2012-04-08, 15:23
Medlem
Floppsens avatar
Jag greppar inte riktigt det här och det gör mig galen.

Jag håller på att modifierar ett emacs mode i elisp, jag kopierar därför bitar av kod från github. När man kopierar finns två olika sätt och kopiera och två olika sätt att klistra in och de verkar ha olika buffer.

Om jag klistrar in en text i emacs genom att klicka på scrollen får jag ett resultat. Klistrar jag in genom C-y får jag ett annat. Om jag stegar bakåt med M-y får jag ändå aldrig fram den text jag får när jag klickar på scrollen.

Så hur hör dessa ihop? Jag får det bara till något helt random. Om jag kopierar med Ctrl + V får jag då denna data i buffern för Scrollklick eller C-y? Eller hur fungerar det?

Samma sak gäller över allt annars. Scrollklick ger en sak och Ctrl+V en annan, men jag ser inget samband!

Använder Ubuntu 11.10 64bit
Citera
2012-04-08, 15:25
Medlem
Floppsens avatar
Scrollen det jag markerat senast och Ctrl + V är det jag kopierat?

Och C-y är också det senaste markerade? Hur klistrar man då in i emacs?
Citera
2012-04-08, 17:56
Medlem
Inte använt emacs och därför ingen direkt koll på snabbkommandon där.

Men så som jag gissar att det är så du har "system"-bufferten när du gör ctrl+c från github och den klistrar du sedan in med scrollen i en terminal men använder ctrl+v om du är i t.ex en texteditor med eget gui/webläsare/etc.

C+y antar jag är emacs interna copy-paste buffert och har antagligen ett eget "copy" kommando också?
Citera
2012-04-08, 19:04
Moderator
vhes avatar
Skall jag vara helt ärlig har jag aldrig till fullo förstått alla olika clipboards som existerar, men följande stackoverflow-svar kanske ger dig en start:
http://stackoverflow.com/questions/64360/how-to-copy-text-from-emacs-to-another-application-on-linux

Det handlar "helt enkelt" om att det finns mer än ett clipboard, och man måste hålla tungan i rätt mun m.a.p. vilket det är man arbetar med f.t.
Citera
2012-04-08, 22:05
Medlem
Floppsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vhe
Skall jag vara helt ärlig har jag aldrig till fullo förstått alla olika clipboards som existerar, men följande stackoverflow-svar kanske ger dig en start:
http://stackoverflow.com/questions/64360/how-to-copy-text-from-emacs-to-another-application-on-linux

Det handlar "helt enkelt" om att det finns mer än ett clipboard, och man måste hålla tungan i rätt mun m.a.p. vilket det är man arbetar med f.t.
Ah schysst! Det finns alltså 3 olika, en annan som trodde det fanns en och att det var buggar i systemet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in