2012-04-10, 03:44
Medlem
Undrar bara hur länge man kan leva om man får hiv låt säga i 20-årsåldern?! (Och tar bromsmediciner hela tiden)?

Känns ju ändå som att man inte lär bli 100 år då utan kanske 70 max, eller?
Citera
2012-04-10, 03:58
Medlem
hiltas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av unhappy
Undrar bara hur länge man kan leva om man får hiv låt säga i 20-årsåldern?! (Och tar bromsmediciner hela tiden)?

Känns ju ändå som att man inte lär bli 100 år då utan kanske 70 max, eller?

Såg en dokumentär där en kille har levt i ca 20 år med hiv och var helt frisk och pigg.. Hans "hemlighet" var dopinget anavar som han hade käkat hela tiden. Han var i 30 års åldern när han fick det.
Kanske blev lite ot, men jag har iaf ingen aning :P
e: han lever fortfarande.
Citera
2012-04-10, 04:33
Medlem
Har du rätt gener får du inte ens AIDS.
Citera
2012-04-10, 06:05
Medlem
HIV är inte orsaken till personens död, utan påföljande sjukdomar som kroppen inte kan kämpa av på grund av icke-existerande immunförsvar. Rent teoretiskt så bör man kunna leva rätt så länge ifall man tar hand om sig på rätt sätt, men det är mer eller mindre en omöjlighet på grund av alla sjukdomar som härjar runt.

http://en.wikipedia.org/wiki/Pneumocystis_pneumonia

Brukar vara en av orsakerna som vållar till död när det gäller personer med AIDS.
Citera
2012-04-10, 18:52
Medlem
HarmonicAces avatar
HIV är numera att betrakta som en kronisk sjukdom (i västvärlden) och kommmer troligen inte förkorta den drabbades liv om h*n sköter sig.
Citera
2020-06-20, 23:31
Medlem
gretagris123s avatar
Jag tror du kan leva uppåt 70-80 år med HIV om du tar mediciner.
Mellan 8-10 år brukar man klara sig helt utan mediciner.
Om du väl utvecklat AIDS så kommer du nog tyvärr inte klara dig, dock så är det långt ifrån alla med HIV som får AIDS. Men om du nu får det så finns det ju såklart forfarande mediciner men de hjälper nog inte lika mycket här utan du blir väldigt utsatt för bakterier, virus och sjukdomar. Här klarar du dig allt ifrån några månader upp till kanske 3 år, beroende på om du håller dig frisk, vilka organ som påverkas och om du tar mediciner eller inte.

Jag har en vän vars pappa blev diagnoserad med HIV och han valde väldigt tidigt att inte ta några mediciner alls för det. Han levde med HIV i 8 år och sen utvecklade han AIDS, som han levde med i ett år, sen satte det sig på hjärnan och han gick bort.

Men medicinerna som man erbjuds idag är väldigt bra och man har bra chanser att kunna leva ett långt och normalt liv trots en HIV-diagnos.
Citera
2020-06-29, 11:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av gretagris123
Jag tror du kan leva uppåt 70-80 år med HIV om du tar mediciner.
Mellan 8-10 år brukar man klara sig helt utan mediciner.
Om du väl utvecklat AIDS så kommer du nog tyvärr inte klara dig, dock så är det långt ifrån alla med HIV som får AIDS. Men om du nu får det så finns det ju såklart forfarande mediciner men de hjälper nog inte lika mycket här utan du blir väldigt utsatt för bakterier, virus och sjukdomar. Här klarar du dig allt ifrån några månader upp till kanske 3 år, beroende på om du håller dig frisk, vilka organ som påverkas och om du tar mediciner eller inte.

Jag har en vän vars pappa blev diagnoserad med HIV och han valde väldigt tidigt att inte ta några mediciner alls för det. Han levde med HIV i 8 år och sen utvecklade han AIDS, som han levde med i ett år, sen satte det sig på hjärnan och han gick bort.

Men medicinerna som man erbjuds idag är väldigt bra och man har bra chanser att kunna leva ett långt och normalt liv trots en HIV-diagnos.

På Qruiser finns en 76-årig HIV-positiv gubbe. Han verkar ha relativt god hälsa och ska ha haft HIV i närmare 30 år...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in