2012-04-08, 04:14
Medlem
Tjena! Nu är det så att jag har upptäckt att jag har en fond på 9000kr. Och jag kan verkligen noll om fonder och kan verkligen inte vänta tills banken ska öppna så jag frågar er.

Om jag säljer fonden eller tar ut pengarna. Hur man än nu gör, får jag ut den exakta summan som visas på min bank? (swedbank)

Hur går jag tillväga?

Tack på förhand!
Citera
2012-04-08, 05:07
Medlem
Finans.killens avatar
Beror ju på vilken fond det är, fonder utvecklas olika beroende på förvaltningsavgift, vad de investerar i och hur de investerar.
Citera
2012-04-08, 05:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finans.killen
Beror ju på vilken fond det är, fonder utvecklas olika beroende på förvaltningsavgift, vad de investerar i och hur de investerar.

Om jag ska vara helt ärlig så har jag ingen ide alls .. Utan den finns under "Sparande/Placeringar"
Citera
2012-04-08, 10:04
Medlem
Mr.Pennypackers avatar
Tror att finanskillen missuppfattade din fråga.

Beroende om fonden gått + eller - i din ägo får du ut hela beloppet, om den nu står på ett vanligt fondsparkonto. Om den gått + betalar du (30 % tror jag) vinstskatt på det belopp som överstiger inköpskostnaden. Om fonden gått - kan du istället använda förlusten att kvitta mot exempelvis skatten på din deklaration.

Om fonden står på en kapitalförsäkring får du ut beloppet, ingen vinstskatt men heller ingen möjlighet att kvitta.

Dessutom tillkommer vid försäljning courtage, någon hundralapp eller så i ditt fall skulle jag tro.
Citera
2012-04-08, 17:28
Medlem
Diablo1118s avatar
Lättast säljer du den geonom din internetbank där det skall stå vilken fond du har.
Välj sälj alla andelar så får du ut allt som du kan få ut. Vissa fonder har säljavgift men inte alla.
Du kan sälja fonderna idag men själva försäljnigen görs först på måndag och till den kurs fonden har då.

Vissa fonder brukar man få ut en del av pengarna direkt och de andra inom ett par dagar. För vissa fonder tar det alltid några dagar.

Enkelt att kolla upp om du tar reda på vilken fond det är och vad som gäller på din bank.

Tycker du det är krångligt går det också att sälja fonder via telefonbanken eller om du går in på ett bankkontor.
Citera
2012-04-08, 18:44
Medlem
Skönt att få svar och äntligen förstå ! Tack så mycket folks, ni är till stor hjälp !
Citera
2012-04-08, 20:40
Medlem
Gallipolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Pennypacker
Tror att finanskillen missuppfattade din fråga.

...

Dessutom tillkommer vid försäljning courtage, någon hundralapp eller så i ditt fall skulle jag tro.

Kvalificerat skitsnacka av någon som inte har koll på saker och ting men väljer att uttala sig ändå.
Citera
2012-04-08, 21:32
Medlem
Mr.Pennypackers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gallipoli
Kvalificerat skitsnacka av någon som inte har koll på saker och ting men väljer att uttala sig ändå.

Bra då att du rättar mig. Har givetvis fel i det jag skriver ovan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in