2005-02-14, 15:47
Medlem
Det verkar som de flesta här har olika syn på vad filosofi är och vilka frågor som kan räknas som filosofi, jag tänkte därför starta en (vänlig) debatt om just vad ni anser höra hemma på filosofiforumet.

(Observera att detta inte har någon direkt inverkan på vilka inlägg som tillåts, men alla har ju rätt att tycka till om det, även om man får följa de regler som finns.)

Själv skulle jag tycka det vore en förbättring om filosofiforumet mer inriktade sig på idéhistorisk filosofi (om filosofiska teorier/personer i historien), teoretisk filosofi (ex. kan okunskap vara något gott?) eller praktisk filosofi (ex. rätt/fel i situationer). Nu är dessa ganska breda ämnen och jag vet inte hur korrekta mina exempel är men min poäng är att man bör tänka igenom sin fråga/påstående i "filosofiska"-termer först. Inte bara skicka alla "flumfrågor" till filosofiforumet. Jag tycker det i allmänhet är bra ämnen och bra diskussioner men på sistone tycker jag det ploppat upp mycket..."onödiga"/väldigt spekulativa och retoriska frågor, i stil med: "Tänk om våra fötter egentligen är våra händer", "Tänk om våra ögon är datorskärmar egentligen som vi ser allt på". Ofta får sådana frågor svaren "Det är möjligt men det kan vi inte veta, spelar det någon roll, finns det någon poäng?". Alltså man måste tänka ett steg längre, skulle det faktiskt förändra något om det var sant, vad kan vi dra för slutsattser, vad kan vi lära, förbättrar/försämrar det något? Om en fråga endast kan få svar som är innehållslösa så är det inte en bra fråga...

Observera att detta är endast mina tankar kring filosofi, inte på något sätt en generell standard. Slutledningsvis anser jag inte att filosofiforumet borde vara en allmän papperskorg för alla hypotetiska frågor, det måste finnas en filosofisk grund i de. Precis som att man i vetenskapsforumet ska kunna stärka sina teorier med vetenskapliga resonemang och källor tycker jag också man ska stärka sina filosofiska inlägg med "korrekta" (ex. inte ologiska om man nu inte har en motivering till det ologiska) filosofiska resonemang och källor.

(Jag syftar på användarnas val av forum, inte moderatorernas....modererande)

Nu vill jag gärna höra eran åsik, tycker ni det som diskuteras i forumet faller under filosofi eller tycker ni det bör breddas/smalnas av?

EDIT, omformulering samt exempel:

Här är ett exempel från Matrix-filmen för att klargöra min ståndpunkt:

1. "Kan det vara så att vi lever i en gigantisk simulator som i Matrix"
En hypotetiskt fråga, utan direkt anknytning till filosofi. Vilket svar kan man ge? "Det är möjligt."

2. "Kan man uppnå sann lycka i en illusion eller är alltid sanningen viktigare?"
En typisk filosofisk fråga

3. "Skulle man kunna uppnå sann lycka i 'the Matrix', eller krävs det att man befrias och upplever den riktiga verkligheten"?
En filosofisk fråga i ett konkret exempel.

Den första frågan blir ganska intetsägande utan en följdfråga 2,3 eller dyl. fråga. Personligen tycker jag 3. är bäst eftersom det gestaltar en klassisk fråga i en situation som många säkerligen känner till
Citera
2005-02-14, 16:45
Medlem
Ezzelinos avatar
Jag skulle gärna se en mer tålmodig och omsorgsfull (men ändå förstås spontan och subjektiv!) fokusering på vad som verkligen står i "filosofiska" texter. Inga jävla fikon-och fackdiskussioner, dock, utan en öppen, yvig och generös diskussion, med stor tolerans och ett vettigt debattklimat. Håller med om att det är för mycket flum nu på sistone, om vilket det inte finns något särskilt relevant att säga. Men inga frågeställningar ska förstås förbjudas, det är bara min personliga önskan att det funnes fler på forumet (eller i offentligheten överhuvudtaget) som engagerade sig lite mer i de stora levande tanketraditionerna, om inte annat för att kritisera och dissekera dem.
Citera
2005-02-14, 22:14
Medlem
Förhoppningsvis kommer forumet att utvecklas med tiden.
Man kanske ska ha ett krav på att trådskaparen ska betänka hurvida innehållet i hans inlägg är värt att existera i forumet eller inte, alltså om det är skapat för att snacka lite skit eller om det är seriöst.
Citera
2005-02-14, 22:18
Moderator
Ruskigbusss avatar
Som en av modsen här och troligen även en av de minst bevandrade i ämnet bland deltagarna så uppskattar jag all input om trådar och inlägg som ni orkar ge.

Tyvärr är jag nog inte ensam om att inte ha en något vag uppfattning om filosofi - så det blir lätt så att psykologi-trådar eller vetenskaps-trådar hamnar här.

Alltså - om ni ser något som inte alls känns som om det platsar - så får ni gärna PM:a mej eller kollegan Xatrix - så tar vi hand om det.

Vanliga regelbrott kan ni givetvis rapportera som vanligt.
Citera
2005-02-15, 00:06
Medlem
jag tycker som trådskaparen att det ska vara en mer idehistorisk inriktntning. Dock finns det andra forum på FB som täcker ideologier o liknande. Således kanske detta forum skulle bli lite mer metafysisk samtidigt som den även behåller sin spontanitet.

Vill påpeka att alla dessa skämt-filosofer, o liknande pajsare med skum-filosofier, håller på att ta över forumet. Ärligt tror jag faktiskt inte att de går att göra så mycket för att slippa dravlet, då de flesta "seriösa" trådskaparna håller till i andra forum såsom ideologi forumena.

"Filosofi"-forumet känns opreciserat, precisera vad inom filosofi som disuteras i forumet så slipper vi nog mycket skit.
Citera
2005-02-15, 23:11
Medlem
lepetitbazookas avatar
Själv så tycker att jag filosofiforumet är ett utmärkt forum för att få respons på egna tankar och funderingar.
Visst, man kan gärna diskutera idéhistoria här också. MEN, i längden tror jag att man kan få en stark känsla av att filosofin inte utvecklas med tiden. Om alla bara ska referera till Nietzche och andra stora tänkare så föds ju aldrig några nya filosofer med andra tankar och idéutvecklingar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in