2013-03-27, 14:18
  #109
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JBugster
Det vore roligt att försöka sig på en basgarderob i klassisk stil, det har alltid lockat mig lite. Händer det ofta att ni anses vara hipsters? Det torde inte vara något bekymmer, men ändock smått enerverande.

Nej.

Citat:
Ursprungligen postat av JBugster
Vad anser ni en proper basgarderob bör innehålla? Undviker ni t-shirts och shorts till varje pris?

Ja.

Citat:
Ursprungligen postat av JBugster
Vilka färger och tyger torde en student med blygsamma tillgångar hålla sig till i takeoff-fasen? Tag i beaktning att jag knappast är en herre som bär upp kostymer och dylika dyrgripar till vardags, det skulle endast se löjligt ut - som om kostymerna bar upp mig.

Färger är inte så svårt egentligen. Lite beroende på vilka färger du har själv går det mesta bra, så länge du undviker svart i och även vitt i de allra flesta fall. Sedan är det bara att testa vad som ser bra ut ihop.
Citera
2013-03-27, 14:28
  #110
Medlem
JBugsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Färger är inte så svårt egentligen. Lite beroende på vilka färger du har själv går det mesta bra, så länge du undviker svart i och även vitt i de allra flesta fall. Sedan är det bara att testa vad som ser bra ut ihop.

Vilka plagg föreslår du som bas? Jag är inte alls bekant med den klassiska garderoben, men jag sår gärna fröet nu.
Citera
2013-03-27, 14:53
  #111
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JBugster
Vilka plagg föreslår du som bas? Jag är inte alls bekant med den klassiska garderoben, men jag sår gärna fröet nu.

Läs tråden och bilda dig en uppfattning därefter. Du lär ganska snart hitta några minsta gemensamma nämnare för de som postat här.
Citera
2013-03-27, 16:02
  #112
Medlem
Keyness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JBugster
Det vore roligt att försöka sig på en basgarderob i klassisk stil, det har alltid lockat mig lite. Händer det ofta att ni anses vara hipsters? Det torde inte vara något bekymmer, men ändock smått enerverande.

Aldrig hänt. Får dock väldigt ofta stockholmare/ekonom/jurist.

Citat:
Ursprungligen postat av JBugster
Vad anser ni en proper basgarderob bör innehålla? Undviker ni t-shirts och shorts till varje pris? Vilka färger och tyger torde en student med blygsamma tillgångar hålla sig till i takeoff-fasen? Tag i beaktning att jag knappast är en herre som bär upp kostymer och dylika dyrgripar till vardags, det skulle endast se löjligt ut - som om kostymerna bar upp mig.

På gymmet använder jag såklart t-shirts och shorts, ibland t-shirt annars med (klär mig då casual för skojs skull). För att glida runt i hemmet är det oslagbart i min mening, hade en period där jag använde mina ocbds men det är onödigt och ohållbart, speciellt när det är så extremt billigt med t-shirts.


Viktigast är att inte köpa allting på en gång. Börja gradvis. En ljusblå ocbd först kanske om du inte äger någon (som du ser till att den verkligen passar, fråga någon som vet). Passform är något man måste lära sig om man inte klätt sig ordentligt tidigare. Det tar ett tag att anamma stilen.
Citera
2013-06-14, 20:01
  #113
Medlem
Ministry.of.Truths avatar
Min "professionella" garderob dvs det jag använder till jobb och fest

"Högtidsdräkter"
Svart kostym
Frack
Smoking

Ytterrockar (höst/vinter):
Fårskinnspäls
Kashmirrock
Trenchcoat

Jackor vår/höst:
Svart skinnjacka 50tal
Fjällrävenjacka


Kavajer:
tweedkavaj
manchesterkavaj
2 vanliga uddakavajer

Accessoarer:
Brunt bälte
Svart bälte
Röda hängslen
Blå hängslen
Div manchettknappar
Trilby hatt
portfölj
klocka med div natoband

Skor:
bruna brouge
svarta oxfords
loafers
vinterkängor

Övrigt:
10st skjortor
3 par kostymbyxor
1 par jeans
1 pullover
2 piké
1 crickettröja


Något som uppenbart saknas? Förutom att jag tänkt byta ut/uppgradera saker jag redan har anser jag själv att jag bör utöka med:
- chelsea boots, finskor med gummisula
- klubb blazer
- chinos, manchesterbyxor
- marinblå/kritstreck-kostym
- någon mer vår/höst jacka
- skulle egentligen vilja ha mer slips eller fluga men tyvärr ingen annan på jobbet som har det så det skulle kännas lite överklätt...
- fler tröjor vore kul som variation då jag bara har 2st, men jag tycker oftast det är för varmt med tröja+skjorta även på vintern. Vilka typer av tröjor lämpar sig att inte ha någonting under? Rugbytröjor kanske? alternativt cardigans som är lätta att ta av om det blir för varmt...

tips mottages tacksamt
__________________
Senast redigerad av Ministry.of.Truth 2013-06-14 kl. 20:04.
Citera
2013-06-14, 22:02
  #114
Medlem
The-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ministry.of.Truth
Min "professionella" garderob dvs det jag använder till jobb och fest

"Högtidsdräkter"
Svart kostym
Frack
Smoking

Ytterrockar (höst/vinter):
Fårskinnspäls
Kashmirrock
Trenchcoat

Jackor vår/höst:
Svart skinnjacka 50tal
Fjällrävenjacka


Kavajer:
tweedkavaj
manchesterkavaj
2 vanliga uddakavajer

Accessoarer:
Brunt bälte
Svart bälte
Röda hängslen
Blå hängslen
Div manchettknappar
Trilby hatt
portfölj
klocka med div natoband

Skor:
bruna brouge
svarta oxfords
loafers
vinterkängor

Övrigt:
10st skjortor
3 par kostymbyxor
1 par jeans
1 pullover
2 piké
1 crickettröja


Något som uppenbart saknas? Förutom att jag tänkt byta ut/uppgradera saker jag redan har anser jag själv att jag bör utöka med:
- chelsea boots, finskor med gummisula
- klubb blazer
- chinos, manchesterbyxor
- marinblå/kritstreck-kostym
- någon mer vår/höst jacka
- skulle egentligen vilja ha mer slips eller fluga men tyvärr ingen annan på jobbet som har det så det skulle kännas lite överklätt...
- fler tröjor vore kul som variation då jag bara har 2st, men jag tycker oftast det är för varmt med tröja+skjorta även på vintern. Vilka typer av tröjor lämpar sig att inte ha någonting under? Rugbytröjor kanske? alternativt cardigans som är lätta att ta av om det blir för varmt...

tips mottages tacksamt

Börjar en med det så kommer snart fler att börja bära det, så skulle jag vara du så kör med slips!
Citera
2013-06-28, 13:59
  #115
Medlem
Känner att det är dags för en så kallad "suit up". Har mestadels annars glidit runt i tröja och jeans men tänkte nu byta upp mig till skjorta och chinos.. Tips på affärer med sådana kläder som passar en students plånbok?
Och bör skjortan vara instoppad?
Citera
2013-06-28, 14:02
  #116
Medlem
hoodogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tshabalalalala
Känner att det är dags för en så kallad "suit up". Har mestadels annars glidit runt i tröja och jeans men tänkte nu byta upp mig till skjorta och chinos.. Tips på affärer med sådana kläder som passar en students plånbok?
Och bör skjortan vara instoppad?

Sök i KSoE-underforumet och ja.
Citera
2013-07-17, 23:38
  #117
Medlem
Tjena! Jag tänkte dela med mig av min garderob och tar gärna emot synpunkter och tips & tricks.
För övrigt är jag en 18-åring som ska börja tredje året på gymnasiet nu till hösten.

Skjortor: 5 st, samtliga i cut-away modell. Vit och rödrutig, vit och blårutig, rutig mörk, rosa, vit och en svart och vitrandig

Pull-overs: En blå u-ringad i ull, en grå u-ringad i bomull, en turkos/ljusblå u-ringad i bomull, en svart cardigan samt en kabelstickad bondelid cardigan i färgerna blå, vit och röd.

Byxor: Ett par väldigt ljusa jeans, ett par "normalljusa" jeans och ett par mörkare jeans samt jeans-shorts nu under sommaren.

T-shirts: Några stycken i blandade färger att ha under pull-overs om man inte vill ha skjorta

Pikéer: 4st i färgerna, peach, vit, hallonröd, vit och svartrandig och svart.

Bälten: Ett svart och ett brunt läderbälte.

"Långärmade pikéer": 2st i färgerna ljusblå och blårandig och grön och vitrandig. Se länk http://www.ralphlauren.com/product/index.jsp?productId=21653166&cp=1760781.4469617&ab =ln_men_cs1_rugbys&parentPage=family

Kavajer: En ljus kavaj.

Strumpor: Nästan enbart svarta med undantag för några vita ankelstrumpor.

På skofronten ser det dåligt ut, nästan enbart converse skor i olika färger


Ge mig era tankar och synpunkter så jag kan bygga ihop något fräscht!
Citera
2013-07-19, 09:27
  #118
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Addekungen
Ge mig era tankar och synpunkter så jag kan bygga ihop något fräscht!

Med tanke på hur ung du är och hur det ser ut i garderoben är mitt stilla råd att ta det lugnt och börja metodiskt och förnuftigt; du har en lång väg att vandra och mycket att förbättra. Börja med skorna är mitt tips.
Citera
2013-07-23, 00:05
  #119
Medlem
Vireks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ministry.of.Truth
- fler tröjor vore kul som variation då jag bara har 2st, men jag tycker oftast det är för varmt med tröja+skjorta även på vintern. Vilka typer av tröjor lämpar sig att inte ha någonting under? Rugbytröjor kanske? alternativt cardigans som är lätta att ta av om det blir för varmt...

tips mottages tacksamt

Såg inget om polotröjor(turtlenecks) på din lista, men de fungerar utmärkt både med och utan kavaj samtidigt som det är stiligt. Så testa lite sådana.
Citera
2013-07-23, 00:06
  #120
Medlem
Vireks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Addekungen
Tjena! Jag tänkte dela med mig av min garderob och tar gärna emot synpunkter och tips & tricks.
För övrigt är jag en 18-åring som ska börja tredje året på gymnasiet nu till hösten.

Skjortor: 5 st, samtliga i cut-away modell. Vit och rödrutig, vit och blårutig, rutig mörk, rosa, vit och en svart och vitrandig

Pull-overs: En blå u-ringad i ull, en grå u-ringad i bomull, en turkos/ljusblå u-ringad i bomull, en svart cardigan samt en kabelstickad bondelid cardigan i färgerna blå, vit och röd.

Byxor: Ett par väldigt ljusa jeans, ett par "normalljusa" jeans och ett par mörkare jeans samt jeans-shorts nu under sommaren.

T-shirts: Några stycken i blandade färger att ha under pull-overs om man inte vill ha skjorta

Pikéer: 4st i färgerna, peach, vit, hallonröd, vit och svartrandig och svart.

Bälten: Ett svart och ett brunt läderbälte.

"Långärmade pikéer": 2st i färgerna ljusblå och blårandig och grön och vitrandig. Se länk http://www.ralphlauren.com/product/index.jsp?productId=21653166&cp=1760781.4469617&ab =ln_men_cs1_rugbys&parentPage=family

Kavajer: En ljus kavaj.

Strumpor: Nästan enbart svarta med undantag för några vita ankelstrumpor.

På skofronten ser det dåligt ut, nästan enbart converse skor i olika färger


Ge mig era tankar och synpunkter så jag kan bygga ihop något fräscht!

Andra byxor än jeans är aldrig fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in