Hej,
Jag är sjukt intresserad av privat ekonomi och håller ständigt på att omstrukturera mig själv för att det skall bli optimalt. Om nedanstående tas emot positivt så kan jag tänka mig att skriva vidare. Jag har inga ekonomiska problem idag, tack vare nedanstående som tyvärr inte banken kunde tänka fram.
Nedanstående är väl Copyright till mig själv då!
Jag vill bara poängtera att nedanstående är fiktiva siffror med tanke att hjälpa ensamstående ungdom med medelinkomst.
Privat ekonomi för ensamstående
Ekonomi, ordet kan få många att tänka på räkningar, väntan på ny lön, sparande inför utlandet eller kanske rent av hur man skall få ihop kommande månad.
Det finns många idag som har ångest inför kommande månad. – Hur skall har jag få ihop det? Hur skall jag kunna lägga undan några kronor till sparande inför utlandet nästa år eller den där saken man skall köpa?
Funderingarna är många, svaren kan däremot vara relativt enkla för många. Svaren kan vara ”lån”, ”krediter” och ”avbetalning”. Dessa tre ord och säkerligen fler brukar kan vara enkla utvägar för att kunna få det man längtar efter. Problemet man dock ställs inför när man ger ett av dessa svar är att man skjuter problemet framför sig. – Ja, lån, krediter och avbetalning är att skjuta problem framför sig.
Det är den 25:e, dags för lön!
Låt oss säga att du har 15000:- netto direkt in på ditt konto. Hur spenderar du egentligen dessa pengar? Grunden är såklart hyreskostnad av bostad som vi kan sätta till ett enkelt belopp av 4000:-. Sedan tillkommer vanligtvis fasta avgifter för el samt rörlig kostnad för elförbrukningen, låt oss säga att denna ligger på 400:- för att göra det enkelt. Nu har du plötsligt 10600:- kvar på ditt konto och det är ju faktiskt ett väldigt trevligt belopp efter att hyran är betald. Sedan tillkommer dock vanligtvis en telefonräkning, låt oss avrunda denna till enkla 700:- per månad. Nu har du 9900:- kvar på ditt konto och det är fortfarande ett väldigt trevligt belopp. De allra flesta har bredband och de som inte har något billigt stadsnät men fortfarande är ute efter den där höga hastigheten kan räkna med mellan 300-400:- månad, låt oss säga att du lägger 400:- månad för att göra det intressant. Nu har du 9500:- kvar på ditt konto och det är fortfarande ett trevligt belopp. Tänk dig, du har 9500:- på ditt konto som du kan bränna!
Du kan köpa de där märkens jeansen, köpa den där märkes skjortan, bjuda polarna på krogen, käka snabbmat, tanka bilen, köpa snus, köpa cigaretter, listan kan göras lång.Hur mycket pengar har du kvar i slutet av månaden som du kan lägga undan till sparande? Är det ens relevant med ett sparande eftersom du har så mycket kvar efter att räkningar är betalda, eftersom att du lever ”det goda livet” och inte behöver bry dig?
Om du så här långt är den där personen som faktiskt lägger undan pengar varje månad på någon form av sparande och har hård kontroll på din ekonomi kan resterande av texten vara ointressant eller så kan du lära dig något nytt.
Jag utmanar dig till ett nytt tankesätt kring ekonomi, jag använder det personligen och andra har tagit efter och fått bättre koll på sin ekonomi. Beloppen är helt fiktiva.
Du får in 15000:- netto på ditt konto, hur skall dessa fördelas för att du inte skall åka på oväntade överraskningar?
Många har säkerligen ett lönekonto samt ett sparkonto, det måste vara den vanligaste företeelsen för människor idag, men varför skall det stoppa vid två konton? Banker erbjuder idag möjligheten att öppna fleratalet konton, utan någon som helst kostnad. Hur skulle man med detta kunna få en fördel i sin ekonomi?
Du har ett lönekonto, det är ju självklart, dit dina pengar från ditt arbete kommer in, sedan har du ett sparkonto.
Då kör vi en fiktiv kontouppställning från grunden:
Lönekonto: 15000:-
Sparkonto: 0:-
Låt säga att vi väljer att lägga 2000:- på sparkonto och att vi nöjer oss med det varje månad. Efter 4 månader, under förutsättning att inga pengar har rörts från sparkonto, har vi 8000:- på sparkonto.
Det är fantastiskt, du har 8000:- sparade, men nu kom ju den där elektonik-prylen som du vill ha som kostar 4500:- samt de där nya designer-jeansen för 1000:- som du vill ha, du köper dem. Du har nu endast 2500:- kvar på ditt sparkonto. Hur kan du göra så att du inte blandar olika saker på samma konto?
Vi skapar nya konton baserat på intressen. Låt säg att du äger en bil, du är intresserad av elektronik samt att du ibland gillar att köpa kläder. Dessa tre områden är dina huvudområden. Vi skapar konton ”Elektronik”, ”Kläder” samt ”Bil/Service”.
För att ta ett scenario:
Lönekonto: 15000:-
När man har en bil tillkommer kostnader för service/underhåll och det är inte direkt kostnadsfritt. I detta fall är det bättre att lägga upp en budget som är i överkant istället för underkant. Vi placerar 2000:- per månad på bilen bara i service och underhåll. Tänk även på att detta sparande inkluderar skatt på bilen som vanligtvis betalas en gång per år, bra om det inte kommer som en överraskning var 12:e månad.
Bil/Service: 2000:-
När det gäller elektronik så är det helt individuellt baserat på vilket inrikting man har, exempelvis datorer, ljud eller allmänt. Om man är audiofil kan det krävas relativt stora summor för att bli nöjd. Om man spelar mycket kanske det krävs en uppgradering av datorn med jämna mellanrum vartefter nya spels släpps. Audiofilen har dock högre kostnad. Låt säga att vi placerar på neutral men ändå stark grund och lägger unden 1500:- på elektronik.
Elektronik: 1500:-
--------------------
Är det intressant så långt? Om svaret är "ja" så kan jag skriva vidare. Om svaret är "men det här är väl självklart i ekonomi" så tackar jag för din tid.