2012-04-04, 18:31
Bannlyst
Brukar kolla över min ekonomi nån gång varje/varannat år för att byta till lägre ränta,så även nu

Skickade iväg en ansökan på nätet och kryssade i "samla en del smålån" vad jag skulle ha lånet till!

Fick ett mail tillbaka att dom ville ha kompletterande uppgifter,och så jag ringde upp, och allt var ok enligt kreditupplysning dom gjorde, och dom hade sett min årsinkomst från förra året på ca 400000:-
inga betalningsanmärkningar,fast anställd sedan 15 år tillbaka!

Sedan ville dom veta vad för procentsats jag hade i dag,,,det ville jag ju inte delge dom, så dom kunde lägga sig "bara" nån procent under (så fula brukar dom faktiskt vara), jag ville att dom skulle ge mig deras bästa räntesats som dom kunde,,
men då valde dom att inte gå vidare om dom inte fick det!
Så jag tackade för mig !
Så finns det nått annat behov för dom att veta egentligen vad mina procentsatser ligger på, dom har väl ändå en viss % dom kan ge utan att dom behöver vad jag har i dag,eller är det bara som jag misstänker dom vill inte ge en ynka % mer än dom behöver!
ELLER?
Citera
2012-04-04, 19:26
Medlem
Hmm fast anställd sen 15 år och 400 000 i lön och trots detta en massa dyra smålån, jag hade inte heller lånat ut till dig för du verkar ganska oansvarig.

Sen kan det mycket väl vara så att de behöver din räntesats för att skicka vidare förfrågan till de olika bankerna för jag kan inte tänka mig att de gilla att bli översvämmade av förfrågningar på småsummor där de inte kan slå räntesatsen.
Citera
2012-04-04, 19:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Brollio
Hmm fast anställd sen 15 år och 400 000 i lön och trots detta en massa dyra smålån, jag hade inte heller lånat ut till dig för du verkar ganska oansvarig.

Sen kan det mycket väl vara så att de behöver din räntesats för att skicka vidare förfrågan till de olika bankerna för jag kan inte tänka mig att de gilla att bli översvämmade av förfrågningar på småsummor där de inte kan slå räntesatsen.
Hmm förväntade detta svar,, men snälla du vet inget om mitt liv hus, separationer mm, eller gör du snälla knip din (biiip)
seriösa svar om VARFÖR banken behöver dessa procentsatser?
Edit:Massa smålån hur vet du det????
du verkar vara en trevlig förstående dömande fjortis?
Citera
2012-04-04, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SexToy123
Hmm förväntade detta svar,, men snälla du vet inget om mitt liv hus, separationer mm, eller gör du snälla knip din (biiip)

Det behöver jag inte veta heller för att konstatera att någon med din ikomst inte ska behöva ha en massa dyra smålån.

Citat:
seriösa svar om VARFÖR banken behöver dessa procentsatser?

Jag gav ett förslag som till viss del kan va rimligt.

Citat:
Edit:Massa smålån hur vet du det????

Tja eftersom du hade valt alternativet "samla smålån" så var det ett rimligt antagande. Men handlar det inte om smålån så känns din fråga mer relevant.

Citat:
du verkar vara en trevlig förstående dömande fjortis?

Tja 2 av 4 inte så illa. Men du ska få ett tips i största välmening. Använd inte nättjänsterna för att samla dina lån eftersom de i många fall gör att mängder banker gör en kreditupplysning på dig, vilket försämrar dina möjligheter att faktiskt få ett lån.
Citera
2012-04-04, 20:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Brollio
Det behöver jag inte veta heller för att konstatera att någon med din ikomst inte ska behöva ha en massa dyra smålån.

Jag gav ett förslag som till viss del kan va rimligt.

Tja eftersom du hade valt alternativet "samla smålån" så var det ett rimligt antagande. Men handlar det inte om smålån så känns din fråga mer relevant.

Tja 2 av 4 inte så illa. Men du ska få ett tips i största välmening. Använd inte nättjänsterna för att samla dina lån eftersom de i många fall gör att mängder banker gör en kreditupplysning på dig, vilket försämrar dina möjligheter att faktiskt få ett lån.

Ok,, blir rätt trött av alla som dömer innan dom vet vad som hänt,,
Föstår åxå att det tas kredupplys, alltid,,

i detta fallet har jag inga problem att "ta mina smålån"men ser det som min plikt/välgärning att förbättra procenten, vilket "dom"som e lite smarta borde göra men inte gärna vill,,
dom flesta ekonomer vet nog att banker ser till sitt, och vill väldigt gärna ta ut det minsta procent om dom kan, därför min fråga
Dom flesta banker kör sitt 2ta ett lån hos oss med 5.5% ränta"
sedan ger dom typ upp till 16% i vissa fall,, eller ger en "bra procentsats" för att sedan varje månad höja den med typ 0.25 till det är samma som man hade innan!
Har jag fel?
Citera
2012-04-05, 06:56
Medlem
miqqqas avatar
Min bankkontakt har berättat att om man söker lån och de ser noteringar från typ Lendo och Freedom finance så är det en röd flagg för dem.

Kanske har de en regel att man måste berätta det för att de ska kontrollera att det är lönt att gå vidare (har man redan 6% ränta lär de inte vara intresserade av att försöka klå det t ex), eller att de ska kunna återkomma och säga "vi kan ge dig en besparing om 697 kr/månad!"?

Sen måste jag också hålla med Brollio, har man en inkomst om 400k/år och varit fast anställd i ett antal år bör man ha kunnat ta hand om sin ekonomi så pass att man inte behöver ta smålån.
Citera
2012-04-08, 22:55
Medlem
Blocket.ses avatar
Är ju bara att kolla i Aftonbladet tex..

Nån 60 årig kärring som har "gjort rätt" för sig, och jobbat och slitit hela livet..
Men nu är hon arbetslös och utförsäkrad...

Herregud, har man jobbat hela livet så borde man ha några lakan på kontot..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in