2012-04-07, 08:43
Medlem
Hej, funderade över Cern och tänkte det har ju kostat massor av pengar, så man borde förvänta sig att faktan man får ut är värd en del.
Kan man då dra slutsatsen att fakta som kommer där ifrån är falsk om den är gratis, iom att den har kostat mycket att framställa och bygger på empiriska slutsatser som gör den väldigt objektiv?

Och om man tar programmerings språk som exempel, så skulle gratis fakta kunna falsifieras pga att den kan ge pengar i en lutraktiv bransch?

Alltså, kan man säga faktas sannings halt med hjälp av kostnaden?
Citera
2012-04-07, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rasputinspolare
Hej, funderade över Cern och tänkte det har ju kostat massor av pengar, så man borde förvänta sig att faktan man får ut är värd en del.
Kan man då dra slutsatsen att fakta som kommer där ifrån är falsk om den är gratis, iom att den har kostat mycket att framställa och bygger på empiriska slutsatser som gör den väldigt objektiv?

Och om man tar programmerings språk som exempel, så skulle gratis fakta kunna falsifieras pga att den kan ge pengar i en lutraktiv bransch?

Alltså, kan man säga faktas sannings halt med hjälp av kostnaden?

Falsk syllogism. Var det något mer?

EDIT:
All information om verkligheten är helt oberoende av vilken kostnad du lägger ner på att få reda på det. Om jag bygger ett hus på en kulle blir det inte mer eller mindre sant beroende av hur mycket pengar jag betalar för det. Det är ju inte så att huset bara existerar om jag lägger ner pengar på resan dit...

Det kan alltså kosta pengar att bygga huset och att ta sig till platsen där det är byggt, men huset finns där även om du redan är där och det inte kostar dig något att ta reda på det.
Senast redigerad av guttergod 2012-04-07 kl. 09:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in