2012-04-08, 22:22
Medlem
Hej Flashback! är inte helt hundra om jag har postat i rätt forum men jag tycker det verkar någorlunda riktigt i alla fall.

Saken är den att jag har länge planerat att cykla till min familj/släkts stuga i fjällen som ligger ca 24 mil härifrån. Jag hade planerat att vara borta ca en vecka och leva på det som naturen har att erbjuda i form av fisk och växter osv. Men nu när jag vet att jag kommer vara ledig lite längre än planerat och det verkar skita sig med tjejen så känner jag att jag vill komma bort lite och dra ut på lite äventyr. Så därför tänkte jag att jag skulle ta mig till stugan till fots.

Därför undrar jag följande: Är det rimligt att gå/springa 24 mil med lätt packning?
Hur lång tid bör jag räkna med att det tar?
Är det något speciellt man bör tänka på, utrustning etc?

Tack på förhand!
Citera
2012-04-08, 22:30
Medlem
FatPPLrHrdrTkidnaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iskream
Därför undrar jag följande: Är det rimligt att gå/springa 24 mil med lätt packning?

Beror lite på hur pass tränad du är sen innan. Har du marscherat mycket förut, och har bra kängor/ vandringsskor, så borde du klara 4 mil om dagen i 6 dagar i sträck. Däremot kommer du behöva ha proviant med dig, att gå 4 mil om dagen bränner en hel del kalorier.

Nijmegenmarschen är 16 mil och den ska man klara på 4 dagar. Det gör man om man har tränat inför marschen ( 100 mil i benen innan marschen brukar rekommenderas )

Det enda som kan bli till ett problem är skavsår. Uppstår skavsår under dag 2, då kommer du få problem att slutföra marschen. Men klarar du dig till dag 4 utan skavsår, då klarar du hela sträckan. Jag skulle dock rekommendera att du packar en ryggsäck alternativt att du har en cykelkärra lastad med tält, ombyteskläder och proviant så att du reder ut ditt uppdrag. Lycka till.
Citera
2012-04-08, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FatPPLrHrdrTkidnap
Beror lite på hur pass tränad du är sen innan. Har du marscherat mycket förut, och har bra kängor/ vandringsskor, så borde du klara 4 mil om dagen i 6 dagar i sträck. Däremot kommer du behöva ha proviant med dig, att gå 4 mil om dagen bränner en hel del kalorier.

Nijmegenmarschen är 16 mil och den ska man klara på 4 dagar. Det gör man om man har tränat inför marschen ( 100 mil i benen innan marschen brukar rekommenderas )

Det enda som kan bli till ett problem är skavsår. Uppstår skavsår under dag 2, då kommer du få problem att slutföra marschen. Men klarar du dig till dag 4 utan skavsår, då klarar du hela sträckan. Jag skulle dock rekommendera att du packar en ryggsäck alternativt att du har en cykelkärra lastad med tält, ombyteskläder och proviant så att du reder ut ditt uppdrag. Lycka till.

Jag har varit aktiv hela min ungdom och har ganska lätt att hitta formen när jag väl tränar. Har börjat träna nu runt 3-5 gånger i veckan beroende på hur mycket tid jag har, så jag tror inte att jag behöver oroa mig för fysiken i första hand.

Jag har tänkt att jag ska ha en ryggsäck med den nödvändigaste utrustning som jag kommer behöva för att laga mat osv. Jag planerar att slopa tält och köra på sovsäck och bygga vindskydd i skogen istället. Eftersom att det blir mindre att bära och det tar ungefär lika lång tid att bygga ett dugligt vindskydd som att sätta upp ett tält. Jag tycker det verkar ganska smart att köpa mat längs vägen, typ ris/pasta etc. Eftersom att jag vet att jag kommer passera några mackar och livsmedelsbutiker längs vägen och då blir det ännu mindre att bära. Rätta mig om jag har fel.

MVH Iskream
Citera
2012-04-08, 22:51
Medlem
lilonjoys avatar
Citat:
Hej Flashback! är inte helt hundra om jag har postat i rätt forum men jag tycker det verkar någorlunda riktigt i alla fall.

Saken är den att jag har länge planerat att cykla till min familj/släkts stuga i fjällen som ligger ca 24 mil härifrån. Jag hade planerat att vara borta ca en vecka och leva på det som naturen har att erbjuda i form av fisk och växter osv. Men nu när jag vet att jag kommer vara ledig lite längre än planerat och det verkar skita sig med tjejen så känner jag att jag vill komma bort lite och dra ut på lite äventyr. Så därför tänkte jag att jag skulle ta mig till stugan till fots.

Hur lång tid bör jag räkna med att det tar?
Är det något speciellt man bör tänka på, utrustning etc?

Tack på förhand!

Ja det är fullt rimligt. Med cykel blir det 2 hyfsat tunga dagar beroende på mängden packning. Eller 3 ganska hyggliga dagar.
Till fots är det lite annorlunda. Man brukar grovt räkna att man går ca 3 km/h med packning. Om du inte är van vandrare eller riktigt vet var dina gränser går så råder jag dig att börja lugnt. Sätt upp rimliga dagsmål och tänk inte för mycket på hela sträckan.

Med mat och så kanske din packning ligger på 15-30kg och även om man kan ta sig långt på en dag så förakta inte packningens inverkan.
Rimliga dagsetapper i fjällen ligger på 15-30km. Men om du bara ska transportera dig och kanske inte njuta av annat än den fysiska påfrestningen så kan du gott kötta på en 40-60km om dagen. Men om du inte är van så kommer du att bli bra sliten. Det kan dock ett tjockt pannben ta dig igenom.

God tur!
Citera
2012-04-08, 22:56
Medlem
Citat:
Jag har varit aktiv hela min ungdom och har ganska lätt att hitta formen när jag väl tränar. Har börjat träna nu runt 3-5 gånger i veckan beroende på hur mycket tid jag har, så jag tror inte att jag behöver oroa mig för fysiken i första hand.

Jag har tänkt att jag ska ha en ryggsäck med den nödvändigaste utrustning som jag kommer behöva för att laga mat osv. Jag planerar att slopa tält och köra på sovsäck och bygga vindskydd i skogen istället. Eftersom att det blir mindre att bära och det tar ungefär lika lång tid att bygga ett dugligt vindskydd som att sätta upp ett tält. Jag tycker det verkar ganska smart att köpa mat längs vägen, typ ris/pasta etc. Eftersom att jag vet att jag kommer passera några mackar och livsmedelsbutiker längs vägen och då blir det ännu mindre att bära. Rätta mig om jag har fel.

MVH Iskream

Ja, det fungerar så klart att köpa mat längst vägen om du har möjlighet till detta. Ju mindre du behöver bära på, desto bättre. Jag har en del erfarenhet av att marschera långt och då har jag alltid haft med mig frystorkad mat från Norska Dry Tech, har alltid fungerat utmärkt. Se bara till att du har med dig ordentligt med strumpor så att du kan byta var 4e timme.

Elastoplast är bra att tejpa fötterna med, då fötterna är den svaga länken då det kommer till att vandra långt. Vidare är ett bra tips att du kör med cykelbyxor ist för boxerkallingar, då slipper du förhoppningsvis infanterield på insidan av låren.

Försök hålla 112 steg i minuten och marschera 50 minuter, vila därefter i 10, kör du enligt den beprövade taktiken så kommer det nog att gå bra.
Citera
2012-04-08, 23:03
Medlem
lilonjoys avatar
Citat:

MVH Iskream

Tänk på att mycket handlar om att vänja kroppen vi påfrestning inför en sån här marsch. Genom att bära tungt och långt.
Kan du proviantera längs vägen sparar du mycket vikt. Man brukar räkna med en torrvikt på ca 700 g per person och dag när man vandrar.

Jag vet inte vad du är van vid för tält eller om du är en olympisk vindskyddsbyggare men ett bra tält tar bara ett par minuter att slå upp och skyddar bra mot elementen.
Att bygga vindskydd kan ju förstås vara trevligt. Men då behöver du kanske grejer till det. Om du ändå beslutar dig för det råder jag dig att ta med ett väderbeständigt sovsäcksöverdrag för att skydda den mot väta.
Citera
2012-04-08, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lilonjoy
Om du ändå beslutar dig för det råder jag dig att ta med ett väderbeständigt sovsäcksöverdrag för att skydda den mot väta.

Ett tillägg här: Det man också kan göra är att ordna en presenning, typ "ensamma vargen" och lite snabbt knyta runt ett träd. Om du har tänkt att bygga ett vindskydd varje dag så kommer du få tillbringa en hel del tid till just det, dessutom ska ju verktyg för att kunna bygga dessa vindskydd med i packningen, det väger en del. Då rekommenderar jag hellre en presenning.

Vila och kost är viktigt då man marscherar, du spar energi och tid med hjälp av en presenning. Dessutom är det bra om du redan nu börjar träna inför denna marsch. Packa en ryggsäck med 5 kilo i, promenera 2 mils etapper några gånger under 1 veckan med denna vikt. Veckan efter lastar du i 10 kilo i denna ryggsäck, fortsätt så nån vecka. Detta är toppen för leder, så att de får uppbyggnadsträning inför den kommande marschen.

Jag gjorde så att jag fyllde tomma 2 liters pet flaskor med vatten, allt eftersom tiden gick hade jag tillslut runt 40 kilo i ryggsäcken, då hade jag bytt ut pet flaskorna till dubbla svarta sopsäckar och fyllde därefter i 40 liter vatten i ryggsäcken. Vandrade i hårt kuperad terräng och detta var enormt bra ur flera aspekter, dels för konditionen men också för att vänja kroppen till att bära tungt.
Att därefter gå en fjällmarsch i Kebnekaise var en barnlek med 20 kilo i ryggsäcken. Train hard, fight easy
Citera
2012-04-08, 23:14
Medlem
RUNeKAMrERs avatar
Läs och lär http://www.ultradistans.se/index.asp?Sida=55
Citera
2012-04-08, 23:30
Medlem
lilonjoys avatar
Citat:

MVH Iskream

Om vi nu förutsätter att du är fysiskt, mentalt och materiellt förberedd på turen, så hade jag gjort följande:

Skriv upp allt du verkligen måste ha med dig. Väg och kolla om du kan kapa vikt någonstans. Lämna alla bra-att-ha-prylar hemma. Det bästa sättet att spara vikt är att inte ha med sig en massa onödigt tjafs.
Att bära tungt är onödigt.
Jag har klarat en 9-dagars tur i sarek med en totalvikt på 13-14 kg. Varje kilo du kan skala bort kommer din kropp att tacka dig för.

Ska man gå långt och snabbt så är det lätt packning som gäller även om man så skulle vara själva herakles.

Kolla på utsidan.se om du vill läsa mer om vandring.
Citera
2012-04-08, 23:57
Medlem
Vet inte vad som flög i mig när det gäller vindskydd men mitt resonemang var att det blir mindre att bära och att det faktisk kan vara rätt kul. Min uppfattning av tält rent allmänt är att det är ganska klumpigt. Men det kan bero på att jag under min uppväxt endast har sovit i större tält, typ 4mans. Förslaget att ha med en presenning tycker jag låter riktigt bra eftersom att den inte väger så mycket och behöver inte ta speciellt mycket plats heller. Minns nu att jag har gjort så en gång tidigare och minns att det funkade bra.

Ska börja träna mer riktat för att vandra nu. Har ett litet "berg" som är ca 400 m.ö.h någon kilometer hemifrån så det blir att fylla ryggsäcken med vikter och bestiga det fruktade berget några gånger i veckan. För det lät faktisk rätt kul ändå

Vikten kommer jag att prioritera högt när jag skriver packlista. Allt som går att köpa längs vägen kommer jag såklart att köpa längs vägen och det är bara dom nödvändigaste och grundläggande sakerna som jag kommer att bära med mig hela vandringen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in