Citat:
Ursprungligen postat av lilonjoy
Om du ändå beslutar dig för det råder jag dig att ta med ett väderbeständigt sovsäcksöverdrag för att skydda den mot väta.
Ett tillägg här: Det man också kan göra är att ordna en presenning, typ "ensamma vargen" och lite snabbt knyta runt ett träd. Om du har tänkt att bygga ett vindskydd varje dag så kommer du få tillbringa en hel del tid till just det, dessutom ska ju verktyg för att kunna bygga dessa vindskydd med i packningen, det väger en del. Då rekommenderar jag hellre en presenning.
Vila och kost är viktigt då man marscherar, du spar energi och tid med hjälp av en presenning. Dessutom är det bra om du redan nu börjar träna inför denna marsch. Packa en ryggsäck med 5 kilo i, promenera 2 mils etapper några gånger under 1 veckan med denna vikt. Veckan efter lastar du i 10 kilo i denna ryggsäck, fortsätt så nån vecka. Detta är toppen för leder, så att de får uppbyggnadsträning inför den kommande marschen.
Jag gjorde så att jag fyllde tomma 2 liters pet flaskor med vatten, allt eftersom tiden gick hade jag tillslut runt 40 kilo i ryggsäcken, då hade jag bytt ut pet flaskorna till dubbla svarta sopsäckar och fyllde därefter i 40 liter vatten i ryggsäcken. Vandrade i hårt kuperad terräng och detta var enormt bra ur flera aspekter, dels för konditionen men också för att vänja kroppen till att bära tungt.
Att därefter gå en fjällmarsch i Kebnekaise var en barnlek med 20 kilo i ryggsäcken. Train hard, fight easy