2012-04-08, 08:02
Medlem
Shenandoahs avatar
Jag har nyligen flyttat till ett hus på landet/ i skogen och får inte igång några TV-kanaler alls. Grundutbudet ska finnas här (SVT 1, 2, TV4 samt TV6) men det står bara "Ingen signal" när jag gör en kanalsökning på TVn. Antennen där ute är ganska gammal och halvrostig och enligt den förra ägaren måste den riktas väldigt precist på ett visst håll för att fungera..

Håller på att renovera det mesta här nu och vill ha ett vettigt utbud av TV-kanaler också. Tänker inte stå i ösregn en höstdag och rikta antennen rätt där ute för att kunna glo på SVT 1... Här finns ADSL, men hur funkar det om jag ringer t.ex ComHem eller liknande och vill ha ett kanalpaket? Måste jag ha en tallrik på taket då, och måste de dra nya kablar här? Jag är väldigt grön på sånt här och vet inte alls hur det fungerar, har bara bott i bostadsrätt innan. Vore hemskt glad för lite hjälp och tips!
Citera
2012-04-08, 08:11
Medlem
santamans avatar
Skulle satsa på boxer i skogen, nu kan du prova gratis och se hur det funkar.

http://www.boxer.se/vart-utbud/kampanjer/2012-01/NYWEB_Boxer-Mix-2-man-kampanj-0kr-start---Nytt-Webflode/
Citera
2012-04-08, 09:43
Medlem
razorXs avatar
Först och främst.. Har du en inbyggd digitalbox i tvn eller en lös boxer box?
Alternativt om du har hyffsat fritt söderläge så slänger du upp en parabol och köper något av Canaldigital eller viasat´s utbud.
Citera
2012-04-08, 10:06
Medlem
Shenandoahs avatar
Tackar för tipset! Boxers erbjudande lät ju lockande..

razorX: Jag har inbyggd digitalbox i TVn! Hade ComHem tidigare och då hade jag ett sånt där kort jag stoppade in.

Men sätter man själv en parabol då och sedan kan man ha kanaler genom vem man vill, eller måste en av dom (alltså t.ex ComHem, Viasat etc.) installera den? Är som sagt helt grön på sånt här
Citera
2012-04-08, 10:37
Medlem
Shenandoahs avatar
Oj förlåt, nu läste jag för slarvigt..du skrev ju Canal Digital eller Viasat! Kan man skaffa vilken parabol som helst då så att säga? Eller behövs inte det när man har inbyggd digitalbox i TVn?
Citera
2012-04-08, 10:52
Medlem
Arasalls avatar
Mitt förslag är att du besöker en lokal radio- och tv- handlare. De brukar ha koll på vad som fungerar i området.

Alternativen brukar i alla fall vara följande:

Tv via adsl: du måste ha en hyfsat hög hastighet på ditt bredband för att det ska fungera. Ring din ISP för att fråga om det räcker.

Boxer: du måste förmodligen byta tv-antenn på taket, kostar lite olika, men för mig ca 3.500 för en ny antenn plus lite extra kabeldragning inomhus. Du måste ha bra mottagning via antennen för att Boxer ska fungera, oberoende av om du har en separat mottagare (kan du ibland få gratis via ett erbjudande, ofta med hårddiskinspelning också, kanon enligt min mening) eller om du väljer att peta in kortet direkt i tv:n.

Parabol: bäst att låta en tv-firma fixa detta eftersom du inte har någon koll på det, väldigt precis inställning krävs. Parabolen ansluts till en mottagare (ingår oftast vid nyteckning av abonnemang), som du sedan ansluter till tv:n. Många kanaler ingår gratis, men de är oftast inte intressanta för dig (ytrikiska, så att säga). Abonnemang tecknar du för det mesta i samband med parabolköp.

Har du mycket skog i närheten kan det vara så att parabol är stört omöjligt, då är det Boxer som gäller.
Citera
2012-04-08, 11:00
Medlem
Gringubbens avatar
Köpte parabol och box från Viasat för typ 4 år sen. Kostade 2500. Då hade jag 1, 2, 4 och 6:an.
Sedan släckte de 4:an och 6:an efter något år. Vägrar köpa kort för fler kanaler. Jag kunde inte ha Boxer för alla träd som var i vägen, men söderläget var fritt så parabolen funkar.

Jag fick låna ett instrument så jag kunde ställa parabolen själv. Kan inte tänka mig att de är alltför dyra.
Citera
2012-04-08, 11:28
Medlem
Shenandoahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arasall
Mitt förslag är att du besöker en lokal radio- och tv- handlare. De brukar ha koll på vad som fungerar i området.

Alternativen brukar i alla fall vara följande:

Tv via adsl: du måste ha en hyfsat hög hastighet på ditt bredband för att det ska fungera. Ring din ISP för att fråga om det räcker.

Boxer: du måste förmodligen byta tv-antenn på taket, kostar lite olika, men för mig ca 3.500 för en ny antenn plus lite extra kabeldragning inomhus. Du måste ha bra mottagning via antennen för att Boxer ska fungera, oberoende av om du har en separat mottagare (kan du ibland få gratis via ett erbjudande, ofta med hårddiskinspelning också, kanon enligt min mening) eller om du väljer att peta in kortet direkt i tv:n.

Parabol: bäst att låta en tv-firma fixa detta eftersom du inte har någon koll på det, väldigt precis inställning krävs. Parabolen ansluts till en mottagare (ingår oftast vid nyteckning av abonnemang), som du sedan ansluter till tv:n. Många kanaler ingår gratis, men de är oftast inte intressanta för dig (ytrikiska, så att säga). Abonnemang tecknar du för det mesta i samband med parabolköp.

Har du mycket skog i närheten kan det vara så att parabol är stört omöjligt, då är det Boxer som gäller.

Stort tack för ett utförligt och informativt svar! Nu har jag lite mer kött på benen..ska bege mig till närmsta elektronikaffär nu efter påsken så får jag se om de har lite koll på området och vad som funkar
Citera
2012-04-08, 11:30
Medlem
Shenandoahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gringubben
Köpte parabol och box från Viasat för typ 4 år sen. Kostade 2500. Då hade jag 1, 2, 4 och 6:an.
Sedan släckte de 4:an och 6:an efter något år. Vägrar köpa kort för fler kanaler. Jag kunde inte ha Boxer för alla träd som var i vägen, men söderläget var fritt så parabolen funkar.

Jag fick låna ett instrument så jag kunde ställa parabolen själv. Kan inte tänka mig att de är alltför dyra.

Sånt är ju för tråkigt! När de bestämmer sig för att bli snåla...suck.

Låter som att det första jag bör göra är att kolla om söderläget är tämligen fritt, så att jag vet om parabol är ett alternativ eller inte. Tack för ditt svar!
Citera
2012-04-08, 11:51
Medlem
Gringubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shenandoah
Sånt är ju för tråkigt! När de bestämmer sig för att bli snåla...suck.

Låter som att det första jag bör göra är att kolla om söderläget är tämligen fritt, så att jag vet om parabol är ett alternativ eller inte. Tack för ditt svar!
Det är inte alltid helt lätt att veta om söderläget är fritt. Du kanske måste ta hem prylarna och testa först.
Citera
2012-04-08, 13:18
Medlem
Det skilljer en smula i kanalutbudet mellan Canal digital och Viasat, kolla så dina favoritkanaler finns med, tex Discovery finns bara hos Canal Digital, som oxå har flest HD kanaler och bättre ljud.

Finns nån tråd här på FB där en Viasatsäljare påstått att dom har Discovery, men det visade sig att dom hade en liknade kanal.
Citera
2012-04-09, 10:54
Medlem
eskimås avatar
Bostad ----> Hemelektronik

/Mod
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem