Citat:
Ursprungligen postat av Godsword
Det finns 37 nummer. Spela 35 nummer, kommer numret som du spelat så har du 36 marker. Och du har satsat 35 marker så du är uppe 1 mark! Samma strategi som i min första inlägg, där jag bara glömde nämna att man ska ignorera nollan också, alltså inte betta på den. Som sagt funkar inte i längden, men på 20-30 omgångar så har man chansen på sin sida.
Ah! Då förstår jag! Men då tar vi en titt på matten och hur den ser ut.
Du riskerar 35 marker för att vinna en, men chansen att vinna är ganska hög. 94.6% chans. Känns ganska bra vid första anblick, men vi gräver djupare.
Du sa att du förstod att man fortfarande förlorar pengar i längden, och det stämmer ju, men vi skall undersöka nu varför även färre snurr kan vara bedrägligt.
Låt oss säga att du bestämmer dig för att endast köra 20 snurr. Klarar du dig igenom att inte förlora någon gång så går du 20€ rikare därifrån. Så hur stor chans är det att man inte torskar någon gång på 20 snurr?
94,6% * 94,6% * 94,6%... etc 20 gånger ger 32,9%.
Hur absurt det än låter, så säger matten att chansen bara är 33% att du lyckas ta dig igenom 20 gånger utan oturen att torska. Dvs allt som oftast så kommer du förlora dina 36 marker någon gång under ditt försök, och du kommer bli sjukt förbannad, för i huvudet så känns det som att man har extrem otur i och med att det bara är 5,4% chans att man torskar.
"Men ok, vi säger att man bara kör 10 gånger då?"
94,6% * 94,6% * 94,6%... erc 10 gånger ger 57,3%
Ok, nu börjar det likna något. Nu kommer du gå rikare från bordet 57% av gångerna. Problemet är bara att du tjänar bara 10€ istället för 20€ efter att ha svettats vid bordet i 10 snurr istället för 20.