2012-04-07, 10:52
Medlem
Floppsens avatar
Hallå!

Jag använder emacs i mina stuider, det har jag gjort de senaste åren så emacs sitter som ett smäck och jag älskar programmet. Men jag får problem när jag vill webbutveckla i emacs.

Finns det något mode i emacs som kan göra färgningen rätt om man blandar html, php och javascript?

Jag har testat mmm-mode, failar totalt när man blandar html och javascript. Har testat nxhtml, failar totalt på javascript och html5-taggar. Har testat multimode men även det failar om man skriver php-kod i src-attributet i länkar mm. Och alla dessa mode har olika kontroller för indentering så jag blir så irriterad på att jag stängt av den automatiska indenteringen på 20 ställen men ändå ska det nya mode't man testar jävlas med att försöka indentera själv och misslyckas kapitalt.

Finns det inget mode som till exempel ser all php-kod som en sträng och enbart färgar html och javascript? Eller ett mode där man kan switcha mellan de olika språken?

Drömmen om automatisk indentering har jag gett upp, men färgningen av koden vill jag gärna ska fungera. Det fungerar jag så grymt bra i Dreamweaver så omöjligt är det inte.
Citera
2012-04-07, 21:36
Medlem
Floppsens avatar
Har hittat en version av nxhtml som använder muma-mode:

http://ourcomments.org/Emacs/DL/elisp/nxhtml/beta/

Funkar okej med färgning, indentering failar totalt i stora html-filer med inslag av php. Även färgningen failar och rödmarkerar < och >-tecken efter shiftningar mellan språken. Det är dock det bästa hittils som överhuvud taget fungerar i större filer.
Citera
2012-04-19, 10:16
Medlem
Råkar ha emacs på en linux-dist och tänkte prova programmet.Men måste man övergå till emacs i en windowsmiljö om man vill göra enklare saker(nybörjarspel i c++ och div program) avsedd för en windows-miljö? Kod som skrivs i linux blir väl sk binärkod och inte .exe-kod?
Citera
2012-04-22, 19:47
Medlem
Floppsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lajlajlaj34
Råkar ha emacs på en linux-dist och tänkte prova programmet.Men måste man övergå till emacs i en windowsmiljö om man vill göra enklare saker(nybörjarspel i c++ och div program) avsedd för en windows-miljö? Kod som skrivs i linux blir väl sk binärkod och inte .exe-kod?
Nu pratar vi helt olika saker.

Emacs är en texteditor, den gör inget annat än att redigera text. För att få binärkod måste man kompilera. Om du kompilerar C++ använder du förslagsvis gpp. Det du kompilerar under Linux kan inte köras i Windows, och tvärt om.

Men du kan givetvis även kompilera koden under windows också. Men det har ingen att göra med själva texteditorn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in