2012-04-10, 19:28
Medlem
Mobilt bredband för 500? Dyrt i mitt tycke. Men, beroende på vilken operatör du har så kan du i vissa fall frysa abonnemanget i en vecka eller två då du inte behöver betala för den tiden och då kan du ladda på ett kontantkort istället för 29~kr per dag. Kolla upp det!
Citera
2012-04-10, 19:29
Medlem
Be4utifuls avatar
Du måste väl ha inackorderingsbidrag om du bor långt bort från ditt föräldrahem?
Citera
2012-04-10, 19:30
Medlem
rooompahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zundin
Mobilt bredband för 500? Dyrt i mitt tycke. Men, beroende på vilken operatör du har så kan du i vissa fall frysa abonnemanget i en vecka eller två då du inte behöver betala för den tiden och då kan du ladda på ett kontantkort istället för 29~kr per dag. Kolla upp det!

Det är dyrt just denna månad, startavgift på 250;-
Citera
2012-04-10, 19:33
Medlem
rooompahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Be4utiful
Du måste väl ha inackorderingsbidrag om du bor långt bort från ditt föräldrahem?

Kan inte ha det om jag ska ha busskort till skolan. Bor en bra bit ifrån nämligen så måste ha det..
Citera
2012-04-10, 19:34
Moderator
v50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nevermindthebuzzcocks
Med risk för att låta dryg; jag har aldrig haft problem att få det gå ihop under studietiden även om jag försörjde två.
Förstår inte folk som tror att det är normalt att man har en hyra på 5k och 0.5k i mobilräkningar när man är student. Man bor i en förort för 2-3k och har max en hundring i mobilräkningar per månad.

Råd för stunden:
1. Betala in för sent, dvs låt det gå till inkasso sedan betalar du in. Tar du detta rådet så går du back ca 150kr men du slipper tänka på april. Du får ingen betalningsanmärkning förrän det går till KF.
2. Ta sms-lån - Även här går du back med ränta + ev. avgifter.
3. Låna från mamma, pappa, vänner, etc.

Långsiktigt:
1. Skaffa ett helg/kvällsjobb som ex. kassör på ICA, McDonalds etc. Om man inte ex kan ta ett städjobb när man behöver pengar så har man helt fel prioriteringar.
2. Bra på datorer och programmering? Om ja, frilansa och fixa in 20k på 40h arbete.
3. Ta CSN lån, fixa med bostadsbidrag mm. Om du skaffar dig en vettig utbildning så kommer det vara relativt enkelt att betala tillbaka.

Att skita i räkningen och låta det gå till inkasso är ren dumhet, bättre då att ringa företaget snaras möjligt och be om att få skjuta upp räkningen en månad alternativt dela upp betalningen på två månader istället. Vidare är sms-lån svindyrt och korkat att ta om man har små marginaler att leva på, det man gör då är bara att skjuta på problemet om man vet att man har tajt ekonomi nästkommande månader.

Vidare får TS bara studiebidrag då hon läser på gymnasiet, inte csn-lån därav hennes små marginaler.

Men att skaffa extrajobb är en bra ide
Citera
2012-04-10, 19:37
Moderator
v50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rooompah
Jag har lite grejer på gång som jag ska försöka sälja, dock har jag inte så mycket av värde just nu då jag har vad jag behöver om man säger så.

Äter i skolan, oftast enbart där. Men självklart är det bäst att utnyttja att det är gratis skolmat så det gör jag.

Lån vill jag ju helst undvika så gott det går, blir det kris så får jag köra på det.

Om ni har ett grovsoprum i området där du bor kan du gå dit och kolla regelbundet, ofta slänger folk fullt funktionsdugliga saker utan fel, dessa kan du ta och sedan kränga på blocket eller via någon annons i en lokaltidning eller liknande. Det är helt gratis och kan ge en del pengar om man har tur.

Ta med en tomlåda som du kan fylla med mat om du kan göra det diskret då har du middagen klar också
Citera
2012-04-10, 19:38
Medlem
*suck*
Varför skaffar du dig ens en utgift på bredband om du nu inte ens har råd att betala den räkningen?
Citera
2012-04-10, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenPringles3
SCAM!!!

Så tydligt, egentligen..

Uppger sig för att vara tjej - är HELT orrelevant. Detta är för att killar ska känna mer empati för hen, och därmed skänka pengar.

Hävdar att hen blivit inlagd på sjukhus pga näringsbrist, just för detta problemet - ännu mer empati.

Nej, snälla, skänk INTE pengar/saker! Detta är en scam!

Tror inte att det är en han som utger sig för att vara en hon. Om du kollar TS tidigare inlägg så ser du att hon har "utgett sig för att vara en tjej" enda sen i februari, då hon regadde sig. Kan det vara så att detta är en stor-flashback kupp, då en random snubbe reggar sig som tjej, och sedan efter två månader startar en tråd där hon ber om råd för att klara sig månaden ut, allt för att få lite pengar?.
Jag tror inte det.
Citera
2012-04-10, 19:56
Medlem
TheTallGnomes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av firstblood
*suck*
Varför skaffar du dig ens en utgift på bredband om du nu inte ens har råd att betala den räkningen?
Läs tråden innan du skriver, hon kan inte avsluta det nu, och det är bara den här månaden som TS har ont om pengar.

TS
Om du inte tar emot bidrag så är jag imponerad av dig, det kan inte vara lätt att stå emot pengar då man knappt har några :I
Dra dig inte för att använda drastiska metoder, allt är bättre än sms lån!
Senast redigerad av TheTallGnome 2012-04-10 kl. 20:11.
Citera
2012-04-10, 20:00
Medlem
Roods avatar
För 250 kr får du ju hur mycket mat som helst. Vad fan köper du för skit om du får näringsbrist?

Havregryn
Ris
Spillskinka
Blodpudding

Finns ju hur mycket mat som helst som är väldigt billig. Hur fan lyckas man på näringsbrist? Jag har levt på 300kr/månad på maten och klarat mig i mer än 1 år.
Citera
2012-04-10, 20:02
Medlem
QkNNs avatar
sälj någonting du inte behöver

be om att få låna 500 av dina föräldrar eller en kompis
Citera
2012-04-10, 20:05
Medlem
rooompahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rood
För 250 kr får du ju hur mycket mat som helst. Vad fan köper du för skit om du får näringsbrist?

Havregryn
Ris
Spillskinka
Blodpudding

Finns ju hur mycket mat som helst som är väldigt billig. Hur fan lyckas man på näringsbrist? Jag har levt på 300kr/månad på maten och klarat mig i mer än 1 år.

För att 250:- täcker mat, men finns mer saker än mat som ska inhandlas du vet? Dasspapper, tamponger ja massa sån skit.
Jag försöker snåla så att jag ska ha råd med de andra utgifterna som ingår när man bor själv.
Käkade nudlar eller varma koppen (1pkt om dagen ) hela påsklovet för att jag inte kunde käka i skolan, svimmade. Ingen näring alls. Mat är äckligt dyrt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in