2012-04-10, 02:25
Citat:
Ursprungligen postat av Visf
Om det initierades uppifrån förstår jag återigen inte hur du kan kalla det en gräsrotsrörelse.
Den tändande gnistan kom uppfrån. Men förutsättningarna (hatet) fanns redan där, så långt var det var en gräsrotsrörelse.
Citat:
Med vadå? Den magiska mängd pengar de får ifrån kreditgivare? Den magiska mängd andel frivilliga som vill riskera livet till bara för den där chansen att man lyckas stå emot resten av hela samhället?
Med våld eller hot om våld.
Citat:
Den ”affärsmodellen” skulle redan kunna ta form idag, men det gör den inte.
Nej, för vi har en polis som förhindrar det.
Citat:
Så för att klargöra, vilken teori av statsformation är det du anammar? Rousseau's teori om att det sker via kontrakt? Ingen grupp har någonsin anammat det, så det lär vara någonting annat, troligtvis mer likt Childe's teori om att det sker per automatik.
Det sociala kontraktet tror jag iofs på, men jag tror inte att stater uppkommer på det viset. Jag ser det hela ur ett humanbiologiskt perspektiv, som jag försökt förklara i tidigare inlägg. Stater är en naturlig konsekvens av vår medfödda tendens att organisera oss i grupper och utse ledare.
Var och när en ny stat sedan bildas beror på många faktorer, och där tror jag att Claessen's teori ligger närmare sanningen än Carneiro's.
Citat:
Tycker det finns mycket hål i teorierna om att stater uppstår frivilligt.
Frivillighet har jag aldrig talat om. När Birger Jarl enade Sverige var det kanske frivilligt för honom men inte för folkungarna som han besegrade. Den spontana process som jag talar om kan innehålla en hel del blodsspillan.
Citat:
Ifrån mänskligt beteende och natur kan du beskriva lokalsamhällen, inte riksomfattande statliga organ.
Jo det är precis vad jag tror. Det är bara en gradskillnad mellan lokalsamhällen och stater. Om du tvivlar på det, fundera ett tag på hur de allra första staterna, de sumeriska stadstaterna uppkom.
Citat:
Intakt? 90% av vad federala staten gör har inget stöd alls i konstitutionen.
Bara om du läser konstitutionen som en bokstavstroende läser Bibeln. Det finns lite olika åsikter om detta i USA. Själv tycker jag att även grundlagar måste tolkas till intention och inte bara bokstav.
Citat:
Vad jag försöker föra fram är att decentralisering är väldigt viktigt, det är så man kontrollerar att makt inte löper amok och dess slutgiltiga logiska punkt är att man decentraliserar makten till folket. Om de väljer stater är jag okej med det, men jag tror inte folk vill göra det om de ges val och insikt. Nu har de varken eller.
Vill du initiera en folkomröstning om att införa anarki så har jag inga problem med det. Det är väl bara att sätta igång och samla namnunderskrifter.