2012-04-08, 22:59
Medlem
James-Michael-Michaelss avatar
Väldigt sällan teknologi-frågor faktiskt ställs i denna forumsdel men nu tänkte jag fråga.

Hur fungerar det i teorin? Hur kan t.ex viasat hindra mig från att få in dessa betal-kanaler?

Tv-sädningar är väl endast elektroner eller något som sänds på vissa frekvenser som passerar i luften.

Borde jag inte med hemmabyggd antenn+nånting kunna snappa upp dessa "saker" i luften och få in det i min tv.

Var ligger svårigheten att bygga en mottagare? Eller är dessa sändningar krypterade på något sätt?
Senast redigerad av James-Michael-Michaels 2012-04-08 kl. 22:59. Anledning: g
Citera
2012-04-08, 23:20
Medlem
Jooncs avatar
Yes, kryptering.
http://en.wikipedia.org/wiki/Television_encryption
Citera
2012-04-08, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joonc
Yes, kryptering.
http://en.wikipedia.org/wiki/Television_encryption

Hur funkar detta mindre skala? på elektron nivå?

och hur korrigeras detta i mottagaren så att säga?

måste ändå vara rätt så avancerat.
Citera
2012-04-09, 00:58
Medlem
Jooncs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av James-Michael-Michaels
Hur funkar detta mindre skala? på elektron nivå?

och hur korrigeras detta i mottagaren så att säga?

måste ändå vara rätt så avancerat.

Den mesta information skickas väl med elektromagnetiska vågor. Radiovågor genom luften och ljus genom fiberoptikkablar. Att det kan tolkas som en bitström är inte så märkligt (även om det är långt ifrån trivialt hur det görs). Kryptering kan tex ske på följande vis:
Ett LFSR (Liner Feedback Shift Register) är en digital komponent som given en initial bitsekvens av längd L, kan spotta ut sig upp till 2^L - 1 till synes slumpmässiga bitar innan den börjar upprepa sig.
Man kan kombinera den här sekvensen bitvis med bitarna från signalen med tex den binära operatorn addition mudolu 2. (som i fallet med 2 bitar är dessamma som XOR, Exclusive OR). Operatorn kan defineras såhär:
0⊕0 = 0
0⊕1 = 1
1⊕0 = 1
1⊕1 = 0

På så vis får man om man kombinerar LFSR-sekvensen
1001010001
med datasignalen (bitvis XOR)
0110100110
den resulterande bitsekvensen
1111110111
Vi säger att den här sekvensen är krypterad. För att kunna återskapa datasignalen behöver man LFSR-sekvensen som vi kallar för nyckeln.
Man inser ganska enkelt att om man igen XOR:ar den resulterande bitsekvensen med nyckeln så får man tillbaks den ursprungliga datasignalen:
1111110111 ⊕
1001010001 =
0110100110 = datasignalen.
När bitarna kombineras en åt gången på det här viset kallas det för strömchiffer. Idag är vad som kallas blockchiffer (tex AES) vanligare. Blockchiffer tar hela nyckeln (tex 256 bitar) samt ett gäng bitar från datasignalen (ofta samma till antalet) och bakar samman dem genom en lång rad iterationer (eng rounds) där bitsekvenser från båda signalerna blandas och permuteras för att kryptera blocket. Dekryptering kräver här vanligtvis att man gör mer än att bara köra algoritmen igen på den krypterade sekvensen.
Citera
2012-04-09, 01:04
Medlem
Tack så mycket för svaret blir alltid imponerad över kunskapen som finns på detta forum..

Nu ska jag tänka på saken medans jag sover. Kanske återkommer med någon fråga imorgon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in