2012-04-09, 09:14
Medlem
Har precis gått in i ett program med arbetsförmedlingen då jag varit arbetslös i 3 månader, så nu ska jag börja plugga. Därav ska jag får aktivitetsstöd istället för akassa. Akassan hade ett upplägg där man skickade in kassakort i 2 veckors perioder via internet, smidigt och bra. Nu däremot har ajg fått en blanket, där det står alla månadens veckodagar på. Måste jag vänta tills det siste innan jag skicka in lappen? Väntar jag hela månaden ut så har jag ju inte hunnit få några pengar när det är dax att betala räkningarna.. Eller kan jag rent av skicka in lappen efter 2 veckor i stöten?

Hoppas någon har någon erfarenhet av detta som kan hjälpa. Mvh
Citera
2012-04-09, 10:20
Medlem
Schibsteds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack33d
Har precis gått in i ett program med arbetsförmedlingen då jag varit arbetslös i 3 månader, så nu ska jag börja plugga. Därav ska jag får aktivitetsstöd istället för akassa. Akassan hade ett upplägg där man skickade in kassakort i 2 veckors perioder via internet, smidigt och bra. Nu däremot har ajg fått en blanket, där det står alla månadens veckodagar på. Måste jag vänta tills det siste innan jag skicka in lappen? Väntar jag hela månaden ut så har jag ju inte hunnit få några pengar när det är dax att betala räkningarna.. Eller kan jag rent av skicka in lappen efter 2 veckor i stöten?

Hoppas någon har någon erfarenhet av detta som kan hjälpa. Mvh

Du fyller i lappen från den dagen du började ditt aktivitetsstöd ex 14 mars till 15 april.
Så skickar du in lappen den 15 april. Datum ska sträcka sig i en månad.
Citera
2012-04-09, 10:55
Bannlyst
Kanske går helt OT men är man tvungen att ta aktivitetsstöd istället för akassa? Du har ju valt att betala akassa av en anledning. Nu blev det klyddigt men någon kanske kan svara
Citera
2012-04-09, 11:28
Medlem
Tack för svaren. Ja, det är obligatoriskt att få detta istället för akassa.. via arbetsförmedlingen. Så fick bara en halv månad betald av akassan, sen nu går ajg på aktivitetsstödet från försäkringskassan. Vet inte varför systemet fungerar på detta sättet...
Citera
2012-04-10, 08:38
Medlem
927s avatar
Den perioden man går kurs eller utbildning så lyfts man bort från AF och då betalar FK.
Det tar 9-10 arbetsdagar innan man får pengar från FK.
I exemplet ovan så blir perioden 14-13, ej 15:e.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in