2012-04-09, 20:02
Medlem
Mongoluddsills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr gurka
Är det oxfordskjortor att ha under tröjor du söker så är inte CT eller TML th go to place. För dress-skjortor däremot finns det ingen som slår dem vad gäller värde per krona.
Så vart vänder man sig då för Oxfordskjortor?
Citera
2012-04-09, 20:09
Medlem
Herr gurkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mongoluddsill
Så vart vänder man sig då för Oxfordskjortor?
Jag har ingen som helst aning. Jag använder Polo Ralph Lauren men när de är slut kommer jag antagligen inte köpa nya. Det vore intressant om han köper TM Lewins om han kan lägga upp lite bilder utan någon jävla slips.
Citera
2012-04-09, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr gurka
Jag trodde att britterna hade vett nog att inte bära slips till OCBD
Jag vet inte hur stor en sådan krage är men den bör fungera under en tröja. Jag har däremot en OCBD från Charles Tyrwhitt som är alldeles för pösig och har en enorm krage som inte lämpar sig under tröjor.

EDIT: OCBD=Oxford Cloth Button-Down

Hur stor är den? Brooks original polo BD collar som är ganska stor, funkar alldeles utmärk under en tröja. Att CTs skulle vara större än den och samtidigt vara så extremt stor att den inte kan bäras med en stickad tröja känns konstigt. Det är inte så att det är för att du är van vid RLs slim fit-skjortkragar?
Citera
2012-04-09, 20:20
Medlem
Herr gurkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prep
Hur stor är den? Brooks original polo BD collar som är ganska stor, funkar alldeles utmärk under en tröja. Att CTs skulle vara större än den och samtidigt vara så extremt stor att den inte kan bäras med en stickad tröja känns konstigt. Det är inte så att det är för att du är van vid RLs slim fit-skjortkragar?
Jag har två skjortor från BB som används åtminstone en gång i veckan. CTs är ytterligare lite större och jag tycker att det känns löjligt.
Citera
2012-04-09, 20:51
Medlem
Kaffeskums avatar
Skippa att lägga allt för mycket pengar på dina kostymer. Köp begangnat eller någon av Dressmans bättre modeller på rea. Lägg istället fokus på att de ska sitta bra! Se till att det som inte går att ändra på är så perfekt som möjligt redan i butiken, fixa resten hos skräddare.
Du ska läsa på högskolan. Har du bara rätt passform och pli på hur det ska se ut kommer du klä dig många gånger bättre än majoriteten av dina klasskamrater.

Lägg istället dina kulor på basplaggen, det är kläder du kommer bära dagligen i flera år. Mycket viktigare med bra kvalitet här än på kostymer du ändå kommer bära max någon gång i månaden.
Citera
2012-04-09, 20:55
Medlem
Herr gurkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffeskum
Skippa att lägga allt för mycket pengar på dina kostymer. Köp begangnat eller någon av Dressmans bättre modeller på rea. Lägg istället fokus på att de ska sitta bra! Se till att det som inte går att ändra på är så perfekt som möjligt redan i butiken, fixa resten hos skräddare.
Du ska läsa på högskolan. Har du bara rätt passform och pli på hur det ska se ut kommer du klä dig många gånger bättre än majoriteten av dina klasskamrater.

Lägg istället dina kulor på basplaggen, det är kläder du kommer bära dagligen i flera år. Mycket viktigare med bra kvalitet här än på kostymer du ändå kommer bära max någon gång i månaden.
Fast någon slags lägsta nivå måste man ändå ha. Dressmann är en bra bit under en sådan.
Citera
2012-04-09, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffeskum

Absolut kommer jag lägga krutet på basplagg såsom skjortor, byxor och tröjor. Det jag egentligen behöver är inspiration, att bara köpa enkelfärgade tröjor och skjortor känns ganska tråkigt i längden. Å andra sidan är det väl kanske just detta en basgarderob handlar om.

Vad är era åsiker om mönstrade tröjor, såsom fair isle och argyle?
Citera
2012-04-09, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fosterlandet
Absolut kommer jag lägga krutet på basplagg såsom skjortor, byxor och tröjor. Det jag egentligen behöver är inspiration, att bara köpa enkelfärgade tröjor och skjortor känns ganska tråkigt i längden. Å andra sidan är det väl kanske just detta en basgarderob handlar om.

Vad är era åsiker om mönstrade tröjor, såsom fair isle och argyle?

Visst kan du köpa några fair ilse eller argyle.

Jag tycker dock att enfärgade är mycket snyggare. Köp några kabelstickade och några vanliga och alternera mellan olika typer av tröjor (tex crewnecks, half zips och cardigans) samt ta på dig några snygga skor och byxor så behöver du inte oroa dig för att det ska bli tråkigt. Exempel på färger på tröjorna är marinblått, beige, brunt, vinrött och grönt.
Citera
2012-04-10, 15:24
Medlem
GryningsMytomanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av girouf
Jag håller just nu på att bygga upp en långsiktig basgarderob och så här ser min agenda ut, listad i prioritets ordning.

Skjortor button-down oxfords.
Blå vit ruta, blå vit rand, röd vit rand och röd vit ruta

Skjortor cut-away med duble button cuff.
Blå, blå rand, rosa, vit, blå ruta

V-ring kashmir
Sand, Grafit och Navy

Rollneck kashmir
Sand/biege

Jeans
Råa LVC 505 1967

Byxor
Chinos, blå, biege, khaki
Tunn ullkvalitet, Brun och grå
Flanell, ljus grå och grafit
Corduroy, mörk röd, navy och mörk brun

Jackor
barbour bedale
Rock i kashmir/lana blandning kamel färg

Skor
Oxford brogue i mörk brun och tan
Oxford wholecut svart
Tassle loafer ljus mocka
Chukka i ljus mocka
Chelsea i chestnut
Grövre känga (snowdon)

Uddakavajer
Blazer navy
Tweed som går mot grå

Kostymer
Mörk blå 2 delad, normal längd, normala slag. Klassisk europeisk fit.
Svart 2 delad, tänk mad men fit (vintage fynd)

Klädvård: borstar från kent, ångtvätt från jula, bra utbud skovård samt ett basic strykjärn.
Extremt bra exempel på en basgarderob, sen är det självklart olika beroende på vad man har för formalitetsgrad i sin vardag.

Skulle du kunna lägga till märke och kanske pris på en del av exemplen så att man kan få lite inspiration?
Citera
2012-04-10, 19:07
Medlem
EdwardVIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GryningsMytomanen
Extremt bra exempel på en basgarderob, sen är det självklart olika beroende på vad man har för formalitetsgrad i sin vardag.

Skulle du kunna lägga till märke och kanske pris på en del av exemplen så att man kan få lite inspiration?
För tweed bör man titta på Harris eller Bladen, kan fås på ebay för $10 - $250.

Sedan tycker jag att man utan att skämmas kan införskaffa sig en Baracuta G9 till en basgarderob. Det är inte alltid en kavaj eller rock är praktisk eller är för formellt för situationen, en G9:a passar alldeles utmärkt till skjorta och slips.
Senast redigerad av EdwardVIII 2012-04-10 kl. 19:13.
Citera
2012-04-10, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EdwardVIII
För tweed bör man titta på Harris eller Bladen, kan fås på ebay för $10 - $250.

Sedan tycker jag att man utan att skämmas kan införskaffa sig en Baracuta G9 till en basgarderob. Det är inte alltid en kavaj eller rock är praktisk eller är för formellt för situationen, en G9:a passar alldeles utmärkt till skjorta och slips.

Medhåll, en beige eller marinblå harrington är praktisk vid lediga tillfällen!
Citera
2012-04-10, 20:33
Medlem
giroufs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GryningsMytomanen

Observera att jag i nuläget inte äger alla dessa plagg utan detta är vad jag jobbar för. Planen är att detta ska vara komplett julen 2013.
Samtliga plagg är standard fit för att vara hållbara i längden. Utsvävningar i passform och färger är ett projekt som får påbörjas efter detta.

Samtliga skjortor är från Hilditch & Key MTM, har inte riktigt koll på priset än då första lasset skjortor kommer i slutet av veckan.

Byxor är och kommer vara uteslutande från Incotex. Dels på grund av lathet men också för lätt tillgängligheten på sidor som ebay och styleforum. Pris mellan 800-1200kr paret.

Tröjor kommer vara huvudsakligen från Johnstons cashmir, samma anledning som med byxorna. Observera att dessa ibland går under andra lables. Pris 1000kr-2000kr

Skor kör jag C&J av förklarliga anledningar

Kavajerna och blå kostym och rock är MTM från italien. Beställda i Mars och bör levereras tillsammans med en hel batch med trevliga skrädderier som kommer dyka upp i butiker till slutet av sommaren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in