2012-04-05, 13:58
Medlem
joodass avatar
Hej!

Om man hör talas om ett problem, låt säga ett relationsproblem, varför har man då lättare att ge en lösning på det problemet om problemet gäller någon annan?
Ofta (vad gäller mig) så kan jag ge svar och råd till en frågeställning som inte gäller mig, men om problemet hade varit mitt så hade jag inte kommit på en lösning själv.

Så varför är det lättare att tala om för andra vad lösningen är när det inte gäller en själv?
Citera
2012-04-05, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joodas
Hej!

Om man hör talas om ett problem, låt säga ett relationsproblem, varför har man då lättare att ge en lösning på det problemet om problemet gäller någon annan?
Ofta (vad gäller mig) så kan jag ge svar och råd till en frågeställning som inte gäller mig, men om problemet hade varit mitt så hade jag inte kommit på en lösning själv.

Så varför är det lättare att tala om för andra vad lösningen är när det inte gäller en själv?

Man tänker utanför lådan.
Om du befinner dig på jorden kan du inte se att den är klotformad, men en satellit kan.
Citera
2012-04-05, 14:28
Medlem
Power41s avatar
Du påverkas inte av resultatet av lösning. Därför finns det mer lösningar som du kan välja mellan. Den som har problemet är mer försiktig?
Citera
2012-04-05, 16:59
Medlem
Man påverkas inte lika mycket som sitt eget problem och man kan tänka klart.

Som andra skrev.
Citera
2012-04-05, 18:14
Medlem
Krafses avatar
Jag tycker du har fel, jag har inga som helst problem att lösa mina egna problem. Eller åtminstone komma på idéer för lösningar, även om de kanske inte är så lätta att sätta i verket i praktiken.
Citera
2012-04-05, 21:54
Medlem
BF_Swedens avatar
Jag tror det beror på att ens egna problem har man ältat, analyserat, funderat på. Där kommer man inte längre.
När något berättar ett problem så har man massor av idéer, uppslag och förslag hur man ska göra eftersom det är ett "nytt" problem. Det visar nog sig senare att många av de förslag som man själv tyckte var briljanta inte var så fantastiska och att personen redan tänkt på dessa.

Men som någon skrev innan så handlar det nog också om att man själv inte behöver ta konsekvenserna för ett beslut, vilket kan vara lättare sagt än gjort.
"Men det är ju bara att flytta", kanske man häver ur sig. Men har man då satt sig in i hur det är att flytta? Dessutom kan det handla om att personen i fråga är rädd för vissa saker i livet som du själv inte är rädd för (och tvärtom för dig). Du kanske gillar att flytta medan den andre upplever en flytt som att dö en smula.
Citera
2012-04-05, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rasputinspolare
Man tänker utanför lådan.
Om du befinner dig på jorden kan du inte se att den är klotformad, men en satellit kan.

Självklart kan man se att jorden är rund även utan satelliter (den är dock inte helt klotformad pga rotationsaxeln), det är bara stå och se ut över horisonten på vilket större vatten som helst.

Vi har vetat om det i tusentals år.

Round earth [Wikipedia]
Citera
2012-04-05, 22:30
Medlem
Vad snackar du om? Man kommer jämt på lösningar för sina egna problem. Man vågar bara i 9 av 10 av fallen inte genomföra eller verkställa någon utav lösningarna som ploppar upp i huvudet.
Citera
2012-04-05, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avishaman
Vad snackar du om? Man kommer jämt på lösningar för sina egna problem. Man vågar bara i 9 av 10 av fallen inte genomföra eller verkställa någon utav lösningarna som ploppar upp i huvudet.

Det är också skitprat, vi löser problem hela tiden INKLUSIVE implementerar lösningar. Det är bara att vi lägger ner otroligt mycket mer energi på att deppa över det vi inte lyckas lösa än vi gör på att motiveras av det vi lyckas med. Men vad har det med ämnet att göra?

Det är lättare att lösa problem om man ser på dem objektivt. Det är svårare att skaffa sig en objektiv överblick på andras problem än sina egna. Det är inte mer komplicerat än så skulle jag tro.
Citera
2012-04-06, 02:45
Medlem
en-apas avatar
Jag tror du finner svar på frågan här:
http://en.wikipedia.org/wiki/Dual_process_theory

Ovan, dual process, förstår man hjärnan, tänkandet och resonerandet i två system. Ett medvetet och ett omedvetet (explcit och implicit). Det medvetna använder vi för att bearbeta och lösa problem vi ställs inför, som är nya. Det är det system som framförallt används då man resonerar och löser problem som är för andra, sådant som är mer neutralt jämt emot en själv.

Det omedvetna kommer dock in och styr mer, ofta, om det är mer personligt, om den egna individen är hotat eller beroende av lösning på något vis. Men det omedvetna har en hel rad olika biases, som lätt ställer till problem då man överväger de där nya problemen, om de är personliga.
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_cognitive_biases
Även om det omedvetna kan vara jäkligt effektivt, det inkluderar färdigheter så som att köra bil, som vi inte gör medvetet men rattar den där plåtlådan med stor precision i många knepgia situationer.

Hmm, jag inser det kanske skulle krävas en hel del till text, men timmen är sen.... Jag tror iaf att en förståelse går att finna om man sätter sig in i det ovanstående.
Citera
2012-04-14, 02:37
Medlem
Snubsens avatar
Du tänker på flera möjliga lösningar och du har även ingen egen relation till problemet, vilket gör att det blir enklare att lösa.
Man märker direkt när polare får signaler från brudar medan när man själv inte får signalerna så är de inte lika klara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in