2012-04-05, 17:27
Medlem
När han hukar sig i slutet av branten så "utför" han något som kallas att 'pumpa'. Jag vet inte riktigt hur det fungerar, men det har väl något med att kraften(tyngden han trycker neråt) måste ta vägen någonstans - alltså framåt?

Citat:
Ursprungligen postat av FreeThinker
Tony Hawk gjorde väl en 1080 för längesedan?
Jag vet att Tony Hawk var den första som satte "The 900" i Half-Pipe, 1080 vet jag dock inte om han gjort...
Senast redigerad av DegarnII 2012-04-05 kl. 18:01.
Citera
2012-04-05, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luftfrikadelle
Tony Hawk gjorde 1080 för första gången när han skatade i Sverige (såg jag på en skatedokumentär som en svensk hade gjort)

jaha så varför snackar då dom om att det var rekord från denna 12 åring?
Citera
2012-04-07, 04:03
Medlem
Luftfrikadelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ljuvsommarnatt
jaha så varför snackar då dom om att det var rekord från denna 12 åring?

Antagligen för han är just 12 år.

Denna killen gör något som nog inte många proffs kan göra (även om de tränar ett tag)
http://www.youtube.com/watch?v=7NJvgT60-mk
Citera
2012-04-07, 06:37
Medlem
Displaceds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ljuvsommarnatt
ooh tack. tänkte inte så. jag sov på mattematik/fysik lektionerna. Tack.
Jösses, jag som trodde jag var dum...

OnT: Snyggt trick. Lär dock inte dröja länge tills någon klarar ytterligare ett varv.
Citera
2012-04-07, 08:40
Medlem
Ton y hawk har inte gjort 1080. Han satte den första 900:an på x-games för ett par år sen. 12åringens är den första som gjorts. Saker ska sättas i perspektiv dock. Killen är ung, liten, lätt att snurra, och har en megaramp och en megarollin att göra tricket på.

När tony Hak satte sin 900, så gjorde han det när han vr nästan 40 år, plus att han är lång, samt han gjorde det i en helt vanlig ramp där han fick försöka ta fart genom att göra ett par airs innan. Samt i en tävling. Vilket gör det hela mycket svårare. Shaun White har bla landat tricket i en vanlig ramp i ett tävlingsåk innan, men satte det aldrig.

Just detta gjorde att Tony Hawks första 900 gav mer genomslag, än denna 1080. Kolla videon på Tonys 900 så ser ni hur mkt svårare det ser ut att vara: http://www.youtube.com/watch?v=RstrPAUmtnA
Citera
2012-04-07, 08:43
Medlem
Citat:
Tony Hawk gjorde 1080 för första gången när han skatade i Sverige (såg jag på en skatedokumentär som en svensk hade gjort)

Mike Mcgill satte den första 540, mctwist, i Täby -84. Året efter gjorde Tony Hawk på samma skatecamp i Täby den första 720en. Det är vad du tänker på.
Citera
2012-04-07, 08:59
Medlem
Snubblers avatar
Inte så insatt men borde det inte mestadels ha att göra med hur stor ramp man har? Större ramp->mer höjd->fler snurr.
Citera
2012-04-07, 09:02
Medlem
Pallevantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jayboy
Ton y hawk har inte gjort 1080. Han satte den första 900:an på x-games för ett par år sen. 12åringens är den första som gjorts. Saker ska sättas i perspektiv dock. Killen är ung, liten, lätt att snurra, och har en megaramp och en megarollin att göra tricket på.

När tony Hak satte sin 900, så gjorde han det när han vr nästan 40 år, plus att han är lång, samt han gjorde det i en helt vanlig ramp där han fick försöka ta fart genom att göra ett par airs innan. Samt i en tävling. Vilket gör det hela mycket svårare. Shaun White har bla landat tricket i en vanlig ramp i ett tävlingsåk innan, men satte det aldrig.

Just detta gjorde att Tony Hawks första 900 gav mer genomslag, än denna 1080. Kolla videon på Tonys 900 så ser ni hur mkt svårare det ser ut att vara: http://www.youtube.com/watch?v=RstrPAUmtnA
Tony Hawk var 30 när han gjorde tricket, men han sätter det fortfarande och nu är han över 40. Killen kanske har bättre förutsättningar, men han är fortfarande bara ett litet barn och åker på det där sättet. Det har funnits ett par riktigt duktiga småunga och ingen har gjort det här förut.
Citera
2012-04-07, 09:29
Medlem
FredrikSahlins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ostkrok
Undrar hur många sekunder det tog för Redbull att "köpa" honom efter han landade
Tror han var köpt innan detta påbörjades

Men ja, jag blev också lite fundersam, inte för jag tror det är fejk, men just att det nästan tog 15 år för någon att sätta det.

Tony satte det någon gång i slutet av -90 talet. Känns ju som någon skulle ha gjort en 1080 rätt så kort efter.

Men aja, skitbra jobbat Ska bli kul att se vad han kommer att bjuda på längre fram i karriären
Citera
2012-04-07, 09:38
Medlem
Ecstanols avatar
Citat:
Antagligen för han är just 12 år.

Denna killen gör något som nog inte många proffs kan göra (även om de tränar ett tag)
http://www.youtube.com/watch?v=7NJvgT60-mk

Galet! Fattar han inte att han kan bli rullstolsbunden om något går fel!
Citera
2012-04-07, 09:39
Medlem
King Pins avatar
Här är fysiken bakom som förklarar varför detta sannolikt är lättare för en 12-åring än en vuxen:
http://www.wired.com/wiredscience/2012/04/is-it-easier-for-a-kid-to-land-a-1080/all/1
Citera
2012-04-07, 09:50
Medlem
StockholmSouths avatar
Bör även noteras att Tony Hawk gjorde det i en halfpipe, medan grabben gjorde det i en megaramp, stor skillnad
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in