2012-04-08, 14:52
Medlem
doejanes avatar
Lagar mat, och det skulle vara perfekt storleksmässigt att lägga det i en kastrull och in med det i ugnen.

Kan man ha kastrull i ugnen? Handtagen är i nån sorts metall, men finns det dolda plastbitar? Eller något annat man ska tänka på.
Citera
2012-04-08, 14:55
Medlem
stilltons avatar
det går bra. ingen dold plast.
Citera
2012-04-08, 14:57
Medlem
Det borde inte vara något problem. Dold plast kan jag inte se någon nytta med, så att det skulle vara instoppat någonstans finner jag föga troligt.
Kör på!
Citera
2012-04-08, 15:21
Medlem
dePauls avatar
Beror på. En del tunnväggiga kastruller kan slå sig. I andra kan maten fastna ohjälpligt. Rent generellt är de inte direkt lämpliga till att skicka in i ugnen. Visst går det men det finns bättre kärl därtill.

~Paul~
Citera
2012-04-08, 17:18
Medlem
elektronikfreaks avatar
Det beror nog väldigt mycket på vad det är för material i kastrullen samt vad det är för innehåll.

En aluminium kastrull skulle jag vara tveksam till att ställa i ugnen trots att jag vet att många bakformar är i aluminium.

Rostfritt skulle jag gissa på klarar värmen bättre.

Gjutjärn klarar värmen bäst dvs inga problem alls.

Maträtter med mycket vätska klarar värmen bättre än maträtter med låg vätskehalt.

Detta är enbart vad sunda förnuftet säger mig. Praktiken kanske är något helt annat.
Citera
2012-04-08, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elektronikfreak
Det beror nog väldigt mycket på vad det är för material i kastrullen samt vad det är för innehåll.

En aluminium kastrull skulle jag vara tveksam till att ställa i ugnen trots att jag vet att många bakformar är i aluminium.

Rostfritt skulle jag gissa på klarar värmen bättre.

Gjutjärn klarar värmen bäst dvs inga problem alls.

Maträtter med mycket vätska klarar värmen bättre än maträtter med låg vätskehalt.

Detta är enbart vad sunda förnuftet säger mig. Praktiken kanske är något helt annat.
Låter vettigt
Citera
2012-04-08, 22:28
Medlem
Har haft både teflongrytor o stekpannor i ugnen. teflonen hade jag i 6 timmar så det lär inte vara nåra problems. tror att de flesta handtag o sånt i plast tål ganska hög värme.
Citera
2012-04-09, 01:22
Medlem
Masterkrabbans avatar
Värt att tillägga är att många stekpannor och grytor (bl.a de från IKEA) har små ikoner på undersidan med exempelvis en ugn, induktionshäll, keramikhäll etc utifall det funkar.
Citera
2012-04-09, 01:51
Medlem
ArmeCykels avatar
Det funkar, min farmor har kastruller i ugnen hela tiden och maten blir det inget fel på.
Citera
2012-04-09, 04:30
Medlem
Går bra. Beror väl på vilken ugn och vilken temperatur dock. Skulle tro att även plasthantag grejar 200 grader utan problem, men ska du smälla in en teflonkastrull i en 350 grader varm pizzaugn så vetefan hur bra det kommer sluta.
Citera
2012-04-09, 11:11
Medlem
Masterkrabbans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mysdavey
Går bra. Beror väl på vilken ugn och vilken temperatur dock. Skulle tro att även plasthantag grejar 200 grader utan problem, men ska du smälla in en teflonkastrull i en 350 grader varm pizzaugn så vetefan hur bra det kommer sluta.

Beror på.

Exempelvis le creusetsgrytor med plasthandtag (på locket) pallar bara typ 150-175 grader, sätter man fast metallhandtag så funkar betydligt högre grader.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in