2012-04-07, 21:15
Medlem
Chansar här en sista gång, är ju röda dagar nu så kommer ändå inte kunna kontakta Komplett.

Min laptop(Asus eee 1215b) har flummat ur. Däckade i soffan igår då datorn låg i viloläge och när jag vaknade upp i morse var batteriet urladdat. Stoppade i sladden och startade, allt börjar lysa och det verkar inte vara något problem med hårddisk eller så men skärmen fungerar inte och inte heller lyser musen(optiska röda lampan). Provat stoppa i mobilen men den får ingen kontakt den heller.

Har provat att starta om, hålla in on/off-knappen i 60 sek, laddat ur batteriet och tagit ut RAM-minnena. Försökte även skruva upp allt med då kom jag till ett klistermärke med en sån där garantivarning, och den vill jag inte sumpa.

Ja, det har slagit mig att det kan vara grafikkortet som lagt av men det verkar som att datorn inte skickar ut några signaler alls. T.ex. verkar inte tangentbordet fungerar då jag har skrivit in lösenordet och klickat enter men ingenting händer. Kommer inte åt bios heller och det borde man väl göra utan grafikkort(eller har jag bara fått för mig det?). Försökt koppla den till en annan skärm men står bara "no signal".

Asus eee 1215b(köpt i aug förra året)
Windows 7
AMD E-350
2 GB i RAM(tror jag)
Grafik och sånt vet jag inte, den finns inte kvar på Komplett så kan inte kolla där. Radeon nånting typ.

Någon som känner igen sig? Några tips? Är det möjligt att koppla den till den här laptopen, som jag sitter på nu, även om jag inte kan se vad jag gör på Asusen?

Tack på förhand och glas påsk!

EDIT:
För att tillägga varför jag har lagt den här i mjukvara, därför att det verkar som att jag inte är den första som har problem med att en eee PC+Windows 7 inte fungerar efter att den varit i viloläge och laddat ur. Men har inte lyckats lösa det med alla andra tips jag hittat här och var på nätet.
Senast redigerad av Mösch 2012-04-07 kl. 21:19.
Citera
2012-04-07, 22:10
Medlem
Ta ur batteriet och testa igen imorn . Min förra dator vart överhettad så orka ja inte bry mig och köpte en ny för trodde den va paj men testa ett tag senare o de funka . Byt plats på ram minnet o starta utan . skärmen ska lysa oavsett

Testa utan batteri me . Kan va de som pajat ?
Citera
2012-04-07, 23:38
Bannlyst
Troligen trasigt moderkort.
Citera
2012-04-08, 08:08
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Tråd -> Hårdvara

//Mod
Citera
2012-04-09, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ExtemeTattoo
Ta ur batteriet och testa igen imorn . Min förra dator vart överhettad så orka ja inte bry mig och köpte en ny för trodde den va paj men testa ett tag senare o de funka . Byt plats på ram minnet o starta utan . skärmen ska lysa oavsett

Testa utan batteri me . Kan va de som pajat ?
Inget funkar, skärmen lyser inte alls...

Citat:
Ursprungligen postat av Niggers
Troligen trasigt moderkort.
Om det är det, går det att komma åt innehållet från en annan laptop/stationär?

Har en del saker som hest inte får försvinna och risken finns ju att de installerar om alltihopa ifall man skickar in den................ Fyfan vad korkad jag är som inte har kopierat över till den stationära

Tackar för hjälpen!
Citera
2012-04-09, 21:01
Bannlyst
Inventern kanske? Bara koppla in hårddisken på en annan dator och kopiera ut innehållet.

Citat:
Ursprungligen postat av Mösch
Inget funkar, skärmen lyser inte alls...

Om det är det, går det att komma åt innehållet från en annan laptop/stationär?

Har en del saker som hest inte får försvinna och risken finns ju att de installerar om alltihopa ifall man skickar in den................ Fyfan vad korkad jag är som inte har kopierat över till den stationära

Tackar för hjälpen!
Citera
2012-04-09, 21:24
Medlem
Skulle kunna vara grafikchipet som överhettats. Testa starta laptopen, stoppa in den i en plastpåse, stäng den och låt den ligga en halvtimme tills den blivit riktigt varm. Ta då ut den ur påsen och starta om den.
Citera
2012-04-10, 06:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Xtracted
Skulle kunna vara grafikchipet som överhettats. Testa starta laptopen, stoppa in den i en plastpåse, stäng den och låt den ligga en halvtimme tills den blivit riktigt varm. Ta då ut den ur påsen och starta om den.

Det där fungera inte... Finns ett knep att man tillfälligt kan laga datorn genom att lägga den i ungnen.. Men datorn bruka hålla ca 1 vecka.. ( obs! Du måste plocka isär maskinen. )
Citera
2012-04-14, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niggers
Det där fungera inte... Finns ett knep att man tillfälligt kan laga datorn genom att lägga den i ungnen.. Men datorn bruka hålla ca 1 vecka.. ( obs! Du måste plocka isär maskinen. )

Jasså inte? Konstigt att jag gjort just detta med lyckat resultat ett flertal gånger, dock endast på HP-burkar. Ta och googla lite så hittar du ett flertal guider om just detta. Jag har efter denna procedur installerat en liten kylfläns på chippet för att minska risken för att överhettning skall ske igen. Kylflänsen har oftast varit en kopparbricka monterad med kylpasta med limegenskaper.
Citera
2012-04-14, 10:35
Bannlyst
Jo, det fungera att "baka" dator, men resultatet bruka bli att de sluta fungera efter ett tag. Men visst som ett kul expriment, det kan vara så som du säger att de håller längre, och då är det värt besväret.

Jag har prövat en "bakad dator" som var en Dell, och den höll i ca 2 veckor. Har för mig att har prövat även de berömda missfostret HP DV6 och det är samma resultat där, dvs man kickar igång dator tillfälligt.

Det är inte jag själv som har bakat datorn, så det kan vara så att han som bakade datorerna , gjorde något misstag.

Citat:
Ursprungligen postat av Xtracted
Jasså inte? Konstigt att jag gjort just detta med lyckat resultat ett flertal gånger, dock endast på HP-burkar. Ta och googla lite så hittar du ett flertal guider om just detta. Jag har efter denna procedur installerat en liten kylfläns på chippet för att minska risken för att överhettning skall ske igen. Kylflänsen har oftast varit en kopparbricka monterad med kylpasta med limegenskaper.
Senast redigerad av Niggers 2012-04-14 kl. 11:05.
Citera
2012-08-16, 19:43
Medlem
Komma åt hårdisk på trasig bärbar utan att sumpa garantin

Tror att grafik- eller moderkortet på min ASUS Eee PC 1215B har gått sönder, allt lyser och surrar på som vanligt men skärmen är svart, och då menar jag svart. Har provat allt jag kunnat, lyst med ficklampa, pillat ut RAM-minnen, laddat ur batteriet etc.

Eftersom jag har garantin kvar så kommer jag ju skicka in den på lagning men är orolig över att den kommer att omformateras, och de tar såklart inget ansvar över förlorad mjukvara och sådant. Alltså är det inte ett alternativ att plocka ut hårddisken då man måste bryta ett garantiklistermärke. Att koppla in en korsad TP-kabel(korrekt?) fungerar väl inte heller om man inte kan logga in på laptopen?

Finns det något någorlunda smidigt sätt att komma åt innehållet?

EDIT:
Kan tillägga att jag har både en stationär och en annan laptop jag kan ta hjälp av, ifall det nu gör någon skillnad.

Tack på förhud!
Senast redigerad av Mösch 2012-08-16 kl. 19:53.
Citera
2012-08-16, 19:46
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Möjligheter att koppla in en vanlig bildskärm via HDMI?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in