2012-04-10, 23:40
Medlem
Beauvoirs avatar
Hej!

Till hösten 2013 hade jag tänkt att söka till Franska A på Uppsala universitet. Har läst språket på grundskolan och gymnasiet men min läsförståelse, muntliga och skriftliga förmåga är dålig. Har dock en viss kännedom för vissa principer inom franska språket (däremot har jag glömt helt bort de vanligaste oregelbundna verben och deras böjningar) - men jag hade tänkt att förbereda mig genom att dels börja läsa franska noveller, dels öva med Youtube-klipp men även hade jag tänkt att börja studera grammatiken. Känner ni till några bra böcker som lär ut den franska grammatiken?

På UU:s litteraturlista i Franska A fanns boken Bonniers Franska Grammatik (ny upplaga), är den något att hänga i julgranen med - är den en bra start för att förstå grunderna i franska språkets struktur?

Om ni känner till böcker i franskt uttal och även om ni känner till lättlästa (däremot inte ABC-böcker för 3-åringar...) böcker och novellsamlingar som inte är alltför långa så skulle det verkligen vara till stor hjälp. Albert Camus L'Étranger var en annan bok som jag hittade på UU:s hemsida, ungefär den längden känns lagom för moi! (Den ska vara runt 100-150 sidor).

Tack på förhand, är ivrig att sätta igång. Sommaren är snart här och någonting måste man ju göra i väntan på skolan och hösten!
Citera
2012-04-10, 23:50
Medlem
MauroSpockos avatar
Vad gäller böcker har du ju hittat Främlingen, boken som alla franskstuderande bör läsa, så då återstår väl Den lille prinsen också (Le petit prince, av Antoine de Saint-Exupéry) så har du en bra början. Det är en barnbok, men den är inte onödigt lättläst för det. Lagom.

Vill du öva hörförståelse finns det inga bättre filmer än samtliga av Emmanuel Mouret. Se om du får tag på dem! De är bra också.
Citera
2012-04-11, 00:57
Medlem
Beauvoirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MauroSpocko
Vad gäller böcker har du ju hittat Främlingen, boken som alla franskstuderande bör läsa, så då återstår väl Den lille prinsen också (Le petit prince, av Antoine de Saint-Exupéry) så har du en bra början. Det är en barnbok, men den är inte onödigt lättläst för det. Lagom.

Vill du öva hörförståelse finns det inga bättre filmer än samtliga av Emmanuel Mouret. Se om du får tag på dem! De är bra också.

Tack så jättemycket, det får bli några jag får skriva upp på min lista. Angående min hörförståelse så sträcker den sig så lång att jag förstår vad écouter et de répéter betyder, men mer än så kan jag inte förstå .

Emmanuel Mouret hade jag inte hört talas om men om hans filmer är bra för oss amatörer på språket är det självklart något att titta lite närmre på. Annars kan franskan bli lite grötig och snabb och dessutom blir det svårt att ibland höra mellanrummen mellan orden.
Citera
2012-04-11, 01:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beauvoir
På UU:s litteraturlista i Franska A fanns boken Bonniers Franska Grammatik (ny upplaga), är den något att hänga i julgranen med - är den en bra start för att förstå grunderna i franska språkets struktur?

BFG är bra, men den är mer som en uppslagsbok/referens för den franska grammatiken. Den kanske inte ger dig en start i att förstå strukturen i det franska språket (om du inte är en person som gillar att lära dig nya ord genom att läsa en ordlista pärm till pärm... ), men den är suveränt upplagd för att kolla upp detaljer för olika grammatiska konstruktioner.

Den finns troligtvis på biblioteket/bokhandeln om du vill bläddra i den.
Citera
2012-04-11, 08:18
Medlem
Kalasjnikovs avatar
The Ultimate French Review and Practice av Stillman och Gordon är skitbra. Väl strukturerad och rejält med övningar till varje avsnitt.
Citera
2012-04-11, 10:54
Medlem
Jag är inte förtjust i BFG; jag tycker den är rörig och plottrig på något sätt – dels rent grafisk vilket gör den svårläst, men dels även innehållsmässigt då det känns som om det mest är en massa lösryckta exempel och få förklaringar. Men som en översikt duger den väl. Det finns även Fransk universitetsgrammatik av Pedersen et al. men den är å andra sidan extremt krånglig, och man tar sig knappast igenom den om man inte har tidigare kunskaper om syntax. Det som är bra med denna bok är att den förklarar väldigt ingående i löpande text om de saker den tar upp.
Citera
2012-04-11, 14:39
Medlem
Jag håller med tidigare talare om att Fransk universitetsgrammatik (förtjänstfullt översatt av min gamle prof Lars Lindvall) har många poänger, men är rätt svårgenomtränglig för en novis. Den är mer för den längre gångne finsmakaren. En inte helt färsk men ändå rätt hygglig och framför allt innehållsligt tillgänglig grammatik är den av Einar Ronsjö, som kanske kan snokas upp på antikvariat.
Citera
2012-04-11, 20:33
Medlem
Beauvoirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svavelblomma
Den finns troligtvis på biblioteket/bokhandeln om du vill bläddra i den.

Den kostar också skjortan. 385 kronor på Adlibris, då blir det dags att rota fram bibliotekskortet om litteraturen om grammatik är så här dyr!

Citat:
Ursprungligen postat av Grubenluft
Jag håller med tidigare talare om att Fransk universitetsgrammatik (förtjänstfullt översatt av min gamle prof Lars Lindvall) har många poänger, men är rätt svårgenomtränglig för en novis. Den är mer för den längre gångne finsmakaren. En inte helt färsk men ändå rätt hygglig och framför allt innehållsligt tillgänglig grammatik är den av Einar Ronsjö, som kanske kan snokas upp på antikvariat.

Att leta på antikvariat är inte riktigt min kopp te. Att läsa en tyngre och mer avancerad bok som kräver viss förståelse för lingvistik och språket verkar tämligen meningslöst för mig - speciellt då prosa av intellektuell karaktär är något jag fortfarande försöker lära mig att förstå, men tack för rådet.

kalasjnikov: The Ultimate French Review and Practice var inte dyr och om den är så bra som du antyder får jag väl testa den då
Citera
2012-04-12, 00:03
Medlem
Modern Fransk Grammatik (P.O. Holmberg m.fl.) finns också för den intresserade. Jag har den, men har inga andra franska grammtikor att jämföra med, så jag kan tyvärr inte säga något med säkerhet om hur den står sig i konkurrensen. Jag köpte den eftersom jag var nöjd med den italienska varianten. Den franska verkar rejälare, men kanske också lite rörigare, det är väl de intryck jag kan våga mig på att vidareförmedla.
Citera
2012-05-17, 12:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Grubenluft

Hur skulle du säga att denna Fransk universitetsgrammatik förhåller sig till Gerhard Boysens Fransk grammatik (Studentlitteratur) då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in