
Till hösten 2013 hade jag tänkt att söka till
Franska A på Uppsala universitet. Har läst språket på grundskolan och gymnasiet men min läsförståelse, muntliga och skriftliga förmåga är dålig. Har dock en viss kännedom för vissa principer inom franska språket (däremot har jag glömt helt bort de vanligaste oregelbundna verben och deras böjningar) - men jag hade tänkt att förbereda mig genom att dels börja läsa franska noveller, dels öva med Youtube-klipp men även hade jag tänkt att börja studera grammatiken. Känner ni till några bra böcker som lär ut den franska grammatiken?
På UU:s litteraturlista i Franska A fanns boken
Bonniers Franska Grammatik (ny upplaga), är den något att hänga i julgranen med - är den en bra start för att förstå grunderna i franska språkets struktur?
Om ni känner till böcker i franskt uttal och även om ni känner till lättlästa (däremot inte ABC-böcker för 3-åringar...) böcker och novellsamlingar som inte är alltför långa så skulle det verkligen vara till stor hjälp.
Albert Camus L'Étranger var en annan bok som jag hittade på UU:s hemsida, ungefär den längden känns lagom för
moi! (Den ska vara runt 100-150 sidor).
Tack på förhand, är ivrig att sätta igång. Sommaren är snart här och någonting måste man ju göra i väntan på skolan och hösten!