• 1
  • 2
2010-06-05, 22:37
Medlem
Kaptenhooks avatar
Hello!

Min låtsasbror han precis fyllt 18år. Dåligt planerat av honom så har han ingen legitimation, han har dock ett pass som gick ut i Januari, det vill säga för ca 5 månader sen. Han har lyckats ta sig in på krogen med detta pass några gånger. Vart dock nekad igår.

Nu ska grabben göra ett nytt pass, nu till det kruxiga. Han har precis bytt efternamn. Kan han själv gå till polismyndigheten med ett ogiltigt pass och lappen från myndigheten där det står att han har bytt efternamn? Eller måste han ha någon med sig som kan identifiera honom? (Det står hans gamla namn i det ogiltiga passet)

Förövrigt så undrar jag om någon vet hur lång tid det tar att få ett pass? Om han går in på måndag, ungefär hur lång tid tar det?

Tack på förhand.
Citera
2010-06-05, 22:41
Medlem
Silverstakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenhook
Hello!

Min låtsasbror han precis fyllt 18år. Dåligt planerat av honom så har han ingen legitimation, han har dock ett pass som gick ut i Januari, det vill säga för ca 5 månader sen. Han har lyckats ta sig in på krogen med detta pass några gånger. Vart dock nekad igår.

Nu ska grabben göra ett nytt pass, nu till det kruxiga. Han har precis bytt efternamn. Kan han själv gå till polismyndigheten med ett ogiltigt pass och lappen från myndigheten där det står att han har bytt efternamn? Eller måste han ha någon med sig som kan identifiera honom? (Det står hans gamla namn i det ogiltiga passet)

Förövrigt så undrar jag om någon vet hur lång tid det tar att få ett pass? Om han går in på måndag, ungefär hur lång tid tar det?

Tack på förhand.

Har har inte giltig legitimation så måste någon familjemedlem identifiera honom.
När jag skaffade mitt nya pass tog det 2 dagar (kunde ta upp till 4).
Citera
2010-06-05, 23:30
Medlem
Metropers avatar
http://www.polisen.se/sv/Service/Pass-och-id-kort/

Normalt levereras ett pass/id-kort efter cirka fem arbetsdagar. Vid hög belastning kan det ta mer än fem arbetsdagar. Hög belastning kan inträffa under sommarmånaderna. Var därför ute i god tid när du ska ut och resa

Ta med legitimation vid ansökan. Godkänd legitimation är:

Giltigt svenskt pass
Giltigt nationellt id-kort
Giltigt svenskt körkort
Svenskt SIS-märkt id-kort eller id-kort utfärdat av statlig myndighet

Om legitimation saknas kan närvarande make/maka, sambo, registrerad partner, förälder, mor- eller farförälder, myndigt barn, myndigt syskon, vårdnadshavare, familjehemsförälder eller god man med egen legitimation styrka din identitet.
Citera
2010-06-06, 01:17
Medlem
Kaptenhooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silverstake
Har har inte giltig legitimation så måste någon familjemedlem identifiera honom.
När jag skaffade mitt nya pass tog det 2 dagar (kunde ta upp till 4).
Okej, tack för svaret.
Citat:
Ursprungligen postat av Metroper
http://www.polisen.se/sv/Service/Pass-och-id-kort/

Normalt levereras ett pass/id-kort efter cirka fem arbetsdagar. Vid hög belastning kan det ta mer än fem arbetsdagar. Hög belastning kan inträffa under sommarmånaderna. Var därför ute i god tid när du ska ut och resa

Ta med legitimation vid ansökan. Godkänd legitimation är:

Giltigt svenskt pass
Giltigt nationellt id-kort
Giltigt svenskt körkort
Svenskt SIS-märkt id-kort eller id-kort utfärdat av statlig myndighet

Om legitimation saknas kan närvarande make/maka, sambo, registrerad partner, förälder, mor- eller farförälder, myndigt barn, myndigt syskon, vårdnadshavare, familjehemsförälder eller god man med egen legitimation styrka din identitet.
Dåligt sökande av mig märker jag, tack
Citera
2012-04-08, 17:26
Medlem
Utgånget pass? Förnya.

Har ett pass som gick ut för ca 2 veckor sedan. Är det bara att ta med sig det gamla passet när man ska skaffa ett nytt? Läste något sinnessjukt att man måste ta med sig någon med giltig legitimation om ens pass/id har gått ut när man ska förnya sitt pass.
Citera
2012-04-08, 17:29
Medlem
ganglere2s avatar
Har förnyat mitt för några månader sedan.
Vad jag kommer ihåg så var det bara att gå dit och sedan får man hämta ut det nya när det är klart.
Citera
2012-04-08, 17:34
Medlem
Geasss avatar
Den här svåra nöten kan vi knäcka genom att kolla på polisens hemsida! Sensationellt!

http://polisen.se/sv/Service/Pass-oc...nellt-id-kort/

Citera
2012-04-08, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geass
Den här svåra nöten kan vi knäcka genom att kolla på polisens hemsida! Sensationellt!

http://polisen.se/sv/Service/Pass-oc...nellt-id-kort/

Så det innebär att man skall ta med sig en person? Det är ju väldigt lätt att skicka länkar, det kan jag också göra Ers Smarthet..
Citera
2012-04-08, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nejlika12
Så det innebär att man skall ta med sig en person? Det är ju väldigt lätt att skicka länkar, det kan jag också göra Ers Smarthet..
För övrigt så saknas inte legitimationen och den är inte heller giltig. Så..
Citera
2012-04-08, 17:45
Medlem
Geasss avatar
Citat:
För övrigt så saknas inte legitimationen och den är inte heller giltig. Så..

Du saknar giltig legitimation, alltså kan du inte legitimera dig.

Citat:

Ja, du behöver ta med en person, eftersom du saknar ett giltigt leg.

Vad är svårigheten?
Citera
2012-04-08, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geass
Du saknar giltig legitimation, alltså kan du inte legitimera dig.

Ja, du behöver ta med en person, eftersom du saknar ett giltigt leg.

Vad är svårigheten?
Fan svårigheten är att jag önskar att du har fel. Där är svårigheten. Fan inte lätt att få med mig någon dit
Citera
2012-04-08, 17:58
Medlem
endures avatar
Tips (om du bor i Stockholm) är att åka till polisen i Solna/Sundbyberg istället för i stan. I stan får man sitta där i en timme, i Solna var vi de enda som var där, helt jäkla öde men fort gick det!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in