2012-04-05, 11:03
Medlem
Vi bor i ett radhus och sedan 4 veckor tillbaka har vi haft råttor på vår vind. Vi har sett och hört att de kommer in bakom träpanelen på fasaden. Vi hör dem i taket och väggarna flera gånger under dagen vilket är mycket obehagligt!

Anticimex kom först efter 10 dagar från det att vi ringde. De lade ut fällor och gift. Vi har använt dumle, makrill, nötter och proffesionellt råttklet. Hittills har vi fångat 8 råttor i fällorna. Vissa levde fortfarande och dessa fick vi hacka ihjäl med en spade.
Problemet är att nu har de slutat att gå i fällorna och äta råttgiftet. Smarta rackare. Det är minst en kvar som vi inte får tag på.

Idag har vi satt upp högfrekvent ljud i elledningarna som ska skrämma bort dem. Vi skall även täta panelen med metallnät så de ej kommer in.
Har även hört att illrar kan få dem att försvinna. Vart kan man låna en sådan?

Vi misstänker att råttorna dras hit av alla grannar som matar fåglar. De lägger ut frön, ost och även stekfett från pannan direkt på marken! Vi har pratat med alla i området och många blundar från problemet och skyller ifrån sig. Kan kommunen ingripa på något sätt? Vissa grannar har erkänt att de också har hört dem på sin vind.

Vad mer kan vi göra?? Anticimex kan inget mer göra säger de.
Är rädd för att de äter upp huset och elledningar. Min fru vågar knappt komma hem efter jobbet. Hon är beredd att flytta härifrån snart.

Jag är mycket tacksam för fler tips!
Citera
2012-04-05, 11:21
Medlem
breakbabess avatar
Låt fällorna stå, för eller senare kommer de krypa dit, be dina grannar att inte mata fåglarna på några dagar så kommer de att bli hungriga och komma till fällan för att äta!
Citera
2012-04-05, 11:24
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kokslev
Inget ont utan att det har något gott med sig

Ge inte upp med fällorna...
Du kan ju alltid slå en signal till kommunen och höra vad de säger.
Gå på grannarna igen angående matandet, nämn att de förstör för sig själva.
Råttor kan föröka sig väldigt fort om de har tillgång till mat.

Antar att du redan fått detta blad från Anticimex.
Senast redigerad av epost72 2012-04-05 kl. 11:37.
Citera
2012-04-05, 11:33
Medlem
TilleyHats avatar
Högfrekvent ljud som varierar är ett bra sätt att få bort möss eller i alla fall kraftigt decimera antalet. Det är min egen personliga erfarenhet.
Citera
2012-04-05, 12:48
Medlem
borrizs avatar
Räcker det inte med råttsaneringen du har beställt, så tror jag du är skyldig att kontakta miljöförvaltningen (eller motsvarande) i din kommun.
Citera
2012-04-05, 15:36
Medlem
rayraviolis avatar
Har ni möjlighet att skaffa katt? Nackdelen är att den säkert komma göra rent hus vid grannens fågelbord, vilket nog inte är så poppis.

Edit: Råttgiftet kan vara ett problem förstås.
Citera
2012-04-05, 15:47
Medlem
epost72s avatar
Det jävligaste med gift är om fanskapen kryper in i väggar och dör
Kan bli ett jävla mök med odör som följd.
Citera
2012-04-05, 16:02
Medlem
Är det verkligen råttor du har och inte den vanliga "husmusen". Tror att råttorna kanske försvinner nu när det går mot vår och blir lite behagligare ute. Morsan och farsan hade problem förr, men när det blev varmare ute försvann de och sedan blev det till att sätta upp ett finmaskigt galler så de inte kom in.

Skaffa hem en boaorm eller dylikt som du släpper lös i kåken, populärt bland grannar har jag hört
Citera
2012-04-05, 20:34
Medlem
Tack för alla schyssta svar.

Jag får gå på grannarna igen samt sätta upp galler och musband på fasaden. Sedan är det nog bara att vänta ut dem. (Och ja, det är riktiga råttor vi har).

Tack!
Citera
2012-04-05, 21:13
Medlem
svengörans avatar
Nötter är värdelöst i fällorna vet jag av egen erfarenhet, Har man dom fällorna som ser ut som burar med en fallucka så fungerar ostbågar utomordentligt bra som lockbete
Prova ostbågar i dina fällor det är i särklass bästa lockbetet jag använt.
Citera
2012-04-05, 22:19
Medlem
nnncs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Har ni möjlighet att skaffa katt? Nackdelen är att den säkert komma göra rent hus vid grannens fågelbord, vilket nog inte är så poppis.

Fast det löser själva orsaken till råttproblemet vilket ändå är ännu bättre än att bara få bort de råttor som finns nu.

TS kanske skulle kunna låna en katt några veckor, finns många kattägare som är semestersugna som alla andra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in