2014-07-29, 21:38
Medlem
evilbeavers avatar
Hur är skjortorna på HM i förhållande till CT-SHIRTS?
Citera
2014-07-30, 07:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evilbeaver

CT är betydligt bättre. Har 8st skjortor från CT, kan varmt rekomendera dom.
Citera
2014-07-30, 08:49
Medlem
Citat:
Kan man köpa ct shirts i sverige eller måste man beställa dom från fabriken?

Är det bra kvalité på dessa skjortor?(sitter dom bra?!)
De skjortor jag köpt från CT har varit mycket bra kvalitet för pengarna, likvärdiga eller bättre än många av de skjortor jag köpt i Sverige för det dubbla. Visst, en skjorta för 1000-2000 kr är naturligtvis bättre men CT är bra bas-skjortor.

Citat:
Ursprungligen postat av Vingummi
De har en affär på Jermyn Street i London, därifrån du också beställer. Det finns alltså inte i någon fysisk butik i Sverige. Om du inte vet vilken storlek du ska beställa så är min rekommendation att du beger dig till närmaste herrekipering och provar några skjortor. Den som har den mest tillfredställande passformen tar du sedan måtten på (bröstvidd, halsstorlek och ärmlängd) och sedan så får du helt enkelt jämföra med CTs mått och lägga en beställning.

Jag har en skjorta därifrån och min uppfattning är att de håller mycket god kvalité för priset och passformen är bra. Jag är 184, väger 80kg, välbyggd med 38-39 i halsen och tycker deras slim-fit sitter bra.
Inför min första beställning mätte jag några skjortor jag gillade och kom fram till att CT Slim fit 16" borde passa (184 cm, 84 kg men mer plufsig än välbyggd, 42 cm halsmått). Eftersom jag har orangutangarmar passade jag på att välja något längre ärmar än standard.

Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Plimpton
CT är betydligt bättre. Har 8st skjortor från CT, kan varmt rekomendera dom.
Om valet står mellan en HM-skjorta för 300-400 kr och en från CT för samma pengar tar jag CT alla dagar i veckan. Nu är det länge sedan jag köpte någon skjorta på HM men jag tycker CT är jämförbara med Brothers skjortor för 600-700 kr.

Låt dig sen inte luras av CTs eviga reor. De senaste två veckorna har jag fått flera mail om att rean är på väg att ta slut, sista chansen, bara fyra dagar kvar, sista dagen imorgon, allra sista chansen osv. Två dagar efter det sista rea-mailet kom ännu ett mail med höstens nyheter till exakt samma priser som förra veckan. Många av höstens nya skjortor fanns redan under rean, möjligen att de har kompletterat med storlekar som varit slut i lager. 4 skjortor för £100 är dock ett bra pris, rea eller inte.
Citera
2014-08-11, 00:14
Medlem
elcubalibres avatar
Ska till London och tänkte spendera en del sommarjobbs pengar på klassiska kläder för vinter och höst (upp till 10.000kr). Behöver lite hjälp med vilka märken och modeller jag ska gå efter för att få så mycket som möjligt så tänkte lista vad jag har och vad jag funderar på. Vill kunna använda kläderna till vardag och fest.

Jag har:
En marinblå kostym
En vit skjorta
Ett gäng button down skjortor i olika färger
Ett par bruna Allen Edmonds Oxfords
Två trista trista slipsar
En olivfärgad Barbour Liddesdale jacka
En bra näsduk
Ett par bruna Chelsea boots i lite grövre modell (timberland)
Ett par bra khaki chinos
Ett par dåliga vit/gråa chinos

Funderar på:
Udda kavaj
Byxor (typ flanell)
Grå kostym
Stickade tröjor
Slipsar
Skjortor
ett par finare vinterskor
Citera
2014-08-11, 00:22
Medlem
Vingummis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elcubalibre
Ska till London och tänkte spendera en del sommarjobbs pengar på klassiska kläder för vinter och höst (upp till 10.000kr). Behöver lite hjälp med vilka märken och modeller jag ska gå efter för att få så mycket som möjligt så tänkte lista vad jag har och vad jag funderar på. Vill kunna använda kläderna till vardag och fest.

Jag har:
En marinblå kostym
En vit skjorta
En bra näsduk
Ett par bra khaki chinos

Funderar på:
Udda kavaj
Byxor (typ flanell)
Grå kostym
Stickade tröjor
Slipsar
Skjortor
Besök definitivt Drake's, där kan du hitta slipsar så att det heter duga. Charles Tyrwhitt är ett annat bra ställe om du vill ha bra skjortor till lågt pris.

Spana in tråden om shoppingtips i olika städer som finns här i KSoE, där finner du nog mer!
Citera
2014-08-12, 11:39
Medlem
Falafelns avatar
Är club blazer fortfarande aktuellt i basgarderoben eller är en vanlig blazer bättre att börja med?
Citera
2014-08-13, 07:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Falafeln
Är club blazer fortfarande aktuellt i basgarderoben eller är en vanlig blazer bättre att börja med?

Enligt mig (och jag gissar dom flesta andra här) så är en vanlig marinblå blazer bättre att börja med. Men köp det DU gillar!
Citera
2014-08-13, 13:09
Medlem
doughies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elcubalibre

Jag har:
En marinblå kostym
En vit skjorta
En bra näsduk
Ett par bra khaki chinos

Funderar på:
Udda kavaj
Byxor (typ flanell)
Grå kostym
Stickade tröjor
Slipsar
Skjortor

Om jag vore du så skulle jag köpa ett par vinterskor (kanske chukkas) från Crockett & Jones för cirka 3500 kr, en slips från Drake's för cirka 1000 kr, ett par flanellbyxor och en uddakavaj för resten.
Citera
2014-08-13, 15:20
Medlem
Falafelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plimpton
Enligt mig (och jag gissar dom flesta andra här) så är en vanlig marinblå blazer bättre att börja med. Men köp det DU gillar!
Blev en vanlig blå blazer med mörkbruna knappar Tack!
Citera
2014-08-18, 20:45
Medlem
Vireks avatar
Citat:

Tycker inte de går och jämföra, speciellt inte kvaliteten på kragar/manschetter. Där är H&M värdelösa
Citera
2015-05-28, 13:43
Medlem
Typisk klassisk setup/garderob?

Är det någon som har en vettig lista på vad en klassisk stil innebär? T.ex. från topp till tå utifrån de fyra årstiderna för de flesta tillfällen?

Vore intressant för oss som försöker få ordning på de olika begreppen
Citera
2015-05-28, 14:45
Medlem
mastejags avatar
Kostym
Skjorta
Pullover
Byxor av:
Flanell, manschester, ull, bomull (ev. mollskin)
Kavaj
Slipover
Läderskor typ av modell:
Oxford, brogue, loafer, chukka

Det är väl ett urval sen kan man väl toppa med lite pikétröjor till sommaren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in