Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-04-07, 20:07
Medlem
Som jag ser det så är inte hygieninen avgörande för att be till Gud.
Men vad tycker ni om jag säger att jag inte alltid plockar snuset ur munnen när
jag ber till Gud, vilket händer ibland.
Citera
2012-04-07, 20:10
Medlem
SpaceBounds avatar
Alltså, man ska ju helst vara "ren"
men enligt mig så spelar det ingen roll om hur, vart, när man ber, sålänge man känner att man får kontakt med Gud
Citera
2012-04-07, 20:15
Bannlyst
Varför frågar du Fb & inte din allsmäktige Gud när ni ändå surrar med varandra?
Snusa på & sluta låta petitesser ta över dina tankar, typ som denna trådstart.

Edit: Spicebound, vad betyder "ren"? Finns det kriterier för vad som är okej och vad som inte är det, eller är snus bara orent för att Socialstyrelsen säger det? En i allra högsta grad seriös fråga & ingen form av påhopp eller dylikt.
Senast redigerad av HMBPTOLEMAJOW 2012-04-07 kl. 20:19.
Citera
2012-04-07, 20:15
Medlem
Beror på vilken märke snusen har. Ifall det är General, kör hårt! Men om det är ludersnuset Kronan blir jag en aning skeptisk...
Citera
2012-04-07, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SpaceBound
Alltså, man ska ju helst vara "ren"
men enligt mig så spelar det ingen roll om hur, vart, när man ber, sålänge man känner att man får kontakt med Gud

Jag kan även komma på mig själv att jag pratar med Jesus och Gud när jag är på muggen.
Är det respektlöst? Men som jag ser det så är det ibland snuskigt att vara människa.
Och gudarna vet om det.
Citera
2012-04-07, 20:32
Bannlyst
Beror på vilken religion du tillhör. Tvivlar på att du är muslim, men om du nu är det så är du fucked.
Citera
2012-04-07, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Futuredrugss
Beror på vilken religion du tillhör. Tvivlar på att du är muslim, men om du nu är det så är du fucked.

Nejdå, jag är en sorts kristen, men varför skulle man vara fucked för att man ber till
Gud när man är på muggen eller om man har snus i munnen. Jag gillar frihet, inte dogmer.

Samtidigt kan jag förstå att man vill göra sitt bästa varje gång man träder fram inför Gud i bön.
Citera
2012-04-07, 20:37
Medlem
nineteen74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pk2
Som jag ser det så är inte hygieninen avgörande för att be till Gud.
Men vad tycker ni om jag säger att jag inte alltid plockar snuset ur munnen när
jag ber till Gud, vilket händer ibland.

Vad är det som går emot hans lagar och förmaningar när det gäller snus, och varför frågar du inte honom?
Citera
2012-04-07, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nineteen74
Vad är det som går emot hans lagar och förmaningar när det gäller snus, och varför frågar du inte honom?

Han bryr sig nog inte om jag frågar honom om det är ok att jag har snus i mun när jag ber.
Men jag tänkte att det kanske är intressant att höra om det är ok enligt kristna och muslimer
att inte vara så slaviskt ren inför Herren, som sagt gudarna vet om att det är snuskigt att vara
människa ibland.
Citera
2012-04-07, 21:12
Medlem
Det spelar ingen roll så till vida du inte ser det som något nedvärderande. Det är din känsla och din bön som är av vikt.

Gud är alltet, likväl som oss alla. Vi är alla sammankopplade, men individuella i projektet att uppleva genom en fysisk närvaro här. Vi är alla oändligheten dom kallar Gud.

I min tankegång fungerar det som så; Spottar du Gud i ansiktet, spottar du dig själv i ansiktet. Precis som talesättet "att spotta i motvind".
Citera
2012-04-07, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Epiphanix
Det spelar ingen roll så till vida du inte ser det som något nedvärderande. Det är din känsla och din bön som är av vikt.

Gud är alltet, likväl som oss alla. Vi är alla sammankopplade, men individuella i projektet att uppleva genom en fysisk närvaro här. Vi är alla oändligheten dom kallar Gud.

I min tankegång fungerar det som så; Spottar du Gud i ansiktet, spottar du dig själv i ansiktet. Precis som talesättet "att spotta i motvind".

Vad menar du, jag spottar inte på Gud fast jag råkar ha snuset kvar i käften när jag
tillber honom. Fast ibland kan jag tänka att det vore finare av mig att spotta ut snusen
innan jag träder fram inför honom. Men jag tror inte att renheten är avgörande just då.
Citera
2012-04-07, 21:26
Medlem
nineteen74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pk2
Han bryr sig nog inte om jag frågar honom om det är ok att jag har snus i mun när jag ber.
Men jag tänkte att det kanske är intressant att höra om det är ok enligt kristna och muslimer
att inte vara så slaviskt ren inför Herren, som sagt gudarna vet om att det är snuskigt att vara
människa ibland.
Eftersom snus går under livsmedelslagen så förmodar jag att det är ok, men det är klart att man inte äter livsmedel under bönen förmodar jag. Men så kräver inte snus några bestick eller tuggande som stör om man talar när man ber. Tuggummi borde vara värre än snus i mitt tycke.

En annan aspekt är kanske att tobak faller under stimulantia, men så finns det också nikotinfritt snus och det har väl inga sådana hinder?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in