• 2
  • 3
2012-04-12, 19:15
Medlem
Cliffaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cookalong2
Just aspartam r ju ett trevligt exempel, vad skulle man gra utan det? ta/dricka gigantiska mngder socker? Om man nu inte vill det.

Det r ju precis det mnga som r rdda fr aspartam gr. Vrker i sig socker och tycker man r dum i huvudet nr man dricker aspartamstad lsk "fr att det kan ge cancer, det str det minsann i Aftonslasket".
Citera
2012-04-12, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C8H11N
Hur motiverar du denna rdsla? Vetenskapliga studier som visat dess fara?
Fast det r vl inte speciellt konstigt att knna obehag nr det gller nya saker som man sjlv inte har en aning om vad det r eller vad det gr.

Det r ju som att du skulle g ut i skogen och hitta en helt ny svampart som aldrig ngonsin upptckts. Inte fan skulle du kka upp den, utan frska i stllet ta reda p vad den innehller, eller? Fast du kanske r s naiv?
Citera
2012-04-12, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cliffak
Det r ju precis det mnga som r rdda fr aspartam gr. Vrker i sig socker och tycker man r dum i huvudet nr man dricker aspartamstad lsk "fr att det kan ge cancer, det str det minsann i Aftonslasket".
Precis :-)
Citat:
Ursprungligen postat av MartinBengtsson100
Fast det r vl inte speciellt konstigt att knna obehag nr det gller nya saker som man sjlv inte har en aning om vad det r eller vad det gr.

Det r ju som att du skulle g ut i skogen och hitta en helt ny svampart som aldrig ngonsin upptckts. Inte fan skulle du kka upp den, utan frska i stllet ta reda p vad den innehller, eller? Fast du kanske r s naiv?
Men pongen r ju att de flesta tillsatser kontrolleras fruktansvrt hrt innan de godknns. Ingen mnniska skulle vl ta upp ngon random kemikalie eller random svamp. Sedan finns det som sagt ett ftal tillsatser dr man misstnker negativa hlsoaspekter, t.ex nitrit. Men vad r alternativet liksom, botulism? Jag tror inte nitrit skulle vara godknt om det enbart handlade om att ge lite smak och bevara frgen p ktt.
Citera
2012-04-13, 08:47
Medlem
C8H11Ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MartinBengtsson100

Inte tror du vl att dom pumpar i otestade kemikalier hux flux i livsmedel? Fast du kanske r s naiv?
Citera
2012-04-13, 09:36
Medlem
Maledictuss avatar
Citat:
Hur motiverar du denna rdsla? Vetenskapliga studier som visat dess fara?

Snarare brist p vetenskapliga studier som visar vad som hnder vid ett mycket lngt regelbundet intag tillsammans med andra tillsatser och kemikalier.

Citat:
Ja Stevie blev nyligen godknt tror jag. Jag vet inte s mycket om det, men jag skulle aldrig uttala mig om att det r bttre n aspartam bara fr det frekommer naturligt. Just aspartam r ju ett trevligt exempel, vad skulle man gra utan det? ta/dricka gigantiska mngder socker? Om man nu inte vill det.

Lta bli att dricka massvis med lsk? Det r ju ett alternativ. Oavsett om det r lsk med socker eller med aspartam s tror jag inte att ngot av det r bra att storkonsumera.

Citat:
Ja fast kanske lite drygt att alltid behva anvnda en hel frpackning, och ha sakerna i frysen innan dess. Jag r helt klart fr tillsatsfria alternativ. Jag lagar i princip allt sjlv. Men fr den stora massan blir det mindre praktiskt.

Ja, det kan ju naturligtvis bli lite jobbigt. Det handlar vl helt enkelt om prioriteringar, precis som allt annat. Jag frsker ocks att laga det mesta sjlv frn grunden med ekologiska rvaror.

Citat:
Man ska alltid vara frsiktig att uttala sig om sdant, inte bara nr det gller mat. Men jag har inte sett ngra som helst bevis framlagda fr att det skulle bero p tillsatserna, det r bara lsa spekulationer.

Korrekt. Det mesta som jag lst om nr det gller att frska hitta orsaker till alla sjukdomar r lsa spekulationer n slnge, tyvrr. Om man dremot tror att tillsatserna KAN orska sjukdomar osv s r det vl bra att frska undvika dem tills det r klarlagt?

Citat:
Fr mnga charkprodukter finns vl inga alternativ? Ngonstans fr man dra grnsen. Nitrit r man vl relativt sker p att det kar risken fr en viss sorts cancer. Dock r sannolikheten ganska liten till att brja med, och dessutom beror det p hur mycket nitrit man fr i sig. ta nitrit ngon gng d och d gr skert ingen praktiskt skillnad alls. Slnger man i sig 2kg salami om dagen, d r det ngot annat.

Tyvrr r det s som du sger. Fr mig som lskar korvar och bacon och andra charkprodukter blir det nog tyvrr lite vl mycket nitrit som slinker ned.

Citat:
Jag frsker sjlv begrnsa mitt nitrit-intag, dock frmst p.g.a. att jag inte r srskilt frtjust i charkprodukter. Men nitrit r ocks en av de f tillsatser man verkligen misstnker har negativa konsekvenser, ven inom rekommendationerna. Dessutom rekommenderar ju t.e.x livsmedelsverket att man helt nollar intaget av processat ktt.

Jag framstller mitt egna bacon sjlv, har du mjligthet att rka mat s kan du ju prova det ocks?

Citat:
Som sagt skulle jag vilja se ett vettigt och praktiskt gngbart chark-sortiment utan tillsatser. Men okej, vi kan anta att man nd kan ha stora affrer, fair enough.

Kan bli problematiskt med att f alla charprodukter tillsatsfria men det finns ju faktiskt en hel del som gr att framstlla utan nitrit.

Citat:
Ja, men skillnaden r att mnga tnker "tillsatser som tillsatser, de r inte naturligt, dvs farligt". ven fr sdana tillsatser som man underskt vldigt noga. Jag kan argumentera genom att sga att man gjort si och s mnga studier som inte visat ngot. De p andra sidan kan bara argumentera genom att sga att man inte vet, att inte tillrckligt lng tid har gtt, och att de inte r naturliga.

Man br vl alltid vara frsiktig. Och fr medparten av de vanligaste tillsatsmnena har _jag_ dragit slutsatsen att det frmodligen inte r ngon fara, givet den fakta som finns.

Jag tror att man br vara ganska restriktiv tills det faktiskt finns lng forskning som verkligen klarlgger att alla tillsatser r ofarliga tillsammans med varandra i det lnga loppet.

Citat:
Inte tror du vl att dom pumpar i otestade kemikalier hux flux i livsmedel? Fast du kanske r s naiv?

Jo, relativt otestade r ju kemikalierna iom att de inte testats under en lng tidsperiod tillsammans med andra mnen.
Citera
2012-04-13, 12:02
Medlem
Citat:
Nej, det var inte s jag menade. Jag menade att forskarna sklart vet vad de hller i, men de som inte vet r majoriteten av konsumenterna.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in