2012-04-05, 19:44
Medlem
Vill börja med att jag inte är påläst inom juridik.

Scenariot utspelade sig för ett par år sedan. Motparten trixade ihop diverse historier om händelsen och alla skiljde sig grovt från hans tre olika förhör. Det räckte inte med att de skiljde sig utan han anklagade även en hel rad med människor för saker som absolut inte skett. Att han talade osanning var det ingen tvekan om, inte ens för farbror blå. Hur som helst gick det hela till rättegång, där en helt ny historia kom till.

Rätten köpte inte historien och han förlorade målet. Klappat och klart, allt slut.
Det hela hade aldrig gått till rättegång om han inte hade talat osanning i förhören.

Betyder det att man kan i stort sett säga vad som helst under förhören, för att sedan dra en ny story i rätten, utan konsekvenser?

Vad jag har fått förklarat för mig så läser inte rätten förhören, utan de ska vara neutrala och endast se vad som händer i rättegången. Vem är idioten som då drar det här vidare?
Citera
2012-04-05, 19:48
Medlem
Är du åtalad så får du ljuga exakt hur mycket som du vill. Men är du inte part utan istället vittne etc så är det straffbart att ljuga, inte i förhör, men i rättegång.
Citera
2012-04-05, 19:48
Medlem
Om du är målsägande får du säga vad du vill, även den som misstänkts för brott. Men om du ljuger som vittne och har svurit ed som du gör innan, så kan du åka dit för mened. Det förklarar domaren innan du ska avlägga ditt vittnes mål. Jag pratar utav egna erfarenheter, rätta mig om jag har misstolkat någonting.
Citera
2012-04-05, 19:51
Medlem
Vad handlar det om för brott?
Citera
2012-04-05, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avator
Är du åtalad så får du ljuga exakt hur mycket som du vill. Men är du inte part utan istället vittne etc så är det straffbart att ljuga, inte i förhör, men i rättegång.

Så med andra ord är det som åtalad helt lugnt att låta orden flöda, samt om du vill anmäla någon i förhör? Då skulle man rent teoretiskt kunna säga i stort sett vad fan som helst, få det till rättegång och dra något nytt?

Citat:
Ursprungligen postat av 10101s
Om du är målsägande får du säga vad du vill, även den som misstänkts för brott. Men om du ljuger som vittne och har svurit ed som du gör innan, så kan du åka dit för mened. Det förklarar domaren innan du ska avlägga ditt vittnes mål. Jag pratar utav egna erfarenheter, rätta mig om jag har misstolkat någonting.

Att ljuga som vittne gör dom väldigt tydligt att det är straffbart. Vilket låter bra men det verkar ju sjukt om resterande parter kan ljuga.

Citat:
Ursprungligen postat av Jwh018
Vad handlar det om för brott?

Spelar väl egentligen ingen roll, utan det är själva tillvägagångsättet, vad som är OK och inte OK jag frågar efter.
Citera
2012-04-05, 21:43
Medlem
Qreatures avatar
När jag satt i förhör så frågade han som förhörde mig om jag skulle ljuga under förhöret om jag kände behov av det och då svarade jag ärligt ja. Då frågade han bara varför osv och sedan fick jag gå och det blev inget mer med det. Så ja du kan ljuga i förhör utan konsekvenser.
Citera
2012-04-05, 21:54
Medlem
Det är ALDRIG olagligt att ljuga i polisförhör, vare sig som misstänkt, målsägande eller vittne. Det kan dock som misstänkt vara otaktiskt att ändra sin version till en eventuell rättegång.

Det är dock straffbart att ljuga som vittne under ed (mened) i en rättegång enligt Brb 15kap 1§ (https://lagen.nu/1962:700#K15P1S1) och kan ge fängelse.
Citera
2012-04-06, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av asdfdsa
Det är ALDRIG olagligt att ljuga i polisförhör, vare sig som misstänkt, målsägande eller vittne. Det kan dock som misstänkt vara otaktiskt att ändra sin version till en eventuell rättegång.

Det är dock straffbart att ljuga som vittne under ed (mened) i en rättegång enligt Brb 15kap 1§ (https://lagen.nu/1962:700#K15P1S1) och kan ge fängelse.

Tackar så mycket, det var detta jag letade efter!
Citera
2012-04-10, 01:15
Medlem
Vem som helst kan ljuga sig blå i polisförhören utan rättsliga konsekvenser, man kan t.o.m avstå från att kommentera något alls, men när du väl avlagt sanningsförsäkran i rätten så är det bäst att vackert lägga fram sanningen
Citera
2012-04-10, 01:20
Medlem
Fromlandss avatar
Förhören är till för utredningen och bidrar till den bild åklagaren får av händelsen. Sedan väljer åklagaren att väcka åtal eller inte.
Vad som sägs och bevisas i rättegången är sedan det avgörande.
Citera
2012-04-10, 02:31
Medlem
Givetvis kan man inte ljuga hur som helst i ett förhör, se BB15:7.
Citera
2012-04-10, 02:47
Medlem
ylletrasas avatar
men om den anklagade svarar olika versioner hela tiden i en rättegång. blir dömd och sedan tar tillbaka, o säger att denne svarade fel och nu vill dra upp till hovrätt? vad gäller då? kan man ändra version gång på gång hela tiden?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in