2012-04-07, 07:49
Medlem
Hej
Behöver ny bärbar dator 17 tums skärm. Surfa med skriva en bok på och sända e-mails och se stremad tv på. Får kosta upp till 7000kr.
Citera
2012-04-07, 10:21
Medlem
Robinson-Merals avatar
Jag vet att du frågar specifikt efter en 17-tum:are nu, men jag skulle råda dig att tänka över det, dessa datorer väger nämligen bly! Om du ska ha en bärbar bör du kunna flytta runt den utan problem. Defeats the purpose, som engelsmännen säger. Vill du ha en stationär som inte tar upp hela skrivbordet, har bättre prestanda och till ett lägre pris är det en mini-pc som gäller. Är det just en bärbar du söker bör du kika på en 15" med HDMI-uttag, då kan du koppla den till en större skärm eller tv när du behöver. En budget på 7000 köper dig ganska mycket dator för pengarna.
Edit: Tror förresten inte alls du behöver lägga så pass mycket på en dator som utför de mest grundläggande grejerna som att streama film och skicka e-mail. Alla bärbara ska klara det. Vill du ändå göra det har du mycket att välja på. En generell rekommendation är att du satsar på en Asus eller en Toshiba. De ska enligt statistik vara de minst reklamerade datorerna.
Senast redigerad av Robinson-Meral 2012-04-07 kl. 10:32.
Citera
2012-04-08, 09:49
Medlem
Sikkans avatar
BLY`? nä, jag har haft en 17"are som vägde 3,2KG, min nuvarande 15"are väger 2,7.

MEN det jag däremot tycker man ska titta på är upplösningen på skärmen. Jag har just nu 1920x1080 på min 15"are som är kanon! Kostar förvisso mer än en standardskärm på 1366x768!

Det man däremot kan vinna på med en 17"are med 1680x1050 upplösning är att det rent ekonomiskt är billigare med dessa jämfört med 1920-skärmar och man hamnar på en hyfsad upplösning iaf.

Nåväl, titta efter en 17"-are med i3/i5 och kanske ett separat grafikkort om du ska spela.
Citera
2012-04-11, 16:53
Medlem
Hej
Tack för era svar. Jag ska inte ha datorn till att spela med eller springa runt med den. Så om den väger lite gör inget.i3/i5 byter de procssern. Hdmi är jag klar med sen resten är jag lika klok med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in