Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2012-04-09, 02:36
Medlem
Visst kan man vara patriotisk över sin stad landskap land eller till och med ens världsdel

Men känner inte någon aldrig något patriotiskt med att tillhöra arten människa?

Vi är endå en liten del av alla jordens olika raser och vi ska väl endå inte tänka på hela universum vi är en liten del av allt. Och även fast vi inte alltid kommer överrens så är vi endå alla en liten sluten del av ett stort släkträd innehållandet allt.

Det ger mig en känsla av stolthet att vara en människa liksom. Och även när jag träffar medmänniskor släkt eller ej känner jag endå en gemenskap ett band som man är stridandes i en armé allihopa.

Våran ras är ju endå väldigt utvecklad intellektuellt och kan forma våran framtid tillsammans.

Tänkte höra om någon tänkt i dessa tankebanor?
Citera
2012-04-09, 02:51
Medlem
myts avatar
Kan inte säga att jag är stolt över att vara människa, vi vanvårdar vår planet, varandra och djuren på jorden. Och vi kommer med all säkerhet förgöra planeten genom krig förr eller senare.

Oj vad jag låter som en debby downer nu. Men ser är så jag ser på det!
Citera
2012-04-09, 03:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av myt
Kan inte säga att jag är stolt över att vara människa, vi vanvårdar vår planet, varandra och djuren på jorden. Och vi kommer med all säkerhet förgöra planeten genom krig förr eller senare.

Oj vad jag låter som en debby downer nu. Men ser är så jag ser på det!

Jag har haft den uppfattningen att folk tycker oftast som du

Klart världen är idiotisk de flesta människor är helt lobotomerade vi förstör miljön planeten etc

Jag ser det så att planeten vi bor på och alla andra raser hittills kommer ju utplånas när solen blir en röd jätte och sedan dör

Vi människor har ju ändå störst förutsättningar (Hittills) för ta oss vidare i universum sprida vår ras på fler ställen

Vi har en tankekraft som är enorm tillsammans och ändå gjort mycket grejer alltså och kommit på en hel del. Alla idioter kommer utrotas ändå förr eller senare Darwins lag liksom de starka tar sig vidare. Vi har förutsättningar för bli en stor kraft i universum.
Citera
2012-04-09, 03:50
Medlem
Det är arten som heter Homo Sapiens Sapiens. Inom denna art finns det olika raser, exempelvis Kaukasier. http://en.wikipedia.org/wiki/Caucasian_race

Ville bara påpeka detta.
Citera
2012-04-09, 03:59
Medlem
Jag är mycket stolt över min egen förmåga att fortsätta se det positiva när det finns så mycket mörker. Tror också att det kommer vända inom några generationer, men det blir vad man gör det till
Citera
2012-04-10, 18:56
Medlem
roccs avatar
Jag är inte stolt över något jag inte kan påverka.
Citera
2012-04-10, 19:07
Medlem
Ja, det är jag. Ofta förundras jag över hur människan har kunnat upptäcka och tillverka allt som vi har idag. Bara det att vi kan flya är ju egentligen hur coolt som helst. För att inte nämna internet, datorer, mobiltelefoner etc.
Citera
2012-04-10, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pleiadesz
Alla idioter kommer utrotas ändå förr eller senare Darwins lag liksom de starka tar sig vidare. Vi har förutsättningar för bli en stor kraft i universum.

Är du säker på det? De flesta högproduktiva människor skaffar få eller inga barn. Karriären kommer ju i vägen. Har svårt att se att de bästa av de bästa skaffar 2,1 barn nuförtiden. Inte ens vissa hela samhällen i västvärlden klarar att nå upp till det. Vi kanske hamnar i en devolution som i filmen Idiocracy?

Finns en bra dikt av Tranströmer dock som är mer på ämnet.

Inne i den väldiga romanska kyrkan trängdes turisterna
i halvmörkret
Valv gapande bakom valv och ingen överblick.
Några ljuslågor fladdrade.
En ängel utan ansikte omfamnade mig
och viskade genom hela kroppen:
"Skäms inte för att du är människa, var stolt!
Inne i dig öppnar sig valv bakom valv oändligt.
Du blir aldrig färdig, och det är som det skall."
Jag var blind av tårar
och föstes ut på den solsjudande piazzan
tillsammans med Mr och Mrs Jones, Herr Tanaka och
Signora Sabatini
och inne i dem alla öppnade sig valv bakom valv oändligt.
Citera
2012-04-10, 20:31
Medlem
Jag är inte patriotisk, eftersom jag känner inte igen mig i majoritetens beteende- och värderingsmönster.
Citera
2012-04-10, 20:39
Medlem
Fiolitos avatar
Oavsett hur mycket människor förstör planeten är det inget mot hur mycket vi förbättrar planeten. Vad vore jorden utan oss? Helt värdelös. Vacker natur, men ingen art som är intellektuell nog att uppskatta skönhet. De är fullt upptagna med att överleva för att föra sina värdelösa gener vidare ännu en generation, utan att de ens är medvetna om att det är det de sysslar med. Det enda som övriga djurarter tillför världen är att de är en del av vårt ekosystem och därmed något som vi behöver för att livnära oss på.

Jag hör ofta självutnämnt intellektuella människor kritisera människorasen för att allt de gör är att bara leva sina meningslösa liv. Det kanske stämmer, men de flesta människor har i alla fall kul även om de inte alltid lever upp till sina ambitioner fullt ut. Vad gör djur? De lever upp till sina ambitioner, eftersom de är för dumma för att ha högre ambitioner än att äta och knulla fram ännu en generation som äter och knullar fram nästa generation osv. Med andra ord exakt vad de mest meningslösa människorna på jorden gör, bara det att till och med en så ambitionslös människa åtminstone har tid att göra annat också. De lär sig läsa, de utför ett någorlunda nödvändigt arbete, de kanske ser en bra film som berikar deras liv lite då och då.

Tillsammans utför människor storverk. Odödlig konst, makalös teknologi, banbrytande idéer. Detta kommer med ett pris. Vi kommer kanske, möjligtvis, eventuellt orsaka jordens undergång en dag. Om det sker så är det antagligen oundvikligt. Vi är inte så dumma att vi inte är medvetna om att vissa saker är extremt farliga mot oss själva och därför gör allt vi kan för att behandla dessa riskabla tekniker med största möjliga respekt. Det är inte så att vi är en ovanligt brutal och destruktiv art. Djur är betydligt mer brutala mot varandra än vad människor är, enda anledningen till att de inte använder sig av Zyklon B eller atombomber är för att de är för dumma för att tillverka dem.

Och om vi nu förstör jorden var det värt det. Kanske inte den enskilda händelsen som låg bakom planetens undergång, men människorasens närvaro på jorden är det enda som har gjort den här planeten meningsfull och därför finns det inget negativt vi kan göra mot den som väger upp mot allt det positiva vi har tillfört. Varför är vi inte patriotiska över att vara människor? För att till skillnad från olika nationaliteter och etniciteter är människans överlägsenhet en sådan självklarhet att vi inte behöver hävda oss. Vem skulle vi ens hävda oss emot? De andra djuren förstår inte vad vi säger.
Citera
2012-04-11, 13:21
Medlem
Von-Upplands avatar

*Stående ovationer*
Citera
2012-04-12, 07:40
Medlem
jadu.. om utomjordingar hadde kommit på besök eller om jag hadde kunnat prata med djur så hadde jag nog skämts..
i denna tid eller vilken som hellst så tycker jag att vi är en vidrig ras som borde utplånas.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in