Citat:
Ursprungligen postat av Gradoz
När jag är nere och känner mig deppad (vilket är ofta) så "straffar" jag mig själv genom att köpa massa skräpmat som jag efteråt ångrar. Vissa tar alhohol, men eftersom jag inte dricker så kör jag med skräpmat.
Hur många av er gör detsamma? Eller skär ni er?
Citat:
Ursprungligen postat av dekanmi
Det låter ju som om du tröstäter?
Det är nog rätt vanligt att ta till maten när man mår dåligt. Jag gjorde likadant som yngre (vilket orsakade en ganska stor viktuppgång) och utvecklade en form av ätstörning som gör att jag ibland kan skita i att äta i flera dagar, för att sedan tokäta ett par dagar etc. Tröstäter gör jag nog än idag ibland faktiskt, men jag försöker hela tiden tänka på vad jag äter.
Jag tycker snarare att det låter som att TS hetsäter än tröstäter, när h*n "straffar" sig med att äta mat som h*n är medveten att h*n sedan kommer att ångra.
Att hetsäta är som jag förstår det mer direkt bestraffning genom ångest omedelbart efteråt, när man medvetet ätit mat man egentligen inte vill/önskar äta. Oftast är hetsätning också korta, återkommande händelser, därav
hetsätning.
Vid tröstätning är maten mer en belöning, en trygghet, en vän, som man återkommer till när livet känns jobbigt eller tungt. Därav
tröstätande. Iallafall är det så i min värld.
Fast oavsett vad man väljer att kategorisera det som, så känns det som att TS iallafall har en störd relation till mat, och det känns som ett varningstecken det h*n gör. Många gånger börjar allvarligare ätstörningar sådär, är jag rädd för.
dekanmi, det första beteendet du beskriver, att svälta sig och sedan tokäta, är för mig också hetsätning. Risk för att fastna i bulimi utan självrensning (japp, vad det låter som) är stor om man börjar med sånt. Det låter dock på dig som at det är något du lämnat bakom dig, bra för dig
Som svar på TS frågeställning så kan jag säga att yup, jag har haft anorexia, och även bulimi utan självrensning, vilket går under ätstörning UNS (utan närmare specifikation) och även självskadat. Nuförtiden lyckas jag väldigt ofta undvika att bråka med maten, och har inte självskadat på flera år. Övar på den där självbevarelsedriften