• 5
  • 6
2007-11-28, 14:06
Medlem
lazerkatts avatar
Märke / sort: Classic fairtrade
Rostning:mellanmörk
Malning:
Tillredningsmaskin:moccamaster
Filter:mellitta
När dricker ni helst:morgon, midda, kväll och vid besök
Hur många koppar / dag:4-5
Mjölk eller inte mjölk, det är frågan...och vilken mjölk?:inte mjölk
Socker:nix
Övriga 'tillsattser':nix
Dricker helst till:en rökig maltwisky eller grönsteds vsop
Kommentar:förgyller dagen och ökar välmåendet
Citera
2007-11-28, 15:02
Medlem
rayraviolis avatar
Märke / sort: Classic franskrost eller skitkaffe på jobbet
Rostning: Alltid mörk
Malning: Brygg
Tillredningsmaskin: mockabryggare, pressbryggare
Filter: nej
När dricker ni helst: sen frukost, efter mat
Hur många koppar / dag: ca 4
Mjölk eller inte mjölk, det är frågan...och vilken mjölk?: liten skvätt, ibland grädde
Socker: aldrig
Övriga tillsatser: nej
Dricker helst till: cigarett och tidning
Kommentar:
Citera
2007-12-17, 20:10
Medlem
Har hört att man helst ska ha en bryggare med minst 1100 W i effekt för att få ut smakerna på bästa sätt. Någon som vet om det gör så stor skillnad på att ha en dyr 1100W-bryggare eller en billig med mindre effekt?
Citera
2008-06-04, 21:26
Medlem
Doxologys avatar
Märke / sort: Zoegas
Rostning: Skånerost
Tillredningsmaskin: hederlig
Filter: ja
När dricker ni helst: frukost, natten
Hur många koppar / dag: ca 4

I övrigt svart.

En liten bump, var tvungen att skriva av mig. Brukar alltid köpa Zoegas Skånerost, senast jag var och handlade var det extrapris på Löfbergs Lila skånerost kostade endast 10:-, som fattig student tog jag chansen. När jag nu tog en mun fick jag ta en till för att förvissa mig om att det verkligen var kaffe i, är alla Löfbergs lika tama? Ingen smak alls.
Citera
2008-06-07, 19:42
Medlem
Gravity2s avatar
Märke / sort: Gevalia Intenzo alt Gevalia Colombia. Mellanrosten går bra också, men den är bäst om man ska ha kalas för ungarna eller något. Varieras med div andra sorter när lokala konsum har någon "3 för 59:-"-drive.
Rostning:-
Malning:-
Tillredningsmaskin: Melitta Deluxe Tjosan-hejsan. Kostade 500:- på netonnet, köpte den enbart för att den har inbyggt avstängning efter 2h.
Filter: Billigt skit från ÖB.
När dricker ni helst: Alltid. Men morgonen är viktig, dock sällan jag orkar göra kaffe själv när jag jobbar (Börjar 05.00 på morgonen), då blir det ur maskinen på jobbet.
Hur många koppar / dag: 5-10, mer om jag jobbar med bildbehandlingen i datorn. Kan lätt bli 2 pannor på en dag då.
Mjölk eller inte mjölk, det är frågan...och vilken mjölk?: Nej, mitt kaffe besudlas inte av sådant tjafs. Svart ska det vara.
Socker: Nej.
Övriga 'tillsatser': Nej.
Dricker helst till: Ensamt efter en rejäl måltid. Har faktiskt svårt att dricka kaffe till något.
Kommentar: Svart ska det vara i vilket fall, har aldrig pallat att ha i en massa mjölk och skit. Det smakar ju för sjutton bara blask av det då.
Dricker dock mer ur maskinen på jobbet numer, och då varieras det med varm chocklad på kvällarna för att jag ska kunna sova (Jobbar 2-skift, 05.00-13.30/13.30-22.30). Dricker jag kaffe efter 19.00 så har jag inte en chans att somna före 00.00.

Citat:
Ursprungligen postat av Doxology
En liten bump, var tvungen att skriva av mig. Brukar alltid köpa Zoegas Skånerost, senast jag var och handlade var det extrapris på Löfbergs Lila skånerost kostade endast 10:-, som fattig student tog jag chansen. När jag nu tog en mun fick jag ta en till för att förvissa mig om att det verkligen var kaffe i, är alla Löfbergs lika tama? Ingen smak alls.
Dessvärre, ja. Jag köpte ett paket på Lidl för ett par veckor sedan enbart för att pengarna började tryta, men det gör jag fan inte om. Smaklöst och sjukt tråkigt, smakade vatten med kaffesmak :/
Provade att överdosera mängden kaffepulver grovt senare, inte fan blev det bättre. Slutade med att det smakade beskt utan att ha någon kaffesmak alls... Nej, jag håller mig till Gevalia som f.d gävlebo.
Senast redigerad av Gravity2 2008-06-07 kl. 19:48.
Citera
2008-06-07, 22:17
Medlem
Märke / sort: Nescafé
Rostning:mellanrost
Malning:
Tillredningsmaskin:vattenkokare
Filter:
När dricker ni helst:efter middag
Hur många koppar / dag:1-2
Mjölk eller inte mjölk, det är frågan...och vilken mjölk?:ibland, lättmjölk
Socker:nej
Övriga 'tillsattser':nej
Dricker helst till: inget
Kommentar: smakar gott och piggar upp
Citera
2008-06-07, 23:25
Medlem
mongrels avatar
Märke / sort: Zoegas Hazienda eller Classic Fairtrade.
Rostning: Mööööörk.
Tillredningsmaskin: Pressbryggare. Ibland blandar jag bara ner malt kaffe i en kopp nästan kokande vatten.
Filter: nej
När dricker ni helst: Frulle, framför datorn, på jobbet.
Hur många koppar / dag: Mellan noll till 4.
Mjölk eller inte mjölk, det är frågan...och vilken mjölk?: Sällan. Ibland om jag har bråttom och inte hinner låta kaffet svalna något.
Socker: Nej.
Övriga tillsatser: Ett stänk kanel och lite rivet apelsinskal, om jag är äventyrlig.
Dricker helst till: Helst ensamt, utan någonting förutom en snus. En biscotti eller en bit mörk choklad kan dock vara trevligt.
Citera
2008-10-19, 02:17
Medlem
tepss avatar
Jag snor denna tråden då jag anser denna bättre lämpad än i forumsavdelningen för finsmakarna.
Jag har ett problem.
Har ingen kaffekokare atm så jag köpte gevalias frystorkade snabbkaffe.
Men där står fan inte på paketet hur man doserar möget?
Har testat o köra i 2 matskedar nu i 2.5 dl vatten och väntar på att det ska svalna lite för o se hur det blev.
Misstänker dåligt resultat, därför jag frågar.
Hur fan doserar man?
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in