Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-04-09, 19:04
Medlem
Vet inte om detta är rätt del av forumet.

Just nu har jag Windows på min enda hårddisk. Jag har planer att ta en hårddisk från min gamla dator och lägga över Windows till den.
Ursäkta om det är lite småflummigt men jag vet inte hur jag ska utveckla det mer. Jag hoppas att trådens namn ger ytterligare vägledning.
Citera
2012-04-09, 19:09
Medlem
percees avatar
Det är mer än själva windowsfilerna som behöver flyttas, det ligger grejer i bootsektionen av disken, hur man flyttar dom kan du säkert googla. Men är det inte mkt smidigare att göra en ren installation på nya disken, kommer garanterat att gå fortare med mindre strul..
Citera
2012-04-09, 19:10
Medlem
Du bör ominstallera.
Citera
2012-04-09, 20:09
Medlem
BenAsslicks avatar
One does not simply move an operating system.

Det enklaste sättet för dig är att ominstallera Windows.
Citera
2012-04-09, 22:05
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Har du 2 hårddiskar skall du ha en optimal Windows installation, se längst ner på http://alturl.com/cx75j
Citera
2012-04-10, 02:06
Medlem
Tack för era svar. Jag ska kika närmare på dem under förmiddagen.
Citera
2012-04-10, 06:48
Medlem
När du installerar om Windows så ska du bara ha 1 hårddisk kopplad. Den andra kopplar du in när du är klar så undviker du massor av problem.

När du ändå håller på bör du samtidigt ta bort och skapa ny partition. Det görs via Windows CD/DVD/USB minnet som du startar datorn från.
Citera
2012-04-10, 09:05
Medlem
Vill du FLYTTA allt på disken till en annan disk pga att den andra är större eller snabbare kan du ju bara klona den gamla disken till den nya (dvs du gör en exakt kopia av den disken på den andra).
Det går myyyyyycket snabbare än att installera om Windows och alla programvaror därtill.
Citera
2012-04-10, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrNilsson
Vill du FLYTTA allt på disken till en annan disk pga att den andra är större eller snabbare kan du ju bara klona den gamla disken till den nya (dvs du gör en exakt kopia av den disken på den andra).
Det går myyyyyycket snabbare än att installera om Windows och alla programvaror därtill.

Anledning till att jag vill flytta Windows till en annan hårddisk är för att den nuvarande som är på 1 TB är seg. Därför vill jag flytta Windows till en snabbare.
Citera
2012-04-10, 14:16
Medlem
Ja alltså... bara flytta Windows kan du inte göra. Då är det som de andra säger en ominstallation som gäller.
Citera
2012-04-10, 16:04
Medlem
Att den känns seg är ett viktig skäll till att installera om. Windows bruka bli seg förr eller senare.

På en sån stor disk så hoppas jag att du skapde en mindre första partitionen som du la Windows på. Det är för att början av disken är den snabbaste delen av en mekanisk hårddisk. Det finns en mer teknisk förklaring om du verkligen är intresserad och flera fördelar.
Citera
2012-04-14, 16:28
Medlem
TorrentLovers avatar
Du kan inte flytta Windows från en disk till en annan utan en ominstallation.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in