Jag har tänkt skriva det här inlägget ett tag, men är inte helt säker på hur det skall se ut, och för att inte skriva ett alltför långt inlägg tänkte jag ta upp det jag har att säga i en kort form.
Först, det verkar som att några här funderar på hur man skall kunna övertyga andra om frihetens idéer på bästa sätt. Det är utgångspunkten för inlägget; hur skall man bäst övertyga folk om libertarianismen. Ta upp exempel som du anser verkar fungera.
Här kanske det är bäst att dela in diskussionen i två delar: saker som det är generellt bra och generellt negativt att ta upp. Samt saker som det är specifikt bra och negativt att ta upp. Vissa saker gillar alla människor att höra, vissa saker är specifika. Jag vet inte hur annorlunda folk är från varandra, men det kan vara bra att utgå från att många saker fungerar bara för vissa och vissa fungerar bara för andra. Olikheten mellan oss verkar vara större än de flesta utgår ifrån (iaf instinktivt).
(Nu när jag tar upp dessa förslag måste jag säga att jag inte alltid följer dem, men rätt ofta.)
Har inga förslag på specifika saker man kan ta upp.
Så, jag hade som sagt tänkt ett längre inlägg, och det var att ta upp andra diskussioner på nätet, som vi kunde ta upp i den här tråden, samt ta upp argument man gör som faktiskt har fungerat på andra. Det verkar inte finnas någon sådan tråd här på forumet, men det skulle vara bra att ha, så att vi kan jämföra argument för att se hur bra de är och vad som biter på vilka.
Först, det verkar som att några här funderar på hur man skall kunna övertyga andra om frihetens idéer på bästa sätt. Det är utgångspunkten för inlägget; hur skall man bäst övertyga folk om libertarianismen. Ta upp exempel som du anser verkar fungera.
Här kanske det är bäst att dela in diskussionen i två delar: saker som det är generellt bra och generellt negativt att ta upp. Samt saker som det är specifikt bra och negativt att ta upp. Vissa saker gillar alla människor att höra, vissa saker är specifika. Jag vet inte hur annorlunda folk är från varandra, men det kan vara bra att utgå från att många saker fungerar bara för vissa och vissa fungerar bara för andra. Olikheten mellan oss verkar vara större än de flesta utgår ifrån (iaf instinktivt).
(Nu när jag tar upp dessa förslag måste jag säga att jag inte alltid följer dem, men rätt ofta.)
- Generellt positiva saker att ta upp
1.1 Var vänlig när du bemöter andras inlägg. Jag följer inte alltid den här regeln, tyvärr. Men, oftast håller jag mig på en rätt bra nivå (tycker jag...) och ofta får jag bäst respons när jag anstränger mig att inte implicit förolämpa den jag diskuterar med.
Robert Lefevre har en rätt bra modell man kan utgå från; var inte elak, utan försök anlägga en trevlig stil, så att den andre inte känner sig hotad och hamnar i försvarsställning, utan genuint vill reflektera över ens budskap. Bryan Caplan menar samma sak:
Citat:Ursprungligen postat av Bryan CaplanMy week at the IHS seminar in Chicago returned a long-lived libertarian meme to my field of vision. The meme: Humility. If libertarians want to communicate with a broader audience, we've got to stop being so full of ourselves.
So the story goes. But is it true? As I've said before, all radical critiques of the status quo are fundamentally not humble. After all, most people oppose major changes in the status quo. So you can't really advocate big changes unless you think "I'm right, and almost everyone else is wrong." If you've got a humble way to say that, I'd like to hear it.
Now I agree that libertarians could use a public relations makeover. But what we need isn't more humility, but greater friendliness. Smile. Laugh at yourself. Look for and enjoy the good in people who don't agree with you. Appreciate your good fortune to be alive during the best years humanity has ever had. Live by the wisdom of The Godfather: "I believe in friendship and I am willing to show my friendship first."
1.2 Om något är oklart, fråga efter en förklaring. I många fall skriver etatister bara en massa floskler, och det kan vara lockande att bara attackera dessa direkt, men i många fall tolkas de annorlunda än hur man själv gör det. Om man då för fram en bra kritik, och lagt ned en massa tid på det, kan alltid motdebattören säga att denne tänkte på något annat med vad denne var ute efter.
1.3 Sikta inte efter att vinna en debatt, utan sikta på att lämna dörren öppen för att få ut fler poänger. De flesta har rätt säkra världsbilder som de inte vill få krossade, och om man lägger på argument efter argument kanske dessa bara sluter sig.
Man kan tänka sig två sorters människor här: de som är ute efter sanningen (som i vilken ideologi är bäst för något moraliskt mål) och de som är ute efter makt och status. I båda fallen är målet att se till att de tvekar på sin egen ideologi. De som inte stött på libertarianismen nu är osäkra kanske mellan (fp) och (m), men helt säkra - när man tar upp frågan - på att välfärdsstaten behövs. Om man kan se till att den förste tvekar på sin sak är denne mer benägen att lyssna på andra argument från samma håll. Om man kan få den andre att tveka kommer denne iaf att se att något argument måste rättas till i sin egen ideologi, vilket förhoppningsvis innebär att denne kommer försöka hitta fel i den libertarianska ideologin. Och om denna inte gör det, skickar det en signal till alla andra som lyssnar/läser; att en vänlig libertarian kan föra fram invändningar mot deras ideologi som någon inte kan svara på. Nog en positiv signal.
Ha som mål att få motdebattören säga iaf "den här personen var vettig, även om jag inte håller med om åsikterna".
1.4 Erkänn att frågorna är svåra, om någon säger det. Men påpeka att även om de är svåra finns det ändå vissa poänger man kan föra fram (att statens politik uppnås genom tvång - dock inte våld, det går att få fram det genom hot om våld, för de flesta), och att det inte går att bara på förhand acceptera statens ideologi som korrekt. Det är uppenbart att staterna inte försöker få frihandel överallt, trots att det är den frågan som flest ekonomer är överens om.
1.5 För de som det här inte fungerar med, ignorera dem, istället för att spendera tid på dem. Bäst av allt, säg att du inte orkar diskutera eller inte vill för att det kan bli en så upprörd stämning.
- Saker man generellt inte skall ta upp
2.1 Kalla inte folk för idioter eller förolämpa dem. Jag har aldrig övertygat någon genom att kalla de idioter. Någon som har?
2.2 Utgå inte från att folk förespråkar etatism när de använder floskler som etatister använder (som samarbete och gemenskap). Dessa är ju bra saker, så vanligt folk vill ju uppnå det också, men det gör de inte till etatister.
Har inga förslag på specifika saker man kan ta upp.
Så, jag hade som sagt tänkt ett längre inlägg, och det var att ta upp andra diskussioner på nätet, som vi kunde ta upp i den här tråden, samt ta upp argument man gör som faktiskt har fungerat på andra. Det verkar inte finnas någon sådan tråd här på forumet, men det skulle vara bra att ha, så att vi kan jämföra argument för att se hur bra de är och vad som biter på vilka.