2012-04-04, 22:11
Medlem
d01shs avatar
Hej!

Jag åker en del tåg i södra Sverige, på sträckorna Stockholm - Göteborg och Stockholm - Malmö. Har upptäckt att mobilens signalstyrka på dessa sträckor HELA tiden ligger på ca 4 (av 5) och visar 3G. På Malmötågen brukar jag kunna använda internetdelningen och surfa på hur bra som helst hela vägen, men på Göteborgstågen kommer jag inte ens åt Google (fast den visar runt 4 i signalstyrka med 3G).

Funderade på om X2000-tågen har någon slags mobilsändare som i sin tur sedan skickar mig vidare ut på "vanliga" nätet. Och att det då ser ut som att jag har bra täckning fast tågets sändare inte har någon alls.

Någon som har tänkt på det här?

Operatör: Telenor
Citera
2012-04-04, 22:56
Medlem
stelexs avatar
Söka söka sök

http://www.sj.se/sj/jsp/polopoly.jsp?d=18253&a=154394&l=sv
Citera
2012-04-09, 15:28
Medlem
d01shs avatar
Aha där ser man! Men det verkar vara så att även om man får bra täckning för röstsamtal, så släpper den inte alltid igenom datatrafik. Vilket är ganska kasst.
Citera
2012-04-09, 18:58
Medlem
miikoss avatar
Det är för att det inte har varit prioriroterat att bygga GSM där järnvägarna går. Barnverket byggde ett eget nät, men det används bara för ha kontakt med förare.

De senaste åren så har operatörerna dock börjat bygga nät efter spåren, så det blir bättre och bättre.
Citera
2015-03-03, 08:46
Medlem
Bumpar och hoppas på snabbt svar.
Ska nu i dag sitta på ett X2000 i 2,5 tim. Dvs 4 timmar Sj-tid med snö i luften.
Funderar på om det är någon mening med att ta med en I-pad som bara har WIFI. Sist jag åkte X2000 var en annan sträcka och det var fruktansvärt slött nätverk. Då kopplade jag upp telefonen.
Har det blivit bättre eller ska jag låta plattan vara hemma?
Citera
2015-03-03, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elchockad
Bumpar och hoppas på snabbt svar.
Ska nu i dag sitta på ett X2000 i 2,5 tim. Dvs 4 timmar Sj-tid med snö i luften.
Funderar på om det är någon mening med att ta med en I-pad som bara har WIFI. Sist jag åkte X2000 var en annan sträcka och det var fruktansvärt slött nätverk. Då kopplade jag upp telefonen.
Har det blivit bättre eller ska jag låta plattan vara hemma?

Det finns både mobilförstärkare och wifi på x2000. Du får 200mb att surfa på med wifin
Hastigheten varierar väldigt mycket, ibland går det jättebra men ibland görsegt
Så ta med plattan och testa. Ev kan du kanske dela internet från telefonen

/En tågvärd på Sj ab
Citera
2015-03-03, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Profile-123
Det finns både mobilförstärkare och wifi på x2000. Du får 200mb att surfa på med wifin
Hastigheten varierar väldigt mycket, ibland går det jättebra men ibland görsegt
Så ta med plattan och testa. Ev kan du kanske dela internet från telefonen

/En tågvärd på Sj ab
Tack för ett klockrent svar. Sitter just nu på ett fullpackat tåg med plattan
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här