2012-04-08, 19:40
Medlem
Tjena, jag hade tänkt ta dykcert nu för att kunna dyka ner några meter bara max 3 meter. För att dyka
i en insjö i södra Spanien.

Vad jag undrar är om det finns någon risk för dykarsjuka om man endast går ner på det djupet?
Och då menar jag att jag kommer gå upp och ner i vattnet många ggr å så.

Någon som har bra koll på va som gäller?
Citera
2012-04-08, 19:45
Medlem
Härligt Är också väldigt intresserad av dyktning, dock med tub.

Jag har för mig att man inte kan få dykarsjukan om man håller andan, dvs har man tub så kan man få det men inte om man endast dyker, håller sig i ett par minuter och sedan stiger. Du kan söka upp detta på google för att få en annan synpunkt men jag har för mig att det är så.
Citera
2012-04-08, 21:40
Medlem
Ska du verkligen ta dykcertifikat för att dyka 3 meter? Går det inte bra att snorkla?
Citera
2012-04-08, 22:15
Medlem
Det är nog ingen fara vad gäller dykarsjuka. musklerna i öronen osv. vänjer sig, tryckutjämna rätt bara!
Citera
2012-04-08, 22:49
Medlem
tzjs avatar
Hobby ·····» Extremsport
/mod.
Citera
2012-04-09, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Majvor666
Tjena, jag hade tänkt ta dykcert nu för att kunna dyka ner några meter bara max 3 meter. För att dyka
i en insjö i södra Spanien.

Vad jag undrar är om det finns någon risk för dykarsjuka om man endast går ner på det djupet?
Och då menar jag att jag kommer gå upp och ner i vattnet många ggr å så.

Någon som har bra koll på va som gäller?

Någon risk för dykarsjukan finns inte om du bara ska dyka ner till 3 meter.. det är annars om du ska dyka lite djupare, säg djupare än 10 meter. Om du börjar dyka på såna djup, behövs i vissa fall att du kör en s.k 'decompression' (beror på hur länge du har varit och dykt på dessa djup).

Inte bättre att snorkla?
Citera
2012-04-09, 10:06
Medlem
Håller du dig grundare än tio meter är dykarsjuka så ovanligt att det i praktiken inte finns. Däremot så går det utmärkt att drunkna både på tre meters djup och tre decimeters djup. Se till att du vet vad du gör och gå en kurs.
Citera
2012-04-10, 20:33
Medlem
percees avatar
På tre meter får du som sagt ingen dykarsjuka, men passa dig lite om du dyker upp och ned en massa under samma dyk, man kan bli lite småsnurrig av det. Bättre att hålla dig nedre under hela dyket och sen glida långsamt upp. Men du lär dig allt det där om du tar dykcert, så gör det!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in