2012-04-09, 09:42
Medlem
Hej!
Jag är sugen på att sätta upp en egen lagringstjänst som fungerar som Dropbox med undantaget att filerna skall lagras på min linuxserver.

Anledning:
1. Jag börjar får så mycket bilder/filmer osv att jag vill få koll på dom och vara säker på att dom backas upp så fort som möjligt (kör raid på NASet).
2. Jag har testat gallery3 men tycker det är för omständigt.
3. Jag är inte sugen på att lämna ifrån mig mina bilder, inte heller mina pengar, därav egenhost.

Mål:
Kunna bygga upp en filstruktur som håller sig intakt oberoende av vilka datorer jag kopplar till. Just nu har jag en salig blandning av windowsburkar, ipad, iphone, android och snart även mac.
Det skall vara lätt att lagra saker i mitt egna "moln" så även min fru kommer använda det.

Har spanat in Sparkleshare men det verkar än vara väldigt beta.

Alla tips är varmt välkomna!
Citera
2012-04-09, 09:47
Bannlyst
Om det bara är du själv som skall använda dig av tjänsten så verkar det allt lite överarbetat, det kan ju göras enklare.
Citera
2012-04-09, 09:49
Medlem
Det är jag och min fru främst.

Men jag skulle gärna vilja bygga ut det till att släkten kan använda det som backup för sig också. Dom är inte alltför datorkunniga så jag är lite orolig att deras bilder/dokument kommer försvinna när deras datorer pajar.
Citera
2012-04-09, 09:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av dadeinc
Det är jag och min fru främst.

Men jag skulle gärna vilja bygga ut det till att släkten kan använda det som backup för sig också. Dom är inte alltför datorkunniga så jag är lite orolig att deras bilder/dokument kommer försvinna när deras datorer pajar.
Okej förstår då blir det någon typ som du nämner tyvärr har jag inga förslag att ge.
Citera
2012-04-09, 10:06
Medlem
Kan vara värt att titta på Owncloud. http://owncloud.org/get-started/
Tjänsten lanserades förra veckan om jag inte minns fel och det verkar lovande. Har personligen tänkt testa den men har inte hunnit än.
Dem har även en app till android, som t.o.m är opensource(!).
Citera
2012-04-09, 15:45
Medlem
Hej!
Har läst om det med. Testar det och rapporterar utfall snart.

Tack!
Citera
2012-04-09, 18:00
Medlem
Okey.
Har confat som attan och faktiskt fått igång det hela.

Dock verkar det rätt buggigt för om jag loggar ut från servern (webadressen) kan jag inte logga in igen. Windowsklienten verkar inte så pigg heller men det kanske kommer.

Verkar helt klart ha potential, gäller bara att få det något mer stabilt.
Citera
2012-04-13, 01:49
Medlem
rsync, deltacopy. bla bla. Finns mängder. Dock kanske inte de riktigt lika flashiga
Citera
2012-04-14, 21:05
Medlem
TorrentLovers avatar
Kan rekommendera artikeln "Dumpa Dropbox - gör din egen filsynkningstjänst".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in