2012-04-10, 18:57
Medlem
rooompahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wasdrf
Varför ha bredband när du har mobilen?

Inlämningar som ska skrivas och skickas + att jag måste hämta info på internet. Har ingen smartphone/android/iPhone heller så blir lite svårt då.
Citera
2012-04-10, 18:58
Medlem
rooompahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av v50
Om du går in på nedanstående sida och klickar på länken "Produktcheck" så får du en gratiskupong som ger dig ett gratis paket mathavre, matvete, matkorn eller svart quinoa från Frebaco i pdf-format. Du kan klicka och ladda ner obegränsat med kuponger men du kan inte använda samma kupong flera gånger som det verkar då de har olika koder.

Du behöver alltså inte gå in på facebook och klicka på gilla-knappen utan det är bara att klicka på länken produktcheck direkt för att få kupongen / kupongerna. Nu har jag inte provat dessa produkter själv men det går säkert att äta och laga något matnyttigt av och framförallt är det gratis.

http://atmergryn.se/fa-ett-gratis-paket-gryn

Tack! Det där var riktigt bra.
Citera
2012-04-10, 18:58
Medlem
vargvids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nonomniapossu
Finns det en tråd som behandlar "Jag är i akut behov av pengar"-ärenden? Om inte, varför finns det inte en sådan samlingstråd?

Den är ganska grymt förvirrande ibland och gammal information/länkar men otroligt användbar!

https://www.flashback.org/t153779

Gamla "Alla tjänar pengar tråden"
Citera
2012-04-10, 19:00
Medlem
rooompahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av v50
Har du kollat igenom om du har kläder eller andra saker att sälja bort som du inte använder, där kan du dra in lite extrapengar för ofta har man mer prylar än man tror som bara samlar damm.

Om du är gymnaiseeleev så får du väl äta gratis lunch på skolan i så fall är det bara att äta en stor portion där så får du i dig ett rejält mål mat varje vardag, är du lite fräck är det bara att ta med en matlåda som du fyller samtidigt lite diskret.

Att ta snabblån i form av sms-lån och liknande är något du skall undvika även om första lånet är räntefritt då risken finns att du får svårt / inte kan betala igen den nästa månad och då går det snabbt till inkasso och i värsta fall kronofogden vilket gör att ett lån på 500 kr snabbt är uppe i 1000-1500 kr eller rent av mer.

Jag har lite grejer på gång som jag ska försöka sälja, dock har jag inte så mycket av värde just nu då jag har vad jag behöver om man säger så.

Äter i skolan, oftast enbart där. Men självklart är det bäst att utnyttja att det är gratis skolmat så det gör jag.

Lån vill jag ju helst undvika så gott det går, blir det kris så får jag köra på det.
Citera
2012-04-10, 19:03
Medlem
rooompahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vargvid
Inga problem, känner själv igen mig när jag var arbetslös och hade det förjävligt med alla räkningar.

Något annat du kan göra är att plocka svamp/bär och sen sälja vidare. Eller ut och fiska och ifall du får upp några rediga jävlar så sälj billigt till någon restaurang eller käka hemma själv.

Fan nu känner jag mig jävligt kreativ då jag sitter här och kommer på sätt att tjäna pengar på

[edit]

Har du talang för något eller du kan lära ut saker? Ja ut med annonser om att du kan lära ut folk att spela gitarr/bas/trummor, hur man ritar manga (popis bland yngre) eller lära äldre hur man använder en dator, internet bla bla bla. En liten hemma kurs med Greta och Sven 83 om hur man använder internet kan nog dra in en liten slant.

Haha i'll keep you updated!
Jobb är självklart det bästa alternativet, och det söker jag nästan hela tiden. Problemet är ju att jag behöver pengar så snabbt som möjligt och många är inte villiga att ge ut lön i förskott. Men jag kämpar på.

Kurser är ju faktiskt ganska smart då jag sysslar med konst, datorer och vissa instrument. Men då det är tidskrävande så krocker det med skolan nu när det är slutspurten innan studenten. Men annars är det en bra idé.
Citera
2012-04-10, 19:05
Medlem
Brumelbryns avatar
Ring bredbandsbolaget och be om uppskov för räkningen. Ta dina 250 kr och gå till affären och köp potatis så klarar du dig månaden ut
Citera
2012-04-10, 19:06
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rooompah
Jag har lite grejer på gång som jag ska försöka sälja, dock har jag inte så mycket av värde just nu då jag har vad jag behöver om man säger så.

Äter i skolan, oftast enbart där. Men självklart är det bäst att utnyttja att det är gratis skolmat så det gör jag.

Lån vill jag ju helst undvika så gott det går, blir det kris så får jag köra på det
.

Klokt tanke de är som en rävsax, så låt bli det så långt det går. Man kommer in i en ond cirkel..
För skuld ska betalas, har man redan få pengar så är det nästan omöjligt. Så även om de är kris, så LÅT BLI.. ta till vilka medel som helst utom det.
För hur ska du kunna betala ett lån, om du redan har kris med pengar?
Citera
2012-04-10, 19:08
Medlem
vargvids avatar
Citat:
Haha i'll keep you updated!
Jobb är självklart det bästa alternativet, och det söker jag nästan hela tiden. Problemet är ju att jag behöver pengar så snabbt som möjligt och många är inte villiga att ge ut lön i förskott. Men jag kämpar på.

Kurser är ju faktiskt ganska smart då jag sysslar med konst, datorer och vissa instrument. Men då det är tidskrävande så krocker det med skolan nu när det är slutspurten innan studenten. Men annars är det en bra idé.

Nej för fan det där är en bortförklaring att det är för tidskrävande och krokar med skolan. Ifall du inte pluggar en riktig KY utbildning och certifikat så har du gott med fritid över. Gymnasiumet är faktiskt inte så krävande ifall du inte sitter med IG i alla ämnen och måste plugga upp allt ifrån grunden!

Kan tänka mig att du börjar kl 8-10 på dagen och sitter i skolan till kl 14-16, sen hem och plugga 1-2 timmar. Offra all fritid därefter kl 18-19 där du annars bara sitter och pillar på dig framför datorn, tv/dataspel/ute med polare för att ta en kväll och lär någon jävel att använda datorn. Så att skolan är såpass tidskrävande är en bortförklaring och det vet du, jag och flera andra om. För man själv har ju dragigt den för att man inte ska behöva arbeta/göra något annat.
Citera
2012-04-10, 19:09
Moderator
v50s avatar
Citat:
Tack! Det där var riktigt bra.

Håll koll på http://www.gratisguiden.se/index.php där finns det många erbjudanden om gratissaker, ofta smakprover på gryn, musli och yogurt m.m, den uppdateras varje vardag så chansen är stor att det dyker upp fler bra erbjudanden. Se till att skaffa ett antal mejladresser som du sedan kan använda för att få tag på gratis smakprover då många kuponger skickas till mejlen och man då bara kan få ta del av ett erbjudande per mejladress.
Citera
2012-04-10, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vargvid
Den är ganska grymt förvirrande ibland och gammal information/länkar men otroligt användbar!

https://www.flashback.org/t153779

Gamla "Alla tjänar pengar tråden"

Ögnade igenom den, ser bra ut. Varför hänvisar inte mod till den för kan man fråga sig.
Citera
2012-04-10, 19:16
Medlem
Steg 1. Ring den du fått räkningen av och säg som det är. Du får uppskov tills efter den 27de.
Steg 2. Köp 17kg vita bönor i tomatsås, kostnad ca 230kr.

Du har nu mat så du klarar dig samt du hamnar inte hos inkasso. Problemet löst. Det var väl inte så jäkla svårt? Sen får du umgås lite med vänner och mysa med bönburkarna i tvsoffan för att få tiden att gå.
Citera
2012-04-10, 19:24
Medlem
Med risk för att låta dryg; jag har aldrig haft problem att få det gå ihop under studietiden även om jag försörjde två.
Förstår inte folk som tror att det är normalt att man har en hyra på 5k och 0.5k i mobilräkningar när man är student. Man bor i en förort för 2-3k och har max en hundring i mobilräkningar per månad.

Råd för stunden:
1. Betala in för sent, dvs låt det gå till inkasso sedan betalar du in. Tar du detta rådet så går du back ca 150kr men du slipper tänka på april. Du får ingen betalningsanmärkning förrän det går till KF.
2. Ta sms-lån - Även här går du back med ränta + ev. avgifter.
3. Låna från mamma, pappa, vänner, etc.

Långsiktigt:
1. Skaffa ett helg/kvällsjobb som ex. kassör på ICA, McDonalds etc. Om man inte ex kan ta ett städjobb när man behöver pengar så har man helt fel prioriteringar.
2. Bra på datorer och programmering? Om ja, frilansa och fixa in 20k på 40h arbete.
3. Ta CSN lån, fixa med bostadsbidrag mm. Om du skaffar dig en vettig utbildning så kommer det vara relativt enkelt att betala tillbaka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in