• 1
  • 2
2018-01-01, 16:21
Medlem
Jag skulle vilja flika in en annan synvinkel som gör det ännu lättare att se nyttan i att spara, och det är att även lägga till förväntad avkastning på pengarna. Vi tar ett extremfall med en person som äter ute 2 mål om dagen, 90kr för lunch och 130kr för middag x365 dagar det är 6691:- per månad. Och så jämför vi det med en person som alltid lagar sin egen mat och dessutom tänker på kostnaden för den, låt säga han äter för 1800:- månaden. En prisskillnad på 4891:- den sparsamma personen investerar dessa pengar på börsen från att han börjar jobba vid 20års ålder tills han går i pension vid 65. Dessa pengaf inkl 8% årlig avkastning är då värda 23 miljoner. Ganska fint extra tillskott på äldre dagar. Han kan även välja att gå i pension ett par årtionden före sina andra kamrater som tycker det är mer värt att slippa stå vid spisen en kvart per dag
Citera
2018-01-02, 00:47
Medlem
R.Rs avatar
Jag kör med ett konto för löpande utgifter utöver lönekonto och sparkonto. Ofta vet man ju en del utgifter som kan eller kommer att dyka upp och kan då lägga undan dit och ha det som en buffert för lite allt möjligt. Känns för min del lite onödigt att göra massa konton för olika kategorier men visst, då har man en bra uppdelning och har man t ex bil och hus blir det förstås mer relevant då dessa två tenderar att generera i en del utgifter.
Citera
2018-01-02, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TriaporteX
Hej,

Jag är sjukt intresserad av privat ekonomi och håller ständigt på att omstrukturera mig själv för att det skall bli optimalt. Om nedanstående tas emot positivt så kan jag tänka mig att skriva vidare. Jag har inga ekonomiska problem idag, tack vare nedanstående som tyvärr inte banken kunde tänka fram.

Nedanstående är väl Copyright till mig själv då!

Jag vill bara poängtera att nedanstående är fiktiva siffror med tanke att hjälpa ensamstående ungdom med medelinkomst.

Privat ekonomi för ensamstående

Ekonomi, ordet kan få många att tänka på räkningar, väntan på ny lön, sparande inför utlandet eller kanske rent av hur man skall få ihop kommande månad.

Det finns många idag som har ångest inför kommande månad. – Hur skall har jag få ihop det? Hur skall jag kunna lägga undan några kronor till sparande inför utlandet nästa år eller den där saken man skall köpa?

Funderingarna är många, svaren kan däremot vara relativt enkla för många. Svaren kan vara ”lån”, ”krediter” och ”avbetalning”. Dessa tre ord och säkerligen fler brukar kan vara enkla utvägar för att kunna få det man längtar efter. Problemet man dock ställs inför när man ger ett av dessa svar är att man skjuter problemet framför sig. – Ja, lån, krediter och avbetalning är att skjuta problem framför sig.

Det är den 25:e, dags för lön!

Låt oss säga att du har 15000:- netto direkt in på ditt konto. Hur spenderar du egentligen dessa pengar? Grunden är såklart hyreskostnad av bostad som vi kan sätta till ett enkelt belopp av 4000:-. Sedan tillkommer vanligtvis fasta avgifter för el samt rörlig kostnad för elförbrukningen, låt oss säga att denna ligger på 400:- för att göra det enkelt. Nu har du plötsligt 10600:- kvar på ditt konto och det är ju faktiskt ett väldigt trevligt belopp efter att hyran är betald. Sedan tillkommer dock vanligtvis en telefonräkning, låt oss avrunda denna till enkla 700:- per månad. Nu har du 9900:- kvar på ditt konto och det är fortfarande ett väldigt trevligt belopp. De allra flesta har bredband och de som inte har något billigt stadsnät men fortfarande är ute efter den där höga hastigheten kan räkna med mellan 300-400:- månad, låt oss säga att du lägger 400:- månad för att göra det intressant. Nu har du 9500:- kvar på ditt konto och det är fortfarande ett trevligt belopp. Tänk dig, du har 9500:- på ditt konto som du kan bränna! Du kan köpa de där märkens jeansen, köpa den där märkes skjortan, bjuda polarna på krogen, käka snabbmat, tanka bilen, köpa snus, köpa cigaretter, listan kan göras lång.Hur mycket pengar har du kvar i slutet av månaden som du kan lägga undan till sparande? Är det ens relevant med ett sparande eftersom du har så mycket kvar efter att räkningar är betalda, eftersom att du lever ”det goda livet” och inte behöver bry dig?

Om du så här långt är den där personen som faktiskt lägger undan pengar varje månad på någon form av sparande och har hård kontroll på din ekonomi kan resterande av texten vara ointressant eller så kan du lära dig något nytt.

Jag utmanar dig till ett nytt tankesätt kring ekonomi, jag använder det personligen och andra har tagit efter och fått bättre koll på sin ekonomi. Beloppen är helt fiktiva.

Du får in 15000:- netto på ditt konto, hur skall dessa fördelas för att du inte skall åka på oväntade överraskningar?

Många har säkerligen ett lönekonto samt ett sparkonto, det måste vara den vanligaste företeelsen för människor idag, men varför skall det stoppa vid två konton? Banker erbjuder idag möjligheten att öppna fleratalet konton, utan någon som helst kostnad. Hur skulle man med detta kunna få en fördel i sin ekonomi?

Du har ett lönekonto, det är ju självklart, dit dina pengar från ditt arbete kommer in, sedan har du ett sparkonto.

Då kör vi en fiktiv kontouppställning från grunden:

Lönekonto: 15000:-

Sparkonto: 0:-

Låt säga att vi väljer att lägga 2000:- på sparkonto och att vi nöjer oss med det varje månad. Efter 4 månader, under förutsättning att inga pengar har rörts från sparkonto, har vi 8000:- på sparkonto.
Det är fantastiskt, du har 8000:- sparade, men nu kom ju den där elektonik-prylen som du vill ha som kostar 4500:- samt de där nya designer-jeansen för 1000:- som du vill ha, du köper dem. Du har nu endast 2500:- kvar på ditt sparkonto. Hur kan du göra så att du inte blandar olika saker på samma konto?

Vi skapar nya konton baserat på intressen. Låt säg att du äger en bil, du är intresserad av elektronik samt att du ibland gillar att köpa kläder. Dessa tre områden är dina huvudområden. Vi skapar konton ”Elektronik”, ”Kläder” samt ”Bil/Service”.

För att ta ett scenario:

Lönekonto: 15000:-

När man har en bil tillkommer kostnader för service/underhåll och det är inte direkt kostnadsfritt. I detta fall är det bättre att lägga upp en budget som är i överkant istället för underkant. Vi placerar 2000:- per månad på bilen bara i service och underhåll. Tänk även på att detta sparande inkluderar skatt på bilen som vanligtvis betalas en gång per år, bra om det inte kommer som en överraskning var 12:e månad.

Bil/Service: 2000:-

När det gäller elektronik så är det helt individuellt baserat på vilket inrikting man har, exempelvis datorer, ljud eller allmänt. Om man är audiofil kan det krävas relativt stora summor för att bli nöjd. Om man spelar mycket kanske det krävs en uppgradering av datorn med jämna mellanrum vartefter nya spels släpps. Audiofilen har dock högre kostnad. Låt säga att vi placerar på neutral men ändå stark grund och lägger unden 1500:- på elektronik.

Elektronik: 1500:-

--------------------

Är det intressant så långt? Om svaret är "ja" så kan jag skriva vidare. Om svaret är "men det här är väl självklart i ekonomi" så tackar jag för din tid.
Och så kan du, om du låter bli allt (bortsett från alkohol som jag tycker är onödigt) det som är fettciterat ovan, så gott som sluta leva också...Helt ärligt, ni som är i tjugoårsåldern och som bara trycker pengar undan, lev livet innan det är för sent, några fina minnen ska ni ha också när ni blir äldre. Det får ni kanske inte om det enda ni ska komma ihåg är hur ni har febrilt sparat undan varje krona medan era kompisar har roat sig och haft lite skoj. Jag säger inte emot att man ska spara, men allt med måtta. En bra regel kan vara modell 50/30/20 där dina fasta kostnader inte ska överstiga 50% av din disponibel inkomst, sparande 20 och de 30 % som är kvar ska du unna dig saker etc.
Senast redigerad av starshipp 2018-01-02 kl. 23:14.
Citera
2018-01-05, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av starshipp
Och så kan du, om du låter bli allt (bortsett från alkohol som jag tycker är onödigt) det som är fettciterat ovan, så gott som sluta leva också...Helt ärligt, ni som är i tjugoårsåldern och som bara trycker pengar undan, lev livet innan det är för sent, några fina minnen ska ni ha också när ni blir äldre. Det får ni kanske inte om det enda ni ska komma ihåg är hur ni har febrilt sparat undan varje krona medan era kompisar har roat sig och haft lite skoj. Jag säger inte emot att man ska spara, men allt med måtta. En bra regel kan vara modell 50/30/20 där dina fasta kostnader inte ska överstiga 50% av din disponibel inkomst, sparande 20 och de 30 % som är kvar ska du unna dig saker etc.

Jag sparar i princip allt som går för att bli ekonomiskt oberoende och gör ändå det jag vill då det jag vill göra nästan är gratis.

Det jag vill göra vill jag dock kunna göra mycket mer och väljer därför att spara allt tills jag inte behöver jobba mer. Då kan jag ju göra det jag vill hela jävla tiden varje jävla dag. Har inga problem med att göra detta i 15 år för att sedan bli fri. Hellre det än att jobba till 65 och bara kunna göra det jag vill Max 1 gång i veckan, fy fan.

Jag utgår ifrån att jag är bäst här på det TS pratar om så länge inte celeno hittar hit, så här ser mitt sparande ut senaste tiden:

sep:
5.600:-

Okt:
16.500:-

Nov:
20.700:-

Dec:
16.500

Och jag är långt ifrån vd-lön
Citera
2018-01-06, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
Jag sparar i princip allt som går för att bli ekonomiskt oberoende och gör ändå det jag vill då det jag vill göra nästan är gratis.

Det jag vill göra vill jag dock kunna göra mycket mer och väljer därför att spara allt tills jag inte behöver jobba mer. Då kan jag ju göra det jag vill hela jävla tiden varje jävla dag. Har inga problem med att göra detta i 15 år för att sedan bli fri. Hellre det än att jobba till 65 och bara kunna göra det jag vill Max 1 gång i veckan, fy fan.

Jag utgår ifrån att jag är bäst här på det TS pratar om så länge inte celeno hittar hit, så här ser mitt sparande ut senaste tiden:

sep:
5.600:-

Okt:
16.500:-

Nov:
20.700:-

Dec:
16.500

Och jag är långt ifrån vd-lön
Ok, ditt val och jag respekterar det. Sedan ska du kanske också tänka på att det finns folk som jobbar till 65 men har det samtidigt bra på deras jobb, trivs, har bra balans mellan jobb och arbetsliv och hinner definitivt göra roliga saker fler än en gång per vecka...D v s de lever och har levt livet full av upplevelser utan att tänka att 15 år av deras liv har de levt på existensminimum och inte kunna unna sig något förutom det nödvändiga...
Citera
2018-01-06, 22:03
Medlem
Citat:
Ok, ditt val och jag respekterar det. Sedan ska du kanske också tänka på att det finns folk som jobbar till 65 men har det samtidigt bra på deras jobb, trivs, har bra balans mellan jobb och arbetsliv och hinner definitivt göra roliga saker fler än en gång per vecka...D v s de lever och har levt livet full av upplevelser utan att tänka att 15 år av deras liv har de levt på existensminimum och inte kunna unna sig något förutom det nödvändiga...
Sen dör dom 2 månader innan pensionen
Citera
2018-01-06, 23:37
Medlem
t
Senast redigerad av starshipp 2018-01-06 kl. 23:39.
Citera
2018-01-07, 00:44
Medlem
rotherys avatar
Tänk vad olika funtade vi kan vara.
Människor som aldrig har sparat kan inte för sitt liv föreställa sig hur man kan spara utan att ha en pistol mot huvet och en piska mot r-ven. Jag kan berätta att det går hur bra som helst om man är rätt funtad, och samtidigt må klockrent och unna sig saker. Det är väl snarare så att det är genom att spara som man inte behöver bry sig om vad en sak kostar när man väl köper nåt. Det är en lyxig känsla om något.
Citat:
En bra regel kan vara modell 50/30/20 där dina fasta kostnader inte ska överstiga 50% av din disponibel inkomst, sparande 20 och de 30 % som är kvar ska du unna dig saker etc.
Rådet "gör exakt som alla andra" när det gäller privatekonomi kommer inte ta dig nånstans utan kommer mest få dig att stå och trampa vatten. Frihetskänslan av att känna att man kan skita i alla "regler" och att passa in slår precis allting. 30% av de 25k jag får ut är ungefär 8k. Ska jag bränna dem "bara för att", för att inte vara för udda? Alltså, känner man så ska man nog rensa bort lite grupptryck ur sitt liv.
Citera
2018-01-08, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rothery
Tänk vad olika funtade vi kan vara.
Människor som aldrig har sparat kan inte för sitt liv föreställa sig hur man kan spara utan att ha en pistol mot huvet och en piska mot r-ven. Jag kan berätta att det går hur bra som helst om man är rätt funtad, och samtidigt må klockrent och unna sig saker. Det är väl snarare så att det är genom att spara som man inte behöver bry sig om vad en sak kostar när man väl köper nåt. Det är en lyxig känsla om något.

Rådet "gör exakt som alla andra" när det gäller privatekonomi kommer inte ta dig nånstans utan kommer mest få dig att stå och trampa vatten. Frihetskänslan av att känna att man kan skita i alla "regler" och att passa in slår precis allting. 30% av de 25k jag får ut är ungefär 8k. Ska jag bränna dem "bara för att", för att inte vara för udda? Alltså, känner man så ska man nog rensa bort lite grupptryck ur sitt liv.
Ingen som säger att du måste bränna alla 8k men du ska inte ha dåligt samvete om du gör det då det är det som är syfte med den modellen, d v s att etablera en regelbunden sparvana men samtidigt leva. Om du väljer att spara alla 50 procent och leva på nudlar är naturligtvis ditt eget val och ingen säger emot men modellen 50/30/20 har fungerat ganska bra för vår familj. Och för miljontals andra människor världen över vad jag förstår, det är flertal ekonomer världen över som är positivt inställda till modellen.
Citera
2018-03-25, 21:47
Medlem
hrwdtjs avatar
Sparande är såklart en av de viktigaste pusselbitarna i en fungerande privatekonomi. Frågan är bara var man ska spara sina pengar just nu. Räntebärande tillgångar ger nästan ingenting tack vare Stefan Ingves idiotiska penningpolitik och aktiemarknaden är sannolikt väldigt övervärderad just nu. Ska man vänta till nästa lågkonjunktur och hoppas på att man kan köpa lite tillgångar medan de befinner sig i dippen precis innan konjunkturen börjar återhämta sig? Hur ska man tänka?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in