På rak arm kan jag komma på följande filmer:
"
Daylight" - Några personer råkar fastna i Holland-tunneln utanför New York. De blir räddade av karaktärsskådespelaren Sylvester Stallone.
"
Slugs" - C-film från 1987 som handlar om sniglar som tar över en stads vattensystem. Nu var det visserligen 16-17 år sen jag såg den, men jag har för mig att det var en del scener från "underjorden". Eller också blandar jag ihop den med "
The blob".
"
The Core" - En resa in till jordens medelpunkt. Snacka om UE!
"
Warriors" - Om gängkrig i New York. Minns inte om det var så mycket spring i tunnlar, men det var definitivt en massa spring på andra UE-ställen.
"
Tic tac" - utspelar sig delvis i Stockholms tunnelbana
"
Flykten från Alcatraz" - gräva gräva gräva!
"
The Rock" - tunnlar under Alcatraz igen.
"
Hotet från underjorden" - slemmiga rymdsniglar som attackerar folk genom att gräva sig in under dem och sedan dra ner dem i jorden och äta upp dem. Inte så mycket UE, men filmens titel ger ju stilpoäng.
"
Flykten från New York" - minns inte om det är så mycket tunnlar, men massa smaskiga UE-scener.
"
The running man" - Inte så mycket regelrätta tunnlar, men massa smaskiga UE-scener. Med Arnold!
"
Speed" - slutet utspelar sig i tunnelbanan.
"
Die another day" - Bond besöker hemlig och övergiven tunnelbanestation i London. (Nästan alla Bondfilmer innehåller väl någon scen där han är på något trevligt underjordiskt ställe)
"
The new statesman (avsnitt 4 "Waste Not, Want Not")" - Engelsk TV-komedi om den skrupelfrie högermannen Alan B'stard. Detta avsnitt inleds i en övergiven tunnelbanestation i London, och avslutas i en nedlagd kolgruva i Yorkshire.