Flashback bygger pepparkakshus!
2012-04-04, 04:35
Medlem
Robss avatar
Nu vet jag inte om årtalet jag skrivit i rubriken är rimligt överhuvudtaget men ni förstår nog troligtvis ändå.

Exempelvis har man ju hittat mayaindianernas kalender och utifrån den finns de folk som tror att jorden kommer gå under 2012 utifrån att deras kalender tog stopp. Finns även flera andra saker som vi hittat som vi aldrig sett tidigare, dock är jag trött och kan just nu inte komma på några exempel.

Om vi nu då tänker på hur vi lever idag, vilka symboler och produkter vi haft de senaste åren, hur tror ni att detta kommer påverka de som kommer leva om tiotusen år när de hittar saker vi haft under vår tid?

Kommer de tycka att internet var ett cool fenomen vi hade? Kommer de tro att svastikan är ett tecken på att vi blivit invaderade av zombies eller kanske att jorden kommer gå under?

Kommer de inte bry sig ett skit om vad vi har nu?
Citera
2012-04-04, 05:02
Medlem
kalhygges avatar
Vi har lämnat väldigt mycket prylar efter oss så det lär finnas mer info spridd över större områden än från tidigare civilisationer. Slutförvaret av kärnbränsle kan nog tänkas röna visst intresse. När de tar iskärnor i antarktis kommer de se en rejäl spike i koncentrationen av diverse gifter också. Kanske kan de plocka ner några gamla satelliter också, och lära sig saker från dem. Men med tanke på vilka enorma mängder med prylar vi har så tror jag man får gå längre än 10 000 år för att bristen på info om oss ska skapa mystik. Beror lite på vad som händer emellan förstås.
Citera
2012-04-04, 05:17
Bannlyst
Om 10 000 år ligger jorden död och stilla...
Tror vi har utplånat oss själva långt sen innan dess...

Ger det max 500 år.
Citera
2012-04-04, 05:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OilyOffshore

Ger det max 500 år.

Jag hatar det där tankesättet Låter så jävla negativt. Men mycket smartare personer än mig har påpekat detta om och om, så det torde vara logiskt.
Citera
2012-04-04, 06:54
Medlem
Dirty.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skitakrita
Jag hatar det där tankesättet Låter så jävla negativt. Men mycket smartare personer än mig har påpekat detta om och om, så det torde vara logiskt.
500 år kanske är aningen negativt tänkande, men 10000 år är definitivt riktigt optimist tänkande.
Citera
2012-04-04, 07:58
Medlem
mungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OilyOffshore

Ger det max 500 år.
Jag tror att de närmaste hundratalet år är de mest kritiska. Om vi klarar oss i 2-300 år till tror jag människan som företeelse kommer att överleva i många miljarder år.

Vidare tror jag att mycket av den digitala information vi har skapat kommer att överleva, så en hel del kommer man enkelt kunna söka upp information om om 10 000 år. Däremot kommer säkerligen vissa bitar att gå förlorade - kanske kommer man undra hur människan helt plötsligt kunde uppfinna bilen i Europa under 1800-talet? Var det utomjordingar som kom med teknologin? Varför i hela fridens namn har man grävt kilometerdjupa gångar i Kiruna, har man använt dem för att behaga mytiska nordiska gudar?
Citera
2012-04-04, 09:04
Medlem
BF3G-Rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mung
Jag tror att de närmaste hundratalet år är de mest kritiska. Om vi klarar oss i 2-300 år till tror jag människan som företeelse kommer att överleva i många miljarder år.

Vidare tror jag att mycket av den digitala information vi har skapat kommer att överleva, så en hel del kommer man enkelt kunna söka upp information om om 10 000 år. Däremot kommer säkerligen vissa bitar att gå förlorade - kanske kommer man undra hur människan helt plötsligt kunde uppfinna bilen i Europa under 1800-talet? Var det utomjordingar som kom med teknologin? Varför i hela fridens namn har man grävt kilometerdjupa gångar i Kiruna, har man använt dem för att behaga mytiska nordiska gudar?
är inte 100 men ganska säker på att all digital information försvinner bara det går tillräckligt lång tid, bättre med böcker
Citera
2012-04-04, 14:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mung

Den digitala informationen kommer försvinna sinom tiden den med...

Tror inte Alien-space-explorers kommer med en laptop och bara pluggari den nyhittade usb hårddisken

Men som du säger, dom kommande 100-200 åren är dom mest kritiska.. Löser vi miljöfrågor och dylikt så snart som möjligt finns det kanske en liten chans... Men tror världen är för girig...

Pengar går före vår planet... Se bara på Canada... Vilket praktexempel...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in