2012-04-05, 20:08
Medlem
Hej! Hittade en påse oöppnad små frysta räkor som gick ut för några månader sen. Kan jag äta dom? Har liksom inte öppnat det eller så och den har ALLTID varit i frysen.

Några andra frågor också. Om det är okej att jag kan äta dom räkorna. Hur tillagar jag dom? Koka? Man behöver väl inte skala, det är väl bara att äta upp skalet?

Hade bara tänkt äta dom till kvällen och inte göra något superlyxigt!
Citera
2012-04-05, 21:00
Medlem
Någon? Behöver snabb hjälp. Hade tänkt äta dom räkorna ikväll och vill helst inte få ont i magen
Citera
2012-04-05, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernandooT
Hej! Hittade en påse oöppnad små frysta räkor som gick ut för några månader sen. Kan jag äta dom? Har liksom inte öppnat det eller så och den har ALLTID varit i frysen.

Några andra frågor också. Om det är okej att jag kan äta dom räkorna. Hur tillagar jag dom? Koka? Man behöver väl inte skala, det är väl bara att äta upp skalet?

Hade bara tänkt äta dom till kvällen och inte göra något superlyxigt!

Haha om du äter skalet så är du nog lite knasig i mina ögon..
Citera
2012-04-05, 21:02
Medlem
Du bör kunna äta dem.

Du behöver inte koka dem.

Du bör nog skala dem.

Du bör tina dem under kallt rinnande vatten.

Du bör dricka ett glas vin till
Citera
2012-04-05, 21:06
Medlem
Fel av mig! dom har inte gått ut ännu, kollade på fel datum...

Hur som helst, dom är helt frysta och jag vill äta dom, men hur? Ska jag koka dom med skal för att sedan skala av dom och äta? Hur länge kokar man räkor?

Orkar egentligen inte skala av räkorna så jag kör på skalet också

Redgirl, dom är djupfrysta så det blir nog lite svårt att äta dom utan att koka dom? :/
Citera
2012-04-05, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernandooT
Fel av mig! dom har inte gått ut ännu, kollade på fel datum...

Hur som helst, dom är helt frysta och jag vill äta dom, men hur? Ska jag koka dom med skal för att sedan skala av dom och äta? Hur länge kokar man räkor?

Orkar egentligen inte skala av räkorna så jag kör på skalet också

Redgirl, dom är djupfrysta så det blir nog lite svårt att äta dom utan att koka dom? :/

Haha nej, alltså, man KAN såklart koka räkor (eller steka) men de du köper i påse är redan kokta och ska bara ätas som de är, såklart UTAN skal! Har du sett en räkas hjärna? Riktigt slabbigt. Har du känt hur hårt dess skal är? Det är räkans skelett, vilket INTE bör intas.

Förstår inte varför du inte kan skala dem? och för Guds skull koka dem inte..
Citera
2012-04-05, 21:12
Medlem
rayraviolis avatar
Du ska tina upp dem. Helst långsamt i kylen, alternativt på en tidning i rumstemperatur (tar en timma på sin höjd). Sen är det bara skala och äta. Räkorna är redan kokta och blir förstörda om du kokar dem igen.

För vi snackar väl nordhavsräkor? Små, rosa med spröt?

Såna här: http://klimatgalen.blogg.se/images/2...61_9968005.jpg
Citera
2012-04-05, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Du ska tina upp dem. Helst långsamt i kylen, alternativt på en tidning i rumstemperatur (tar en timma på sin höjd). Sen är det bara skala och äta. Räkorna är redan kokta och blir förstörda om du kokar dem igen.

För vi snackar väl nordhavsräkor? Små, rosa med spröt?

Spola dem under kallt vatten funkar också super tar inte bort smaken och går på 10min!
Citera
2012-04-05, 21:14
Medlem
Funkar detta?

http://www.kokaihop.se/recept/snabbt...ctedServings=1

Edit: Det är små röda döda räkor med skal.

redgirl, Tack! Jag kör på det
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in